eur:
412.96
usd:
394.45
bux:
79243.31
2024. december 18. szerda Auguszta
Nyitókép: YouTube

Az EB közlekedési osztályának főigazgatója ingyenes repülőjegyeket fogadhatott

Az Európai Bizottság (EB) vizsgálatot követel, amiért vezető közlekedési tisztviselője ingyenes repülőutakat fogadott el a katari kormánytól - írta a Magyar Nemzet kedden a Politico hírére hivatkozva.

A Magyar Nemzet idézte a brüsszeli Politico című lapot, amely a birtokába jutott adatok alapján azt írta, Henrik Hololei, az EB közlekedési osztályának főigazgatója kilenc alkalommal repült ingyen business osztályon a Qatar Airways légitársasággal 2015 és 2021 között. Az ingyenes utak közül hat az európai légtér Katar előtti megnyitására vonatkozó megállapodás összeállítása közben történt, ebből négyet a dohai kormány vagy egy Katarhoz kötődő csoport fizetett - írták.

Hozzátették: Henrik Hololei nem volt hajlandó kommentálni az uniós ügyekkel foglalkozó hírportál értesüléseit, a bizottság szóvivője azonban megvédte a bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatójának döntését, amiért elfogadta a Qatar Airways ingyenes repülőútjait. "Minden részletezett küldetést (.) engedélyeztek és a vonatkozó szabályoknak megfelelően hajtották végre" - idézték a szóvivőt, aki szerint az esetleges összeférhetetlenséget "gondosan mérlegelték és kizárták".

A Magyar Nemzet emlékeztetett rá: december elején a belga rendőrség korrupció vádjával letartóztatott több embert, köztük Eva Kailit, az Európai Parlament akkori alelnökét. A gyanú szerint ugyanis a csoport tagjai külföldi országok érdekeit képviselték a testületben, köztük Katarét és Marokkóét, amiért több száz ezer eurót kaptak. A brüsszeli korrupciós botrány kirobbanása után az arab országgal a legtöbb folyamatban lévő szerződést felfüggesztették, hogy a nyomozás felderíthesse, hány ember érintett az ügyben és mekkora befolyása volt Katarnak - írta a lap.

Megjegyezték: az EU és Katar közötti légügyi egyezményt - amelyet az Európai Bizottság vett védelmébe - nem függesztették fel.

A Magyar Nemzet azt írta, a bizottság által közérdekű adatigénylésre a Politicónak megküldött adatok "tartalmazzák a Qatar Airways vezető uniós tisztviselőinek a közlekedési osztályon dolgozó összes járatát 2015. január 1. és 2022. január 1. között, amely időkeret magában foglalja az európai légtér Katar előtti megnyitásáról szóló tárgyalásokat is". A bizottság 2016 júniusában kapott megbízást az ügylet kidolgozására, és 2021 októberében írta alá a végleges megállapodást - jegyezték meg.

A lap szerint 2017 januárjában, "vagyis néhány hónappal azután, hogy Hololei csapata a bizottságnál megkezdte a Katarral kötendő légi közlekedési megállapodás kidolgozását", Hololei elfogadta az állami tulajdonú Qatar Airways ingyenes business osztályú repülőútjait Brüsszelből Dohába és vissza, az utazást a katari kormány fizette.

Mint írták, "a légi közlekedési megállapodás a katari székhelyű légitársaságok, köztük a Qatar Airways számára biztosít leszállási jogot a legtöbb uniós célállomáson, így a légi fuvarozó számára jövedelmező hozzáférést kínál a 450 millió fogyasztót számláló piachoz". Cserébe az uniós légitársaságok kölcsönös jogokat kaptak egy kevesebb mint hárommillió fős piacra, ám a dohai repülőtéri csomópont stratégiailag fontos bázist jelent Európa és Ázsia nagyvárosai között - írták.

A Magyar Nemzet közölte azt is: a bizottság szóvivője azzal érvel, hogy Hololei katari látogatása nem része az EU-Katar légi közlekedési tárgyalásoknak, hozzátéve, hogy a bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatója "soha nem volt része" a megállapodásról tárgyaló csoportnak.

Hololei ugyanis a tárgyalásokon dolgozó osztályt vezette, és következetesen népszerűsítette a Katarral való együttműködést a nyilvánosság előtt. 2019 februárjában méltatta például a Katar és az EU közötti "őszinte elköteleződést és nyílt párbeszédet", 2019 júniusában pedig találkozott Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti katari közlekedési miniszterrel, amikor a páros megvitatta "a katari-európai kapcsolatok javításának eszközeit a polgári légi közlekedés és szállítás területén." - írta a lap.

Hozzátették: a légiközlekedési megállapodás kidolgozása közben Hololei ingyenesen utazott a Qatar Airways társasággal az Arab Légifuvarozók Szervezete (AACO) által szervezett találkozóra is, amelyen a Qatar Airways vezérigazgatója szerepel a végrehajtó bizottságában.

A Magyar Nemzet azt írta, a Politico szerint "Hololei ingyenes útjainak napvilágra kerülése új vizsgálat alá helyezi a bizottságot azzal kapcsolatban, hogy az EU politikai igazgatói hogyan kezelték a katari kormány lobbitevékenységét". Idézték Vicky Cann-t, a vállalati lobbizásnak az EU politikai döntéshozatalára gyakorolt hatását vizsgáló Corporate Europe Observatory nevű civil szervezet munkatársát, aki szerint Hololei utazási programja "felfedi, hogy a Katargate nem korlátozódik az Európai Parlamentre, és azt is, hogy nem elég szilárdak az EU etikai szabályai, a jelenlegi szabályok betartatása pedig túlságosan gyenge". Idézték a Transparency International munkatársát is: Nicholas Aiossa kijelentette, hogy Hololei ingyenes repülőútjainak nyilvánosságra hozatala "független vizsgálatot kell hogy eredményezzen az Európai Bizottságnak a Katarhoz fűződő kapcsolataiban".

A Magyar Nemzet emlékeztetett rá: a tárgyalások során a légi közlekedési megállapodást súlyos bírálatok érték, különösen az európai hosszú távú légitársaságok és a szakszervezetek részéről, akik azzal érveltek, hogy az aláásta a versenyt.

Címlapról ajánljuk

Jogerősen elítélték Nicolas Sarkozy volt francia elnököt

Nicolas Sarkozy ellen több jogi eljárás is folyamatban van, de ez volt az első, amely bírósági szakaszba került, és az első alkalom az 1958 óta tartó V. köztársaság történetében, hogy korrupció miatt jogerősem elítéltek egy volt köztársasági elnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.19. csütörtök, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Nagy változás vár több százezer háztartási napelemesre! - Összeszedtük a lényeget az új jogszabályokról

Nagy változás vár több százezer háztartási napelemesre! - Összeszedtük a lényeget az új jogszabályokról

Jelentős változások elé néznek a napelem-tulajdonosok Magyarországon, mivel a kormány egy új adatszolgáltatási rendszert vezet be, amely közel 300 ezer HMKE tulajdonost érint. Az új rendszerben az inverterek részletes műszaki specifikációit, valamint a fogyasztás- és termelés adatait is le kell jelenteni egy központi adatközpontnak - derül ki a jogszabályokból. Bár a kormány az ellátásbiztonságot és a hálózati stabilitást említi célként, a rendszer komoly adatvédelmi és anyagi kérdéseket is felvet. De vajon mikor lép életbe az új szabályozás és mit jelent mindez a napelem tulajdonosoknak? Az alábbiakban ezeket is összeszedtük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×