eur:
409.25
usd:
375.59
bux:
74408.72
2024. november 5. kedd Imre
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az új koronavírus elleni oltóanyagokról tartott brüsszeli sajtóértekezleten 2021. október 18-án. Itt közölte, hogy az Európai Unió több mint egymilliárd adag oltóanyagot exportált több mint 150 országba, és ezáltal a világ legnagyobb szérumexportőre lett.
Nyitókép: MTI/EPA/Reuters pool/Yves Herman

Brüsszel a közös bevételek kiterjesztésével fizetné vissza a Covid-hitelt

Három új közösségi szintű bevételi forrást is javasol a héten az Európai Bizottság a helyreállítási alapok finanszírozására felvett hitelek visszafizetéséhez.

A szerdán esedékes bizottsági javaslat főként azért keltett feltűnést, mert sokéves halogatás után ez lesz az első eset, hogy a brüsszeli testület elszánja magát, és a közösségi költségvetési bevételek növeléséhez új lehetséges finanszírozási formákat kezdeményez.

Az uniós szaknyelvben csak ”saját forrásként” emlegetett bevételi forma a közösségi költségvetés finanszírozásának azon részére vonatkozik, ami nem közvetlen tagállami befizetésen alapul, hanem bizonyos – eredetileg többnyire tagállami – bevételek egy bizonyos hányadának előzetes számítási kulcsok szerint történő átengedésén.

Ilyen volt a vámunió megteremtése óta a vámbevételek bizonyos hányadának a közösségi kasszába irányítása – függetlenül attól, hogy az importcikk beérkezésére és ennyiből a tényleges vámolásra Rotterdamban, Hamburgban vagy Marseille-ben került-e sor –, miként hosszú ideig tartotta magát a tagállami szinten beszedett áfa törtrészének a közösségi befizetése is (ezt utóbb lényegében fokozatosan kivezették).

Régóta követelik

A növekvő közösségi kompetencia terebélyesedő közösségi szintű kiadásokat is tesz szükségessé, az ezzel arányos tagállami befizetésnövelésre ugyanakkor ismert módon nincs hajlandóság a fővárosokban. Ellenkezőleg, éppen, hogy az eddigi terheken is csökkenteni akarnak. Bizottsági és európai parlamenti részről éppen ezért most már több ciklus óta visszatérő követelés, hogy reformálják meg a közösségi költségvetés „saját bevételeit”, és

bővítsék a lehetséges közvetlen közösségi források körét.

Az egymást követő hétéves keretköltségvetések elfogadását megelőző, gyakran többéves vitában ennek jegyében szoktak újabb és újabb kezdeményezések felmerülni, mint amilyen a pénzügyi tranzakciós adó, vagy a közösségi szintű energiaadó ötlete. Valósággá azonban eddig egyik sem vált, mindenekelőtt mert hiányzott a tagállami egyetértés, emellett többnyire az egyes elképzelések kimunkálása sem jutott el arra a fokra, hogy lehetséges közösségi eszközként tekinthessenek rájuk.

Az Európai Parlament eredetileg a formálisan idén indult, 2021–2027-es újabb hétéves keretköltségvetést sem akarta addig jóváhagyni, amíg az új ciklus nem egészül ki új bevételi formákkal is. Végül EP-oldalon beérték – ezúttal igen határozott – ígérettel, aminél a valószínű teljesülés garanciáját ezúttal az adta, hogy a koronavírus-járvány okozta gazdasági károk kompenzálására intézményesített (mai áron 800 milliárd eurós) helyreállítási alap az EU történetében most először közösségi szintű pénzpiaci hitelfelvételen alapul.

A hitel majdani törlesztéséhez értelemszerűen

többletforrásokra lesz szükség, ami a formális logika alapján csak két helyről származhat: tagállami többletbefizetésből, vagy közösségi szintű többlet saját forrásból.

Mivel az előbbire a válságban szintén alaposan megtépázott nemzeti költségvetések részéről előre látható módon csekély lesz a hajlandóság, a törlesztés viszont elkerülhetetlen, ezért fokozottabb mértékben válik szükségessé a saját források bővítése.

Három új forrás

A bizottság szerdán ennek jegyében tesz javaslatot három új lehetséges bevételi forrásra – derült ki a brüsszeli nemzetközi sajtó, mindenekelőtt a Politico közléséből.

Az egyik az európai szén-dioxid-kibocsátási engedélyek kereskedelmére létrehozott piac (EU ETS) forgalmának egy része, ennek automatikus közösségiesítése lehet majd. Mint ismeretes, a nagy környezeti szennyezők – erőművek, acélkombinátok, vegyi- és cementművek stb. – már jó ideje csak úgy bocsáthatnak szén-dioxidot a légkörbe, ha ennek mennyiségére előzetesen úgynevezett kibocsátási engedélyt vesznek.

Egyes iparágak esetében, behatárolt időtávon és fokozatosan csökkenő mértékben minden tagországban elérhetővé tettek ugyan bizonyos ingyenes kibocsátási kvótát is, ezt azonban hamarosan mindenütt a kizárólag pénzért vásárolható engedélyek köre váltja fel, ezzel is a szénalapú energiaalkalmazás kivezetésére kényszerítve az érintett cégeket.

Az Európai Bizottság az ez év júliusi jogszabályjavaslatok ("Fit for 55" csomag) alapján több új szektort (mint a városi tömegközlekedés) is be kíván vonni az uniós kibocsátáscsökkentési rendszerbe, ami előreláthatóan tetemes mértékben növelheti majd a kibocsátási engedélyek kereskedelméből származó forgalom nagyságát (ennek mértéke egyes becslések szerint 2050-re több százmilliárd eurós is lehet).

