A Special Air Service (SAS) katonáinak szállítására használt, különleges berendezésekkel ellátott Hercules múlt héten éjszaka szállt le egy hevenyészett tábori kifutópályára.
Bár a pilóták rendelkeztek éjjellátó készülékekkel, és a földön négy katona is segítette a leszállást, a manőver "nagyon nagyon keményre" sikerült, emiatt a gép súlyosan megrongálódott, de szerencsére sem a személyzet, sem a gépen utazó katonák nem sérültek meg, mindannyian épségben elhagyták a Herculest.
Miután a fedélzetről eltávolítottak néhány műszert, a hadmérnökök robbanóanyaggal pakolták meg, majd a levegőbe repítették az üresen 38 tonnát nyomó négyhajtóműves szállítógépet.
Egy névtelenül nyilatkozó illetékes elmondta: "A Hercules elvesztése súlyos veszteség, de még mindig jobb volt felrobbantani, mint megkockáztatni, hogy a tálib lázadók kezébe kerüljön".
Átalakítanak egy másikat
Az SAS által használt C-130-ast a legmodernebb műholdas kommunikációs, valamint önvédelmi berendezésekkel szerelték fel. Utóbbiak közé tartozik a rakéták közeledtét jelző besugárzásjelző, valamint a légvédelmi rakéták megtévesztését szolgáló infracsapda- és dipolköteg-vető.
A gép alkalmas volt az SAS terepjáróinak, különleges járműveinek, motorcsónakjainak és mini-tengeralattjáróinak szállítására is. Szakértők elképzelhetőnek tartják, hogy amíg a Királyi Légierő (RAF) egy új C-130-ast alakít át az SAS követelményeinek megfelelően, a különleges egység az amerikaiaktól kap segítséget a légi szállításban. A RAF egyébként mintegy ötven C-130-ast üzemeltet.
A megsemmisített C-130K Hercules a RAF 47. repülőszázadába tartozott, amely a brit légierő legtöbbször kitüntetett alakulata.