eur:
408.26
usd:
387.68
bux:
77844.99
2024. november 15. péntek Albert, Lipót
Nyitókép: YouTube

Az EB közlekedési osztályának főigazgatója ingyenes repülőjegyeket fogadhatott

Az Európai Bizottság (EB) vizsgálatot követel, amiért vezető közlekedési tisztviselője ingyenes repülőutakat fogadott el a katari kormánytól - írta a Magyar Nemzet kedden a Politico hírére hivatkozva.

A Magyar Nemzet idézte a brüsszeli Politico című lapot, amely a birtokába jutott adatok alapján azt írta, Henrik Hololei, az EB közlekedési osztályának főigazgatója kilenc alkalommal repült ingyen business osztályon a Qatar Airways légitársasággal 2015 és 2021 között. Az ingyenes utak közül hat az európai légtér Katar előtti megnyitására vonatkozó megállapodás összeállítása közben történt, ebből négyet a dohai kormány vagy egy Katarhoz kötődő csoport fizetett - írták.

Hozzátették: Henrik Hololei nem volt hajlandó kommentálni az uniós ügyekkel foglalkozó hírportál értesüléseit, a bizottság szóvivője azonban megvédte a bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatójának döntését, amiért elfogadta a Qatar Airways ingyenes repülőútjait. "Minden részletezett küldetést (.) engedélyeztek és a vonatkozó szabályoknak megfelelően hajtották végre" - idézték a szóvivőt, aki szerint az esetleges összeférhetetlenséget "gondosan mérlegelték és kizárták".

A Magyar Nemzet emlékeztetett rá: december elején a belga rendőrség korrupció vádjával letartóztatott több embert, köztük Eva Kailit, az Európai Parlament akkori alelnökét. A gyanú szerint ugyanis a csoport tagjai külföldi országok érdekeit képviselték a testületben, köztük Katarét és Marokkóét, amiért több száz ezer eurót kaptak. A brüsszeli korrupciós botrány kirobbanása után az arab országgal a legtöbb folyamatban lévő szerződést felfüggesztették, hogy a nyomozás felderíthesse, hány ember érintett az ügyben és mekkora befolyása volt Katarnak - írta a lap.

Megjegyezték: az EU és Katar közötti légügyi egyezményt - amelyet az Európai Bizottság vett védelmébe - nem függesztették fel.

A Magyar Nemzet azt írta, a bizottság által közérdekű adatigénylésre a Politicónak megküldött adatok "tartalmazzák a Qatar Airways vezető uniós tisztviselőinek a közlekedési osztályon dolgozó összes járatát 2015. január 1. és 2022. január 1. között, amely időkeret magában foglalja az európai légtér Katar előtti megnyitásáról szóló tárgyalásokat is". A bizottság 2016 júniusában kapott megbízást az ügylet kidolgozására, és 2021 októberében írta alá a végleges megállapodást - jegyezték meg.

A lap szerint 2017 januárjában, "vagyis néhány hónappal azután, hogy Hololei csapata a bizottságnál megkezdte a Katarral kötendő légi közlekedési megállapodás kidolgozását", Hololei elfogadta az állami tulajdonú Qatar Airways ingyenes business osztályú repülőútjait Brüsszelből Dohába és vissza, az utazást a katari kormány fizette.

Mint írták, "a légi közlekedési megállapodás a katari székhelyű légitársaságok, köztük a Qatar Airways számára biztosít leszállási jogot a legtöbb uniós célállomáson, így a légi fuvarozó számára jövedelmező hozzáférést kínál a 450 millió fogyasztót számláló piachoz". Cserébe az uniós légitársaságok kölcsönös jogokat kaptak egy kevesebb mint hárommillió fős piacra, ám a dohai repülőtéri csomópont stratégiailag fontos bázist jelent Európa és Ázsia nagyvárosai között - írták.

