eur:
410.55
usd:
391.87
bux:
79822.75
2024. november 25. hétfő Katalin
Egy belépő autós csomagtartóját ellenőrzik román és magyar határőrök a gyulai magyar-román határátkelőnél 2017. április 7-én. Egy ma életbe lépett európai uniós rendelet értelmében már nemcsak a harmadik ország állampolgárainak, hanem az Európai Unió valamennyi tagállama, valamint Norvégia, Izland, Liechtenstein és Svájc állampolgárainak úti okmányait is ellenőrizni kell ki- és belépéskor a schengeni információs rendszerben.
Nyitókép: MTI/Lehoczky Péter

Nagy EU-kérdés: 11 év után kap-e Schengen-tagságot Románia és Bulgária?

Az Európai Parlament nagy többséggel elfogadott határozata a két dél-európai EU-ország Schengen-tagságának támogatásáról – ami a tagállamokat amúgy jogilag nem kötelezi – a figyelem középpontjába állította a kérdést, hogy aztán a holland parlament csütörtökön újabb hideg zuhanyt zúdítson a várakozásokra. Azóta ismét minden bizonytalan.

Elsősorban a függőben lévő román Schengen-tagság Magyarország számára is kiemelt jelentőségű kérdés, és nemcsak az erdélyi magyarok miatt, hanem mert mindaddig, amíg Románia nem tagja a Schengen-zónának (és mellesleg Horvátország sem), a szlovák és a szlovén határok közé eső magyar határszakaszon a magyar határőrség a teljes Európai Unió Schengen-területe nevében is végzi az ellenőrzést és a határvédelmet.

Románia (és Bulgária) Schengen-tagságával az utóbbi két ország EU-külső határai válnának automatikusan Schengen-külső határokká is, és a magyar határrendészet csupán Ukrajna (valamint, ha jövő januártól még nem kapná meg a Schengen-tagságot, úgy Horvátország) felé felelne attól kezdve az unió külső határáért.

Az EU-intézményi formális ajánlások mostanra már mindhárom Schengenen kívüli dél-európai EU-tag esetében alkalmasságot állapítottak meg Az Európai Bizottság ezen országok Schengen-tagságának elfogadására hívta fel a tagállamokat – a belügyminiszterek elvben a decemberi tanácsülésükön készülnek szavazni az esetleges Schengen-bővítésről –, míg az Európai Parlament éppen a héten elsöprő többséggel demonstrált a (most októberben jelentkezésüknek immár tizenegyedik évfordulóját megélő) bolgár és román Schengen-jelöltek mellett.

A kerékkötő ez ügyben ismert módon már jó pár éve nem az uniós intézményi, hanem a tagállami oldal. Ahol az ellenállás szintén olvadni latszott – augusztusban például az egyik kulcsszereplő, Olaf Scholz német kancellár szögezte le több nyilatkozatában is, hogy kormánya immár mindhárom jelöltország Schengen-tagságát támogatni tudja –, ám a legkövetkezetesebb ellenálló, Hollandia továbbra is vonakodott borítékolni beleegyezését. Ennek részint a holland politikai vezetés meggyőződéses kétkedése (a tomán-bolgár felkészültségről) az oka, részint az a tény, hogy a holland parlament visszatérően a román-bolgár kérelmek elutasítására szólítja fel a hágai kormányt. Erre került sor legutóbb most csütörtökön is.

A dolog közvetlen előzménye volt, hogy október közepén Mark Rutte holland miniszterelnök rövid romániai látogatást tett, amelynek során külön is tárgyalt a Schengen-tagságról Klaus Iohannis román elnökkel, majd a megbeszélésüket követő közös sajtóértekezletükön kitérően úgy fogalmazott, hogy bár

„elviekben nincs semmi kifogása” Románia Schengen-csatlakozása ellen, ám ehhez arra van szükség, hogy „valamennyi feltétel teljesüljön”.

