Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
A passenger enters a subway train in Berlin, Germany September 27, 2022. REUTERS/Lisi Niesner
Nyitókép: REUTERS/Lisi Niesner

A német tartományok nem engednek a 49-ből

Egyre türelmetlenebbül várják az emberek Németországban, hogy folytatódjon a nyári kedvezményes tömegközlekedés.

A megélhetés egyre nehezebb, nemcsak az energia, hanem az élelmiszerek ára is gyors ütemben növekszik, és megszűnt a benzinhez, illetve a dízelolajhoz való kedvezményes hozzájutás is. Június elejétől augusztus végéig a németek mindössze 9 eurót fizettek a havi bérletért a buszokon, metrón és a távolsági vonatokon.

Általános vélekedés szerint a kedvezmény a tavaly decemberben hivatalba lépett Scholz-kormány egyik legjobb húzása volt. Erre utal, hogy a bérletet több mint ötvenmillióan vásárolták meg, sokan ebben az időszakban még kedvelt autójukról is lemondtak.

A kedvezményes közlekedésnek azonban immár másfél hónapja vége, de a tartományok vérszemet kaptak. Ha nem is kilenceurós, de mindenképp kedvezményes közlekedést sürgetnek. A kormány hajlik erre, a folytatás szándékát a parlament is szentesítette. A tárgyalások meg is kezdődtek, de a megegyezés még csak körvonalazódik.

Az idő szorít, mert az új kedvezményes közlekedési bérleti rendszernek január elsején kellene életbe lépnie.

A közlekedési miniszter, Volker Wissing újabb tárgyalási fordulót kezdett tartományi kollégáival, értesülések szerint a havi 49 eurós kedvezményes tömegközlekedés van napirenden.

A ZDF közszolgálati televízió szerint a megállapodást mostanáig két dolog akadályozta. A felek egyrészt nem tudnak megegyezésre jutni arról, hogy a közlekedési vállalatok veszteségeit ki és milyen mértékben finanszírozza. A tárgyaló felek arra törekszenek , hogy az egész országra kiterjedő egységes rendszert léptessenek életbe, a költségeket illetően pedig arányos teherviselés jöjjön létre a tartományok és a kormány között.

A 9 eurós időszakban a közlekedési vállalatok veszteségeit a szövetségi kormány 2,5 milliárd eurós támogatással egyenlítette ki. Ha a 49 eurós kedvezményes bérletről végleges egyezség jönne létre, ez legkevesebb évi 3 milliárd eurós pótlólagos kiadással járna. Az érvényben lévő központi szabályozás értelmében a helyi közlekedés a tartományok felelősségi körébe tartozik, a központi kormánynak azonban részt kell vennie a finanszírozásban..

Másrészt egyre nagyobb problémát jelent az is, hogy a tömegközlekedési eszközök, mindenekelőtt a buszok javítására, a járatok számának növelésére van szükség. Korszerűsítésre szorul a vasúti közlekedés is. A nyári hónapokban a tömegközlekedési eszközök fokozott használata különösen felszínre hozta ezeket a problémákat. Világossá vált, hogy a többi között elengedhetetlen újabb autóbuszok és vonatok vásárlása, a vasúti pályák digitalizálása, ami meglehetősen költséges. A tartományok ehhez is kormányzati hozzájárulást követeltek, a közlekedési miniszter ezt azonban eddig elutasította.

A legfrissebb értesülések szerint

közeledtek "a 49 eurós álláspontok".

Szó van arról, hogy a pótlólagos költségek bekerülnek majd a Scholz-kormány legutóbbi, 200 milliárd eurós tehercsökkentési tervébe.

Címlapról ajánljuk

Minden bizonytalan Vlagyimir Putyin körül, csak találgatnak a hírszerzők

Belső hírszerzési források és kormányzati tisztségviselők között nincs egyetértés Oroszország távlati katonai céljait illetően. Míg egyes jelentések szerint Vlagyimir Putyin továbbra is igényt tart egész Ukrajnára, addig a hírszerzési igazgató szerint Moszkva elkerülné a közvetlen konfliktust Európával.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Itt a fordulat előszele: szűk esztendők jönnek 2026-tól a világ több nagy gazdaságában

Itt a fordulat előszele: szűk esztendők jönnek 2026-tól a világ több nagy gazdaságában

A feltörekvő gazdaságok 2025-ben a várakozásokat felülmúló teljesítményt nyújtottak, amelyet főként a külkereskedelem bővülése, a finanszírozási feltételek javulása és az állami ösztönző intézkedések hajtottak - áll a BNP Paribas elemzésében. A szervezet közgazdászai szerint ugyanakkor 2026-ban fordulat következik: az országok egyre inkább érezni fogják a vámháború negatív hatásait, a monetáris lazítás keretei többnyire kimerültek, az állami ösztönzésnek pedig egyre inkább gátat fog szabni az országok növekvő adósságállománya és megbillenő egyenlegei.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×