eur:
411.35
usd:
392.58
bux:
79551.8
2024. november 25. hétfő Katalin
cars on Autobahn highway in Germany in high speed at night
Nyitókép: filmfoto/Getty Images

Újra napirenden a németországi sebességkorlátozás – koalíciós vita lesz belőle

Régóta vita Németországban is az autópályákon bevezetendő sebességkorlátozás. A hivatalban lévő hárompárti koalíció fontos kérdése ez: a Zöldek Pártja foggal-körömmel harcolnak a sebességkorlátozásért, a szabad demokrata FDP azonban hallani sem akar a korlátozásról. Most az SPD egyik legtekintélyesebb tartományi politikusa hangsúlyozta a korlátozás szükségességét.

Az illusztris támogató Stephan Weil, az északnyugati Alsó-Szászország tavaly ősszel nagy többséggel újraválasztott miniszterelnöke. Weil szavának súlya van, már csak azért is, mert tíz éve áll a tartomány élén, amelyet októberig egy az SPD-ből és a CDU-ból álló nagykoalíció vezetőjeként irányított. Az októberi választások nyomán azonban partnert váltott, a konzervatív CDU-t a Zöldek Pártjával cserélte fel.

A zöldek már a koalíció tavaly decemberi hivatalba lépése óta sürgetik a német autópályákon bevezetendő, óránként 130 kilométeres sebességkorlátozást, a szabad demokratákat képviselő Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter azonban a leghatározottabban elutasítja ezt.

Most viszont a zöldek tekintélyes támogatót kaptak az alsó-szászországi tartományi kormányfő személyében. Stephan Weil ugyanis

ismételten előállt a 130 kilométeres óránként sebesség országos bevezetésének szükségességével.

A közlekedési szektornak mindenképp erőteljesebben kell hozzájárulni az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez – nyilatkozott a tartományi kormányfő a Neue Osnabrücker Zeitung című lapnak. Mindennek alátámasztásra bejelentette azt is, hogy az eddigi benzinmotoros autóját elektromos meghajtású gépkocsira kívánja felcserélni.

Az Olaf Scholz szociáldemokrata kancellár vezette koalíció hivatalba lépése óta a kormányon belül vitatott az általános sebességkorlátozás esetleges bevezetése. A liberális párt képviseletében a közlekedési miniszter sürgeti a környezetvédelmi törvény szigorú szabályainak enyhítését.

Ezzel szemben a zöld párti alkancellár, illetve gazdasági miniszter, Robert Habeck ragaszkodik ahhoz, hogy semmifajta enyhítéssel sem szabad veszélyeztetni a szövetségi kormány klímavédelmi programját.

A párt parlamenti frakciója a napokban ismét állást foglalt az általános sebességkorlátozás bevezetése, valamint a benzinmotoros gépjárművekre kivetett adók megváltoztatása, továbbá a szolgálati gépkocsik fokozottabb megadóztatása mellett.

Európában egyedül Németországban nincs sebességkorlátozás az autópályákon.

Csak ajánlott sebességet határoznak meg, ez pedig az óránkénti 130 kilométer. Az autóutakon szintén nincs sebességkorlátozás. Kétszer kétsávos autóúton az ajánlott maximális sebesség 130 km/órás, egyébként pedig az óránkénti 100 kilométeres sebesség.

A korlátozás bevezetéséről évek óta tartó vitának új dimenziót adott az ukrajnai orosz háború, illetve ennek keretében az orosz energiafüggőség felszámolására való törekvés. A Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal jelenlegi becslései alapján egy 130 km/órás sebességkorlátozás esetén közel egymillió tonna üzemanyagot lehetne spórolni egy évben.

A Zöldek Pártjának már a tavalyi országos választások előtt is egyik fő célkitűzése az volt, hogy bevezessék a sebességkorlátozást a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a balesetek számának mérséklése érdekében. Egy korábbi kimutatás német autópályákon évente 400-an vesztik életüket balesetekben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×