Az utóbbi alatt holland részről továbbra is a lassan már másfél évtizedes Együttműködési és Ellenőrzési Mechanizmus (angol rövidítéssel CVM) maradéktalan teljesítését értik – mutatott rá a holland kormányfő, aki ennek kapcsán még sokatmondóan megjegyezte: „Ennek kiértékelése időt vehet igénybe.”

Mindezt megerősítve a román sajtó idézte a bukaresti holland nagykövetet, Roelof van Eest, aki Rutte látogatása idején az Europa Liberă című román lapnak nyilatkozva úgy fogalmazott, hogy a végső döntéshez meg kell várni az Európai Bizottság formális értékelését a legfrissebb CVM-ről. Majd hozzátette, hogy nem mellesleg a holland kormánynak ki kell kérnie a holland parlament egyetértését is, mielőtt áldását adja újabb Schengen-tagfelvételre. Ez utóbbi helyett született tehát csütörtökön az elutasítát szorgalmazó hágai törvényhozási állásfoglalás.

Ez persze egy októberi határozat, a sorban álló Schengen-tagjelöltek (Bulgária, Románia és Horvátország) sorsáról viszont decemberben esedékes a tagországok közötti döntés, azaz addig akár még "kedvező fejlemények" történhetnek. Ebben azonban a Schengen-ügy megoldását eddig állhatatosan szorgalmazó (soros EU-elnökséget ellátó) cseh diplomácia hite is mintha most megrendült volna: Petr Fiala a brüsszeli EU-csúcs margóján a hágai parlamenti döntés hírére azzal reagált, hogy a jelek szerint a Schengen-tagsági kérdés megoldódásával várni kell majd a következő holland parlamenti választásig.

A bolgár és román Schengen-várakozásnak amúgy immár tizenegy éves története van, és ez mellesleg 2011 első féléves soros magyar EU-elnökségig nyúlik vissza: ekkor még sikerült odáig eljutni, hogy az EU belügyminiszteri tanács – az Európai Bizottság és a Schengen szakértői bizottság hároméves vizsgálatot követő jelentése alapján – egyhangúlag Schengen-kompatibilisnek minősítette a román és a bolgár külső határvédelmi szakaszok felkészültségét.

A végső döntést a belügyminiszteri tanács 2011. szeptemberi ülése kellett volna hogy meghozza, ám ez már elutasító lett, mivel az időközben született európai bizottsági jelentés

a román és bolgár igazságügyi rendszer hatékonyságáról fenntartásokat fejezett ki.

Formálisan a kettőnek nincs köze egymáshoz. Eredetileg arról volt csak szó, hogy a két ország a 2007. január 1-jei uniós csatlakozásuk pillanatában nem teljesítette még maradéktalanul az EU-tagsági feltételeket: az igazságügy, az igazságszolgáltatás és a korrupcióellenes harc tekintetében az EU-oldal hiányosságokat vélt felfedezni.

Tekintve, hogy a tagállamok ugyanakkor támogatták a taggá válásukat, azt a feltételt szabták, hogy beléphetnek az EU-ba, de az Európai Bizottságnak (kezdetben félévente, aztán egy, majd másfél évente) értékelnie kellett e téren tett erőfeszítéseiket egy külön erre a célra létrehozott keretén belül (az lett az Együttműködési és Értékelési Mechanizmus – CVM).

Az utóbbi 2011 júliusában azt állapította meg, hogy Románia és Bulgária továbbra is elmaradt a kívánt területeken, és a brüsszeli testület további igazságügyi és korrupcióellenes intézkedéseket kért a két új EU-tagállamtól.

Márpedig, már a CVM-jelentés közzététel előtt, Franciaország és Németország, valamint utóbb Hollandia és Finnország is kijelentette, hogy meg fogják akadályozni Románia és Bulgária Schengen-csatlakozását, ha a két ország nem tesz jelentős előrelépést az igazságszolgáltatás és a korrupció elleni erőfeszítésekben. (Ezzel egyébként több más EU-tagország is egyetértett.) És mivel a jelentés nem lett teljesen pozitív – miként utána még tíz éven keresztül a többi sem –, ezért az EU-tanácsi döntés minimum egy vagy több tagállam ellenszavazata miatt mindmáig elutasító maradt. (A Schengen-övezethez csak a már benn lévő tagállamok egyhangú egyetértése után lehet csatlakozni.)

