A 30 legnépszerűbb, Európai Unión belüli rövidtávú járat 53 százaléka esetében létezik közvetlen vasúti összeköttetés a két helyszín között.
Az OBC-Transeuropa olaszországi intézet által készített jelentés a 150 legfontosabb unión belüli rövidtávú járatot, valamint a 250 legfontosabb Európán belüli rövidtávú járatot elemezte. Kizárták az elemzésből a szigetek összeköttetését biztosító járatokat, hiszen azok vasúttal nem pótolhatók.
A legtöbbet használt járatok 10 százaléka esetében a távolság négy óra alatt teljesíthető vonattal, további 19 százalék hat óra alatt. Ausztriában ez - a néhány gyors nappali és éjszakai vonatjáratot is ideszámítva - a rövid repülőutak 80 százalékára érvényes.
"A közvetlen éjszakai vonatokkal együtt tehát Európában a rövid járatok csaknem fele kényelmesen helyettesíthető vonatúttal is" - mondta a Greenpeace szóvivője, Herwig Schuster.
A szervezet a könnyen pótolható járatok betiltását követeli Ausztriában, például a Bécset Budapesttel, Prágával és Münchennel összekötő repülőutakét.
"Ha az Európán belüli 250 legnépszerűbb repülőjárat mindegyikét vasúti járattal helyettesítenék, az évente 23,5 millió tonnányi szén-dioxidot spórolna meg. Ez Horvátország éves emissziójának felel meg" - hangoztatta Schuster.
A Greenpeace szerint a cél érdekében a vasút fejlesztésére van szükség, és arra, hogy a repülésnél sokkal olcsóbb legyen. Emellett elsősorban Kelet- és Délkelet-Európában jóval gyorsabbá és gyakoribbá kell tenni a vasúti közlekedést.