A Magyar Nemzet közölte azt is: a bizottság szóvivője azzal érvel, hogy Hololei katari látogatása nem része az EU-Katar légi közlekedési tárgyalásoknak, hozzátéve, hogy a bizottság mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatója "soha nem volt része" a megállapodásról tárgyaló csoportnak.

Hololei ugyanis a tárgyalásokon dolgozó osztályt vezette, és következetesen népszerűsítette a Katarral való együttműködést a nyilvánosság előtt. 2019 februárjában méltatta például a Katar és az EU közötti "őszinte elköteleződést és nyílt párbeszédet", 2019 júniusában pedig találkozott Jassim Saif Ahmed Al-Sulaiti katari közlekedési miniszterrel, amikor a páros megvitatta "a katari-európai kapcsolatok javításának eszközeit a polgári légi közlekedés és szállítás területén." - írta a lap.

Hozzátették: a légiközlekedési megállapodás kidolgozása közben Hololei ingyenesen utazott a Qatar Airways társasággal az Arab Légifuvarozók Szervezete (AACO) által szervezett találkozóra is, amelyen a Qatar Airways vezérigazgatója szerepel a végrehajtó bizottságában.

A Magyar Nemzet azt írta, a Politico szerint "Hololei ingyenes útjainak napvilágra kerülése új vizsgálat alá helyezi a bizottságot azzal kapcsolatban, hogy az EU politikai igazgatói hogyan kezelték a katari kormány lobbitevékenységét". Idézték Vicky Cann-t, a vállalati lobbizásnak az EU politikai döntéshozatalára gyakorolt hatását vizsgáló Corporate Europe Observatory nevű civil szervezet munkatársát, aki szerint Hololei utazási programja "felfedi, hogy a Katargate nem korlátozódik az Európai Parlamentre, és azt is, hogy nem elég szilárdak az EU etikai szabályai, a jelenlegi szabályok betartatása pedig túlságosan gyenge". Idézték a Transparency International munkatársát is: Nicholas Aiossa kijelentette, hogy Hololei ingyenes repülőútjainak nyilvánosságra hozatala "független vizsgálatot kell hogy eredményezzen az Európai Bizottságnak a Katarhoz fűződő kapcsolataiban".

A Magyar Nemzet emlékeztetett rá: a tárgyalások során a légi közlekedési megállapodást súlyos bírálatok érték, különösen az európai hosszú távú légitársaságok és a szakszervezetek részéről, akik azzal érveltek, hogy az aláásta a versenyt.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor péntek reggel: a mi költségvetésünk egy nyílt lázadás

Terjedelmes interjút adott péntek reggel a Kossuth rádiónak a miniszterelnök. Szólt a 2025-ös "békeköltségvetés" megalapozásáról, amely már az ukrajnai háború lezárását feltételezi, elmondta, mely összetevő áll hozzá érzelmileg a legközelebb. Amerika nélkül az EU szerinte nem "folytathatja" tovább az ukrajnai háborút. Az unós versenyképesség ügyében szükséges fordulatra pedig "nincs idő".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.15. péntek, 18:00
Hegedűs Éva
a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója
Esnek az amerikai tőzsdék

Esnek az amerikai tőzsdék

Látványosan mérséklődött a Donald Trump megválasztását követő tőkepiaci turbulencia, a befektetők új impulzusokra vártak a tőzsdéken. Sokat azért nem kellett várni, ugyanis tegnap este megszólalt Jerome Powell a Fed kamatdöntése után, a jegybankelnök kijelentette, hogy a Federal Reserve-nek nem kell sietnie a kamatcsökkentéssel, mindezt a folyamatos gazdasági növekedéssel, a stabil munkaerőpiaccal és a még mindig 2 százalék feletti inflációval indokolta. A korábban árazottnál mérsékeltebb ütemű kamatcsökkenést várva estek tegnap az amerikai tőzsdék, ma Ázsiában felemás volt a hangulat, Európában kisebb esést láthatunk és az amerikai indexek is csökkenésekkel nyitottak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 15. 14:48
×
×
×
×