A legkitartóbban, a legtöbb ellenvetést a holland kormány tette, de sokáig hangoztatott fenntartást a francia és a német kormány is. Igazából a befogadás kezdeti befékezése is a két utóbbi országhoz kapcsolódik, lévén Brice Hortefeux francia, és Thomas de Maiziere német akkori belügyminiszterek már 2010 decemberében közös levélben szögezték le, hogy kormányaik megítélése szerint a korrupció és a szervezett bűnözés elleni harcban tetten érhető bolgár és román hiányosságok megkérdőjelezik a térségbe történő befogadásuk megalapozottságát.

Német – majd utóbbi visszatérően holland – részről ezt azzal magyarázták, hogy

nem elég, ha valakinek jó határvédelmi informatikai rendszere van,

fontos az is, hogy igazságügyi rendszere olyan biztonságot és „megbízhatóságot” teremtsen, melyre egész Európa hagyatkozhat.

Utóbb a bolgár–román páros helyzetét tovább komplikáló tényezővé vált a tízes évek közepétől a migrációs válság. Itt lépett be a sokak által csak „Görögország-faktorként” emlegetett további tényező, utalással arra, hogy a görög Schengen-tagság egyelőre csak a légi- és tengeri közlekedés tekintetében releváns, nem lévén közvetlen szárazföldi kapcsolata a Schengen-térség többi részével. Az összekötő láncszemet éppen a bolgár és a román tagság jelenthetné, ami ugyanakkor a migrációs válság éveiben nem éppen a két ország Schengen-esélyeit erősítette. A görög külső határ védelmének kezdeti elégtelensége ugyanis sokakban félelmet keltett a tekintetben, hogy ha a román–bolgár Schengen-csatlakozással folyamatossá válna a szárazföldi kapcsolat Görögország és a Schengen-övezet többi része között, az migrációs szempontból komoly kockázatot vethetne fel az EU egésze szempontjából.

És bár a görög határvédelem az utóbbi években – nem kis részt európai uniós támogatásnak is köszönhetően – sokat javult, a görög irányból folyamatossá váló szárazföldi Schengen-kapcsolattól ma is nem kevesen tartanak, miközben (minimum holland részről) láthatóan továbbra is léteznek kétkedő hangok a bolgár és román rendvédelem és igazságszolgáltatás aktuális hatékonyságát illetően is.

A júliustól a féléves uniós féléves elnökséget ellátó cseh kormány a maga részéről mindenesetre teljes mellszélességgel kiállt a három Schengen-tagjelölt ügye mellett. Mint Mikuláš Bek cseh európai ügyi miniszter még múlt héten ügy fogalmazott az EP-plenáris Schengen-vitájában, hogy

a cseh EU-elnökség eddig is mindent megtett és továbbra is megtesz, hogy biztosítsa a jelöltek taggá válásához szükséges konszenzust a tagállamok között.

Tény, hogy éppen cseh elnökségi szervezésben a közelmúltban több tagország megfigyelőket küldött Bulgáriába és Romániába, és tapasztalataikat október 26-án vitatja majd meg egy EU-szintű szakértői testület.

Mindennek folyamatába illeszkedett az EP határozott keddi állásfoglalása is, amit utóbb a legnagyobb frakciók vezetői külön nyilatkozataikban is megtámogattak. Manfred Weber néppárti frakcióelnök szerint többé már semmi sem indokolhatja a jelöltországoktól a Schengen-tagság megtagadását, Iratxe Garcia Perez, a középbal „Szocialisták és Demokraták” pártcsoport vezetője pedig egyenes „diszkriminálónak” minősítette, ha az EU-tanács fenntartja az évtizedes tagjelöltekkel szembeni „blokádját”.

