eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma

Cinkos, aki néma - a tagállamok is felelősek a dízelbotrányért

Az Európai Parlament az új dízelautók károsanyag-kibocsátásának szigorú, valós körülmények közötti ellenőrzését szorgalmazza most elfogadott jelentésében. Az EP dízelmotor-botrányt vizsgáló bizottságának jelentése szerint az elmúlt 10 évben sok tagállam követett el jogsértést azzal, hogy szemet hunyt a gyártók trükközései felett.

Hivatali visszaélések és visszásságok egész sorára hívja fel a figyelmet az Európai Parlament abban a jelentésében, amelyet a dízelmotor-botrány kivizsgálására alakult bizottság készített.

A kedden elfogadott dokumentum emlékeztet rá, hogy az Európai Bizottság, több tagállam szakhatósága és más érdekelt felek már 2004-2005 óta tisztában voltak vele, hogy a dízelautók csak különleges körülmények között, laboratóriumban képesek a környezetvédelmi előírásokban szereplő károsanyag-kibocsátási értékeket teljesíteni több szennyező esetében is.

Azzal, hogy a tagállamok ez ellen nem tettek, a szabályozás módosítását pedig hátráltatták, jogsértést, hivatali visszaélést követtek el

– áll a jelentésben.

Az Európai Bizottság munkájában pedig hivatali visszásságok állapíthatók meg.

A Parlament azt kéri, olyan eljárást alkalmazzanak a vizsgálatokkor, amely az autók kibocsátását valós körülmények között ellenőrzi, hiszen egyes nitrogénoxidok esetében - bizonyos típusoknál - az előírás többszöröse a kibocsátott mennyiség.

Cinkos, aki néma - a tagállamok is felelősek a dízelbotrányért

Jens Gieseke német néppárti társ-témafelelős azt mondta, a jelenlegi szabályok bizonyos esetekben túl széleskörű értelmezésre adnak lehetőséget, így utat nyitnak a csalások előtt. Ezért

szigorítani kell az előírásokon, az új szabályokat pedig rövid időn belül alkalmazni is kell.

Azt mondta, nincs szükség új hatóság létrehozására, elég, ha a bizottság betartatja az előírásokat. Ez utóbbi kérdésben azonban kisebb vita alakult ki az ülésen.

Kathleen Van Brempt belga szocialista képviselő, a vizsgálóbizottság vezetője szerint kifejezetten szükség lenne egy új ügynökség létrehozására, amely mindenki számára meggyőző módon végezné az ellenőrzéseket, és így valóban csökkenthető lenne az autók károsanyag-kibocsátása.

Elzbieta Bienkowska, az Európai Bizottság belső piacért, ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős biztosa szigorúbb fellépést és a testület részéről nagyobb odafigyelést ígért.

A kialakult helyzetért tehetnek a tagállamok hatóságai is, hiszen nem megfelelően reagáltak.

Voltak olyan államok, amelyek azóta komoly erőfeszítéseket tettek, de akadnak olyanok is, amelyek semmit sem csináltak – mondta a biztos.

A zöldek képviselője szerint nem elég a szabályozás szigorítása, Európában is vissza kellene hívni a megengedettnél nagyobb káros-anyag kibocsátású autókat. Ha ezt nem teszik meg a tagállamok, a bizottságnak kellene lépnie – hangzott el az Európai Parlament strasbourgi ülésén.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Ki tudják-e gazdálkodni a cégek a béremelést? Megszólaltak a munkáltatók

Ki tudják-e gazdálkodni a cégek a béremelést? Megszólaltak a munkáltatók

A 3 éves bérmegállapodást egyszerre tartja ambiciózusnak és a munkavállalók szempontjából kompenzációnak a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége. A munkaadói oldal kigazdálkodhatónak tartja 2025-re az egyszámjegyű minimálbér- és garantált bérminimumemelést, de azt azért jelezték, hogy főleg a kisebb vállalkozásoknál igencsak sok cég szűnt meg az elmúlt 2 évben. Szerintük egyértelműen a kisebb vállalatok voltak ennek az időszaknak a vesztesei. A munkaadói oldalon úgy látják, hogy a magyar piac elsősorban a termelékenység növelésével tudná jobban megtartani a munkaerőt, nem pedig a jelentős minimálbéremeléssel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×