eur:
412.96
usd:
394.45
bux:
79243.31
2024. december 18. szerda Auguszta
Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök nyilatkozik a sajtó képviselőinek Brüsszelben, az Európai Unió állam- és kormányfőinek kétnaposra tervezett csúcsértekezletén 2020. december 10-én.
Nyitókép: MTI/PAP/EPA/Radek Pietruszka

Már ki is derült, hogy mi a német alkotmánybíróság elleni eljárás egyik mögöttes oka

Beigazolódni látszik azok véleménye, akik szerinte a német alkotmánybíróság ellen indított bizottsági eljárás egyik motivációja nem is Németországban, hanem a lengyel igazságügyi rendszerrel szembeni brüsszeli fenntartásban rejlik.

Szerdán általános feltűnést keltett a brüsszeli bejelentés, hogy az Európai Bizottság az „EU-jog integritásának megsértése” címén kötelezettségszegési eljárást indított a karlsruhei német alkotmánybíróság ítéletének azon megállapítása miatt, amely egy konkrét ügyben megkérdőjelezte az Európai Bíróság illetékességét, illetve az EU-jog elsődlegességét a nemzeti jog felett.

Sajtóértékelésekben visszatérő kérdés volt az időzítés, valamint általában is lépés bölcsességének a firtatása, abból kiindulva, hogy egy kiéleződő konfliktus a német alkotmánybírósággal kedvezőtlen légkört teremthet olyan uniós intézkedések és projektek karlsruhei megítélésénél – példaként az EU helyreállítási alap finanszírozását megtámadó tavaszi keresetet említették a legtöbben –, amelyek esetében egy esetleges kedvezőtlen német végítélet rendkívül káros hatással lehet európai folyamatokra és tagállami érdekekre egyaránt.

Már ekkor feltűntek ugyanakkor olyan vélemények is, hogy a bizottsági fellépés a karlsruhei ítélet „példaértékét” próbálta mindenekelőtt kivédeni, elejét véve annak, hogy a német precedensre hivatkozva más tagország is nemzetállami értelmezések talajáról uniós joganyagot és európai bírósági ítéletet kérdőjelezzenek meg. Ez utóbbira lehetőségként a legtöbben Lengyelországot és Magyarországot említették, lévén, ezekkel szemben született a közelmúltban több európai bírósági ítélet is.

És mint másnap kiderült,

Varsó kapcsán valóban készenlétben volt egy olyan ügy, aminek brüsszeli elindításával láthatóan a karlsruhei bíróság elleni eljárás bejelentére vártak csak.

Csütörtökön ugyanis Brüsszelben közölték, hogy Didier Reynders igazságügyi EU-biztos formális levélben fordult Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnökhöz, arra kérve a lengyel kormányt, hogy vonja vissza a lengyel alkotmánybírósághoz márciusban megküldött indítványát, amiben a lengyel nemzeti jog és az uniós EU-jog közötti hierarchiára vonatkozóan tettek javaslatot, vitatva az európai uniós jog elsőbbségét, és a nemzeti joganyag primátusát jelölve meg követendő alapelvként.

Az egymást követő két bejelentés – a német ügyben indított szerdai eljárás, és a lengyel ügyben megküldött csütörtöki formális bizottsági levél, tudva, hogy mindkettő az uniós jog elsőbbségének a védelmét célozta – elemzők körében hamar a valószínű kapcsolat vélelmezését eredményezte. Valószínűsítve, hogy a lengyelekhez intézendő figyelmeztetés súlyához és hitelességéhez

elengedhetetlen volt visszanyúlni először az időben korábban történt karlsruhei ítélet Brüsszelben kérdésesnek számító kitételéhez.

A lengyel igazságszolgáltatás – de különösen a bíróságok – kormányzati reformja amúgy évek óta problematikusnak minősül európai bizottsági megítélés szerint. Mióta csak a Jaroslaw Kaczynski által vezetett Jog és Igazságosság 2015 őszén első helyen végzett a lengyelországi parlamenti választáson és kormányzó párt lett, az általuk megkezdett reformot, bizottsági részről visszatérően fenntartásokkal fogadták, kérdésesnek minősítve a bíróságok és általában az igazságszolgáltatás lengyelországi függetlenségét, és konkrétan is megtámadva egy sor intézkedést (például a bírók idő előtti kényszerű nyugdíjazását, vagy a munkájukat felügyelő fegyelmi bizottságok létrehozásának és működtetésének a módját).