Egyedül a szélső jobboldali Identitás és Demokrácia frakció foglalt határozottan állást a román és bolgár Schengen-tagság ellen. Mint a német AfD képviseletében is megszólaló Guido Reil fogalmazott, a korrupció és a szervezett bűnözés mértéke szerinte mindkét országban elfogadhatatlan, aminek kapcsán Romániát egyenesen „Európa közepére ékelődött vadnyugatnak” nevezte.

Valójában az EP-vélemények a jelen fázisban legfeljebb csak politikai súllyal bírnak, döntéshozási joghatályuk nincs. Az érdemi határozat a belügyminiszterek december elejei brüsszeli tanácsülésén születhet majd, ezt azonban a jelek szerint holland oldalon ismét befékezheti a hágai parlament elutasító állásfoglalása. Ha viszont decemberre - például éppen a várt újabb szakértői vélemények hatására is - a holland kormány mégis elengedhetőnek ítélné a Schengen-tagsági kérdést, és végül pozitív lehet az EU-belügyminiszteri tanács döntése, akkor ezt néhány nappal később politikai szinten is szentesíthetné az állam- és kormányfők szokásos év végi csúcstalálkozója.

Címlapról ajánljuk
„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

„Helyettünk is hős” – Megnyílt a Puskás Múzeum

"A magyar futball öröksége kötelez és muníciót is ad nekünk" – mondta a megnyitón Orbán Viktor miniszterelnök, Puskás Ferencet a magyar futballisták és minden 10-esek példaképének nevezve, akiről Czibor Zoltán azt mondta: "ha az Öcsi egyszer belerúgott a labdába, abból két gól lett".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Az innovációs ökoszisztéma felrázása érdekében új vezetői posztot is bevet az NKFI Hivatal

Az innovációs ökoszisztéma felrázása érdekében új vezetői posztot is bevet az NKFI Hivatal

A Kutatási Kiválósági Tanácsban (KKT) október 1-jétől betöltött elnöki pozíciója mellett az innovációra és tudománypolitikára fordított hazai költségvetési források fő allokátorának számító Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) tudományos társelnöki feladatkörét is ellátja Domokos Péter. Az NKFI Hivatal új vezetői pozíciójáról, illetve a két tisztség együttes betöltésének előnyeiről magát Domokos Pétert, illetve az NKFI Hivatal elnökét, Kiss Ádámot kérdeztük. A páros interjúból kiderül az is, hogy a Domokos Péter szerint miért volt szükség az OTKA átalakítására. A KKT elnöke arról is beszélt, hogy az első ízben meghirdetett Research Grant Hungary program keretében azon dolgoznak, hogy több neves külföldi és külföldön dolgozó kiemelkedő magyar kutatót csábítsanak Magyarországra, akik jövőre hazai intézményekkel közösen fognak kutatási projekteken dolgozni. Az NKFI Hivatal elnöke a K+F-ráfordítások kapcsán azt emelte ki, hogy szemléletválásra van szükség ahhoz, hogy a magyar gazdaság versenyképességét alapvetően befolyásoló kutatásfejlesztési és innovációs finanszírozás az 1-1,5% közötti GDP-arányos sávból a Budapesti Deklarációban is megfogalmazott 3%-os szintre emelkedjen, és hosszú távon, kiszámíthatóan ott is maradjon, vagy akár a fölé nőjön. Hivatala legfőbb feladatának a költségvetési forrásokból lebonyolított programok és projektek magas színvonalú minőségbiztosítását nevezte. A következő időszak legfontosabb céljának az innovációs szereplők minden eddiginél szorosabb összekapcsolását, valamint az egyetemeken, kutatóintézetekben elért kutatási eredmények szisztematikus felkarolását tekinti. Ezt a munkát támogathatja az eddig öt hazai egyetem mellett létrehozott technológiai transzfercégek (TTC-k) tevékenysége is. Kiss Ádám arról is beszámolt, hogy az NKFI Hivatal még idén meghirdeti a 15 milliárdos keretösszegű nagyvállalati innovációs programot.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×