Húszoldalas dokumentumot állítottak össze arról, hogyan viselkedjenek az egyház vezetői a közösségi médiában. Megosztottságot okoznak és vitákat szítanak egyes magas rangú egyházi személyek megnyilvánulásai a közösségi médiában, ezért kéri a Vatikán a püspököket és a hozzájuk hasonló beosztásban dolgozókat arra, hogy finomabban fogalmazzanak, amikor a közösségi médiában nyilvánulnak meg - írja az NBC News.
A minden katolikusnak címzett, az internetes jelenléttel kapcsolatos dokumentum figyelmeztet a közösségi médiában megjelenő álhírek és a visszaélések más formáinak veszélyeire is. Ezek az embereket árucikké tették, akiknek adatait gyakran a tudtuk vagy beleegyezésük nélkül adják el.
A Vatikán a dokumentumban elítélte a polarizálódást és a szélsőségességet, amelyek a közösségi médiában "digitális törzsi hovatartozáshoz" vezettek.
Az egyének gyakran a véleményükbe zárják magukat, ami akadályozza a párbeszédet, gyakran erőszakhoz, visszaélésekhez és félretájékoztatáshoz vezet.
"A keresztény stílusnak reflektívnek, nem pedig reaktívnak kell lennie a közösségi médiában. Ezért óvatosnak kell lennünk, hogy ne essünk bele azokba a digitális csapdákba, amelyek olyan tartalmakban rejlenek, amelyek szándékosan konfliktust akarnak szítani a felhasználók között, felháborodást vagy érzelmi reakciókat kiváltva" - áll a dokumentumban. Hozzáteszik, hogy a felszínes, megosztó kommunikáció akkor a legaggasztóbb, ha az vezetők részéről érkezik, legyenek azok világi vagy egyházi méltóságok.
Több katolikus püspök, főleg amerikaiak kritizálták Ferenc pápát az interneten: az ő figyelmüket is felhívja az iránymutatás arra, hogy katolikusként egy közösséghez tartozva kellene kommunikálniuk.
Az elvek szerint a következő években különösen oda kell figyelni a mesterséges intelligenciára és nem szabad engedni, hogy gépek hozzanak helyettünk döntést. A Vatikán a Microsofttal és az IBM-mel együtt dolgozik a mesterséges intelligencia etikus fejlesztésén.