Mindez, megfelelő arányú közösségi részesedés esetén, önmagában is tetemes bevételi többletet eredményezhet az uniós büdzsében. A problémát a következő hónapok tagországok közötti vitáiban két kérdés jelentheti majd: mekkora potenciális bevételi hányadról lesznek készek – készek lesznek-e egyáltalán ténylegesen is – a kormányok a közösségi büdzsé javára lemondani, és hogyan alakuljanak a lemondási arányok a magas és az alacsony szén-dioxid-kibocsátású országok között?

"Lényegében bizonyos mértékű bevételátcsoportosítással kell majd számolni azon országok felé, ahol az ipari tevékenység kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár – a sok (szén-dioxid-mentes) atomenergiát használó Franciaország például jól járna –, míg például a (gazdaságilag jóval gyengébb lábon álló, de nagyrészt szénalapú gazdasággal küzdő) Lengyelország veszítene a bolton" – vélekedett Clemens Fuest, a müncheni Ifo Institute for Economic Research elnöke.

Ezzel a lehetőséggel Brüsszel is számol, ezért a téma előkészítése során már korábban felvetette, hogy egyfelől maximálná az alacsonyabb jövedelmű és szénfüggő iparú tagországok hozzájárulását, másfelől pedig lenne egy minimumhozzájárulás a nem (vagy csak mérsékelten) szénfüggő országok részéről is.

"Ez elejét veszi annak, hogy bizonyos tagállamok a gazdasági erejükhöz képest aránytalanul nagy mértékben járuljanak hozzá a közös költségvetéshez egy olyan időszakban, amikor a gazdasági erejüket egyébként is igénybe veszi az átállás egy fenntarthatóbb gazdasági és társadalmi működésre. (A javasolt tehermegosztás) mindenki számára igazságos mértékű hozzájárulást jelent majd" – érvel ennek kapcsán a bizottság a még tervezeti fázisban lévő, de a portál által már látott leendő kommunikációjában.

Újabb lépéssel közelebb a karbonadóhoz

A másik lehetséges bevételi terület az uniós klímavédelmi szabályokhoz hasonló rendszerrel nem rendelkező piacokról származó (és ezért olcsóbb) import egy részére kivethető karbonadó (valójában árkiigazítási mechanizmus) intézményesítése volna.

A tervek szerint az egyebek között a cementgyártást, acélipart és vegyipart megcélzó intézkedés azon országok termékeit érintené, ahol a klímavédelmi szempontok még nem érvényesülnek kellő súllyal, következésképpen az ottani gyártókat nem terheli a szükséges környezetvédelmi intézkedések költségterhe, tehát alá tudnak kínálni az utóbbira rákényszerülő európai uniós cégeknek. Ráadásul ilyen országok viszonylatában fennáll annak a veszélye is, hogy maguk az európai gyártók teszik át székhelyüket a klímavédelmi szempontból engedékenyebb külső országokba, onnan kínálva eladásra immár európai piacon is terméküket.

Az innen érkező importcikkek adott körénél tehát az eredeti eladási árat kiegészítenék oly módon, hogy a végső ár a közösségi árszinthez közelítsen, az ebből keletkező többletbevétel bizonyos hányada pedig szintén a közösségi büdzsét növelhetné.

A harmadik esetben a bizottság az időközben a végrehajtás stádiumába jutott leendő „Big Tech” (globális) adó bizonyos hányadára tartana igényt az EU-büdzsé számára. Ennél, emlékezetes módon, egy bizonyos nagyságrendű globális forgalmon túl, az ilyennel rendelkező óriáscégek éves globális profitja után a jövőben forgalomarányosan minden olyan országban társasági adót számolnak majd fel, ahol a megelőző évben eladást folytattak. (A dolog független attól, hogy a kérdéses cég amúgy fizikailag jelen is van-e az adót kivető országban, a lényeg, hogy ott is forgalmazott.)

Az első becslések szerint globálisan mintegy száz cég kerül ebbe a kategóriába, köztük a legtöbb amerikai információs technológiai óriás.

Az utánuk elszámolható várható globális adómértéket szakértők mintegy évi 125 milliárd euróra becsülik,

a bizottság ebből remél egy már érzékelhető hányadot kihasítani a közösségi költségvetés számára.

Évi 15 milliárd eurónyi plusz pénz kell

Összességében bizottsági részről azt tűzték ki célul – mint azt Johannes Hahn költségvetési biztos már egy idén áprilisi nyilatkozatában értésre adta –, hogy a közösségi szintű „Covid-hitelek” visszafizetésére az uniós költségvetés évente 15 milliárd eurónyi plusz bevételhez jusson. Ekkora összeggel már biztosítható, hogy az amúgy 30 éves futamidejű hitelt 2058-ra az uniós oldal maradéktalanul törlessze – érvelnek Brüsszelben.

Amennyit ebből, például a héten terítékre kerülő új saját bevételekkel kiváltanak, annyival csökkenthető a tagállamokra maradó kötelező befizetési többlet hányada – teszik hozzá.

Addig mindenesetre a mostani kezdeményezés még sok fórumon át kell hogy jusson. Így első körben szerdán magának a biztosi testületnek is jóvá kell hagynia ahhoz, hogy az eddigi tervezetből formális javaslat válhasson. Utána következik majd a tagországok közötti huzakodás, csakúgy, mint az Európai Parlamenti vita, ami ismert módon sok hónapig eltarthat.

Bizottsági körökben egyelőre azzal számolnak, hogy az új bevételi formák optimális esetben 2023-tól már alkalmazhatók lehetnek.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×