Noha már több mint két év eltelt a brit népszavazás óta, amikor az emberek döntöttek Nagy-Britannia kilépéséről az Európai Unióból, a folyamat máig húzódik. Most azonban - mint a Reuters uniós diplomáciai forrásokra hivatkozva tudósít -
"nagyon közel" kerültek a megállapodáshoz
az Egyesült Királyság kilépésének végső kereteiről. Az ügyben megnyilvánuló európai bizottsági elnök, Jean-Claude Jucker péntek délelőtt Ausztriában egyenesen úgy fogalmazott:
novemberig összejöhet az egyezség.
Ennek hatására a devizapiacon igen megugrott a font euróval szembeni árfolyama.
Mint a Portfolio.hu összeállításában rámutat, az északír-ír határkérdés ügyében engedhettek a felek reményt keltő mértékben.
Az idő mindenesetre sürget, hiszen október és november derekán uniós csúcs lesz, ahol a megállapodás pontos kereteit jóvá kellene hagyni, ezt követően indulhatnak a szükséges parlamenti procedúrák ahhoz, hogy a brit kilépés jövő év márciusában valósággá válhasson.
Ezzel párhuzamosan már a kilépést követő EU-Egyesült Királyság kapcsolatrendszer részletein is dolgozniuk kell a feleknek.
Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke hosszú távon egy teljesen vámmentes szabadkereskedelmi együttműködést is elképzelhetőnek tart.
Ha azonban a megvalósult brexit után vámok terhelnék a felek kereskedelmét, vagyis a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján működne tovább,
3,7 millió alacsony képesítésű ipari munkás - a brit munkavállalók 14 százaléka - járna igen rosszul.
Részletekbe menve független londoni elemzők arra mutatnak rá, például
a járműalkatrészekre 4,5, az autókra 10, egyes brit agráripari termékekre pedig akár 30-50 százalékos vámot is kivethetne az EU.
A brexittel járó kereskedelmi akadályok különösen jelentősen sújtanák például a különböző nyersanyag-feldolgozó vagy gépkezelő munkaköröket.
Hogy a britek mire számíthatnak, arra nézve a konzervatív brit miniszterelnök, Theresa May pártkongresszusi beszéde lehetne irányadó, ő úgy fogalmazott:
Nagy-Britannia megállapodásra törekszik az EU-val a feltételrendszerről, "de nem bármilyen áron", és nem fél attól sem, hogy netán egyezség nélkül kell szakítani.
A WTO-szabályok alapján folytatódó kereskedelem várható súlyos hatásaira az üzleti szektor minden bizonnyal felhívta már a brit kormányfő figyelmét. Egyik veszély például az Airbus repülőgépgyártó óriás távozása a szigetországból, ami azonnal körülbelül 100 ezerrel növelné a munkanélküliek számát. A távirati iroda összeállításában a Jaguar Land Rover luxusautó-konzorcium várható 1,2 milliárd fontnyi (0,44 billió forint) többletköltségéről is szó esik a vámmentesség meghiúsulása esetén, ami akár a cég létét is veszélybe sodorhatja.