A világszervezet tájékoztatása szerint az áttöltés már a napokban megkezdődhet, és előreláthatólag három hetet vesz majd igénybe.
Mohammed Mudavi ENSZ-projektvezető szerint nagyon nagy a katasztrófa kockázata, de a projekt lezárásával remélhetőleg elhárul. A munkálatokat nehezíti a tikkasztó hőség, az elöregedett vezetékek és a környező vizekben telepített tengeri aknák.
A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek arra, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban (erre az ENSZ szerint egyre nagyobb az esély a rozsdásodás és a hajó gyorsan romló állapota miatt), akkor az
négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.
A Hodeida kikötőjénél horgonyzó tanker közel tíz éve, a jemeni polgárháború 2014-es kirobbanása óta nem esett át karbantartáson. Egy nagyszabású olajszivárgás ökológiai katasztrófát okozna, amely tönkretenné a helyi halászokat, és a létfontosságú kikötők és sótalanító üzemek bezáratását eredményezné.
Az ENSZ azért vásárolta meg márciusban a Nauticát, hogy elejét vegye egy ilyen olajszennyezésnek. A művelet a világszervezet közlése szerint több mint 140 millió dollárba kerül. Az esetleges olajszivárgás esetén a tisztítási munkálatok költségeit ugyanakkor mintegy 20 milliárd dollárra becsülik.
(A nyitóképen: A Safer olajszállító hajó a nyugat-jemeni al-Hodeidah kikötővárostól északra fekvő Ráz Ísza nevű kikötő közelében 2023. június 12-én. A partszakaszt a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.)