A csalódást mi sem jelzi jobban annál, hogy az elmúlt harminc évre visszatekintve a söreladások Németországban több mint negyedével csökkentek, ezzel párhuzamosan jelentősen hanyatlott az export is. Az értékesítési válságot a múlt esztendő csupán betetőzte. A szövetségi statisztikai hivatal adatai szerint
tavaly 8,4 milliárd liter sört tudtak eladni, mintegy 4,5 százalékkal kevesebbet, mint a megelőző esztendőben.
Az nem különösebben meglepő, hogy a tavaszi, de még inkább a nyári hónapokban jelentősen több sör fogy, mint ősszel és a téli időszakban, de ami inkább feltűnést okoz, az valójában a hosszú távú tendencia: a sörfogyasztás folyamatosan csökken. 2023-ban 11,5 százalékkal kevesebb sör fogyott Németországban, mint tíz évvel korábban, amikor 9,5 milliárd liter sört fogyasztottak. A húsz évvel korábbi adatokhoz viszonyítva pedig még inkább bebizonyosodott az említett hosszú távú tendencia: akkor 25,3 százalékkal több, azaz 11,2 milliárd liter sör fogyott.
Az már tavaly is köztudott volt, hogy egyre többen térnek át a sör limonádéval, kólával vagy gyümölcslével kevert, illetve alkoholmentes változataira, ugyanakkor az ízesített, illetve az alkoholmentes sörfajták értékesítése is jelentősen visszaesett a múlt évben.
Mindez annak ellenére következett be, hogy a koronavírus-járvány évei alatti korlátázások mára megszűntek. Az éttermek, a kocsmák, illetve a sörözők ismét "tárt ajtókkal" várják a vendégeket, egyre több a különféle fesztivál és szabadtéri rendezvény, amelyeken az alkoholfogyasztás is hozzájárulhat a jó hangulat biztosításához. Ugyanakkor az elmúlt évben inkább az infláció hagyott mély nyomot az alkoholt kedvelőkben, nem csak az élelmiszerek drágultak jelentősen.
A felmérések szerint ugyanakkor nem csupán a vásárlások "megfontolása" játszik szerepet az alkohol, illetve ezen belül a sörfogyasztás visszaesésében, immár erősödő tendencia az is, hogy erősödik a németek egészségtudata, de hozzájárul ehhez a demográfia alakulása is. A lakosság ugyanis egyre idősebb lesz, miközben "zsugorodik" a 20 és 40 év közötti korcsoport, amelynek tagjai előszeretettel járnak szórakozni, és az alkoholt sem vetik meg.
A mintegy 1500 német sörfőzdének korábban is voltak nehéz évei. Pénzügyi tartalékaik azonban egyre inkább kimerülnek, tevékenységül folytatása magas beruházási költségekkel jár.
Egyre több sörfőzde számára komoly dilemma, hogy pénzügyi szempontból megéri-e az üzlet folytatása.
Ráadásul a Német Sörgyártók Szövetsége szerint a költségkényszer és a gazdasági nehézségek fényében még évekbe telhet, mire a sörfőzdék a fellendülésben legalábbis reménykedhetnek.