Az Európai Bizottság annyira aggályosnak tartotta e vonatkozásban a lengyelországi helyzetet, hogy erre hivatkozva a brüsszeli testület 2017-ben végül a 7. cikk szerinti jogállamisági eljárás megkezdését kezdeményezte az EU-tanácsnál. Ez utóbbira idővel sor is került, ma is tart, egyelőre érdemi konklúzió nélkül.

Morawiecki márciusi levelét és benne a nemzeti jog elsődlegességére intő leírást láthatóan e folyamatba illeszkedő,

újabb megkérdőjelezendő fejleménynek tekintik Brüsszelben, aminek kapcsán azonban a jelek szerint nem akartak lépni úgy, hogy ezzel a kettős mérce vádját ne vonják magukra, és ezért előbb végül a német alkotmánybíróság elleni eljárás megkezdését jelentették be.

Utána azonban 24 órán belül következett a lengyel helyzet megszólítása is. Ez utóbbi kapcsán különösen az számít Brüsszelben aggályosnak, hogy ezúttal nem csupán arról van szó – ami sok tagállamban előfordul –, hogy Lengyelországban sincs deklarált nyoma a lengyel jogrendben, vagy alkotmányban az EU-jog elsődlegességnek, hanem itt kifejezetten az ellenkezőjét kezdte a varsói kormány forszírozni.

Az első lengyel reakciók amúgy órákon belül megszülettek, és határozottan elutasítók voltak. A brüsszeli EUobserver jelentése szerint Morawiecki röviden elintézte Reynders levelét azzal, hogy egy ilyen fontos kérdésben – hogy ugyanis mi a követendő eljárás a nemzeti bíróságokon, ha konfliktusba kerül a nemzeti és az európai uniós jog – úgymond

„a mi jogunk, hogy (a lengyel bíróságok számára) irányt mutassunk”.

Amúgy is élesen euroszkeptikus igazságügyminisztere, Zbigniew Ziobro ennél ingerültebben fogadta a brüsszeli levél hírét, amit a „Lengyelországgal szembeni felháborító, gyarmatosító megközelítés újabb bizonyítékának” minősített. Mint fogalmazott, még a kommunista időkben sem emlékszik olyanra, hogy „Moszkvából valamelyik párttitkár valamilyen indítvány visszavonására utasította volna” az akkori lengyel államvezetést… „Még akkor is megőrizték legalább a látszatát a lengyel függetlenségnek” – tette hozzá.

Az esetről beszámoló EUobserver mindenesetre idézett európai uniós szakértői véleményt is, amely szerint az egymást követő lengyel kormányok „mindeddig nem adtak megnyugtató biztosítékot arra, hogy a lengyel bírók működése nincs kitéve politikai nyomásnak és befolyásnak”.

Reyndners levelére a lengyel kormánynak most egy hónapja van, hogy válaszoljon. Ennek elmulasztása – vagy a bizottság számára nem elfogadható válasz – esetén az eljárás előre láthatóan újabb szakaszba lép majd.

Címlapról ajánljuk

Jogerősen elítélték Nicolas Sarkozy volt francia elnököt

Nicolas Sarkozy ellen több jogi eljárás is folyamatban van, de ez volt az első, amely bírósági szakaszba került, és az első alkalom az 1958 óta tartó V. köztársaság történetében, hogy korrupció miatt jogerősem elítéltek egy volt köztársasági elnököt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.19. csütörtök, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Nagy változás vár több százezer háztartási napelemesre! - Összeszedtük a lényeget az új jogszabályokról

Nagy változás vár több százezer háztartási napelemesre! - Összeszedtük a lényeget az új jogszabályokról

Jelentős változások elé néznek a napelem-tulajdonosok Magyarországon, mivel a kormány egy új adatszolgáltatási rendszert vezet be, amely közel 300 ezer HMKE tulajdonost érint. Az új rendszerben az inverterek részletes műszaki specifikációit, valamint a fogyasztás- és termelés adatait is le kell jelenteni egy központi adatközpontnak - derül ki a jogszabályokból. Bár a kormány az ellátásbiztonságot és a hálózati stabilitást említi célként, a rendszer komoly adatvédelmi és anyagi kérdéseket is felvet. De vajon mikor lép életbe az új szabályozás és mit jelent mindez a napelem tulajdonosoknak? Az alábbiakban ezeket is összeszedtük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×