eur:
392.55
usd:
362.95
bux:
73516.73
2024. július 29. hétfő Flóra, Márta

Döbbenetes vallomás: találkozás a halállal 11 ezer méter magasban

A New York Times egyik szerzője is azon a kisgépen utazott, amely a brazil hatóságok szerint összeütközött a szombaton lezuhant utasszállító géppel. Joe Sharkey a New York-i napilap hasábjain emlékezett vissza a balesetre, a kényszerleszállásra, és arra a pillanatra, amikor megtudták, hogy az utasszállítón 155-en haltak meg.

"Eseménytelen, kényelmes út volt. Lehúzott sötétítő mellett pihentem a 25 milliós céges gép bőrülésén 11 ezer méter magasan az Amazonas-esőerdő fölött...

Mindenféle előzetes figyelmeztetés nélkül egyszer csak egy szörnyű lökést éreztünk és egy hangos csattanást hallottunk, amelyet hátborzongató csend követett. Csak a hajtómű zümmögését lehetett hallani.

És azután jött a három szó, amelyet soha nem fogok elfelejteni. "Valami eltalált minket" - mondta egyik utastársunk, Henry Yandle az Embraer Legacy 600-as pilótafülkéjénél állva.

"Eltalált? Micsoda?" - gondoltam magamban, felhúzva a sötétítőt. Az ég tiszta volt, a nap már lenyugvóban. Mindenütt csak az esőerdőt lehetett látni. A szárny végén azonban, ahol egy szárnyvégzárólapnak kellett volna lennie, csak egy megtépett felület látszott.

Ekkor kezdetét vette életem legszörnyűbb 30 perce. Az elkövetkező napokban mindenki azt ismételgette nekem, hogy senki sem él túl egy légi ütközést. Szerencsés voltam, hogy életben maradtam. Azt csak később tudtam meg, hogy annak a Boeing 737-esnek a 155 utasa, amelyik súrolta gépünket, nem élte túl...

De akkor, pénteken délután 15 óra 59 perckor csak annyit láttam, csak azt tudtam, hogy az egyik szárnyunkból hiányzik egy darab. És világos volt, hogy a helyzet gyorsan romlik. A szárny egy része ugyanis kezdett leválni.

Hihetetlen módon senki sem pánikolt. A pilóták nyugodtan nézték műszereiket és a térképeket, illetve ki az ablakon, megfelelő leszállóhelyet keresve...

A családomra gondoltam. Nem volt értelme elővenni a mobilomat, nem volt térerő. Velem együtt néhányan így egy pár sort papírra vetettünk, és betettük a tárcánkba, remélve, hogy valaki majd megtalálja.

Joe Lepore, az egyik pilóta 25 perc után egyszer csak meglátott egy leszállópályát. "Repülőteret látok" - mondta. Megpróbáltak kapcsolatba lépni a - mint később kiderült - katonai bázis légiirányításával, de ez már csak akkor sikerült, amikor a leszállópálya fölé értünk.

A gép nagy sebességgel és nagy erővel csapódott a betonnak, ahogy a pilóták az irányítással küzdöttek... A kijárathoz támolyogtunk...

Este fél nyolc körül Dan Bachmann, az Embraer egyik vezetője, és az egyetlen az utasok között, aki beszélt portugálul, odajött az asztalunkhoz a parancsnoktól kapott hírrel: egy Boeing 737-es 155 emberrel a fedélzetén eltűnt, pont ott, ahol valami nekiütközött a gépünknek.

A korábbi felszabadult viccelést csend és elfojtott könnyek váltották fel... "Ha valakinek le kellett volna zuhannia, annak nekünk kellett volna lennünk" - mondogatta Joe Lepore. Jan Paladino - a másik pilóta - alig tudott megszólalni...

A következő nap elözönlötték a támaszpontot a brazil hatóságok emberei, akik a lezuhant 737-es keresését szervezték. Egy tiszt elmondta, hogy mintegy 100 mérföldre délre lehet a gép, a sűrű dzsungel közepén...

Egy brazil katonai felügyelő - számomra meglepő módon - szívesen beszélt az esetről, bár beszélgetésünket korlátozta rossz angolsága és az én nem létező portugál tudásom.

Csak találgatott, hogy mi történhetett, de azt mondta: mindkét gép - megmagyarázhatatlan módon - azonos magasságban, azonos helyen volt a levegőben.

A délkeleti irányba repülő 737-es pilótája meglátta a Legacy 600-asunkat, amely északnyugatra tartott Manaus irányába, és hirtelen kitérő manővert tett. A 737-es szárnya két helyen is eltalálta a gépünket, és ezután az utasszállító halálspirálba kezdett.

A felügyelő elismerte, hogy lehetetlen helyzetnek hangzik. "De azt hiszem, ez történhetett" - mondta...

Én, aki a legközelebb ültem az ütközési ponthoz, miért nem hallottam a 737-es hangját?

Ezt kérdeztem Jerigem Prust-tól, az Embraer egyik tesztpilótájától, amikor a következő nap a katonai támaszpontról Cuiabába vittek minket... itt hallgatták ki a Legacy 600-as pilótáit és utasait, köztük engem.

Jerigem Prust elővett egy számológépet, és kiszámolta, hogy mennyi ideig lehet hallani egy 500 mérföld per órával haladó gép zaját egy, az ellenkező irányba szintén ilyen sebességgel haladó gépen. Megmutatta a számot. "Jóval kevesebb, mint egy pillanat tört része" - mondta.

A rendőrségen le kellett írnunk a nevünket, címünket, születési dátumunkat, foglalkozásunkat, iskoláinkat és a szüleink nevét egy darab papírra. Megvizsgált minket egy orvos is, akinek hosszú haja, és a bokáját súroló köpenye volt. Fölül le kellett vetkőznünk, és így csináltak rólunk képeket előlről és hátulról.

Ez - magyarázta az orvos, akinek a nevét nem értettem, de akiről kiderült, hogy törvényszéki orvos - arra kell, hogy bizonyítsa, nem kínoztak meg minket "semmilyen módon". Ez megint előhozta a katasztrófahumort, amit próbáltunk elnyomni.

"Ez a fickó a halottkém" - magyarázta később Henry Yandle, hozzátéve: "Azt hiszem, ez azt jelenti, hogy valójában halottak vagyunk."

Az a gondolat azonban, hogy a másik gép utasai ott fekszenek holtan a dzsungelben, hamar elfojtott minden nevetést. Arra gondoltam, hogyan keresztezték egymást útjaink - képletesen és a valóságban is - egyetlen szörnyű másodperc tört részére."

Itt megnézheti a vallomást videón!

Címlapról ajánljuk
Vámosi Péter: a Red Bullnál a fejetlenség, a McLarennél a stratégiahiány okozza a legfőbb gondot
forma–1

Vámosi Péter: a Red Bullnál a fejetlenség, a McLarennél a stratégiahiány okozza a legfőbb gondot

A távozófélben lévő főtervező, Adrian Newey nem sokat foglalkozik már az autókkal, ami fokozza a problémákat a Red Bullnál – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter arról is beszélt, hogy bár jelenleg a McLaren autói a legjobbak a teljes Forma–1-es mezőnyben, versenyzőik kevés kockázatot vállalnak, ami nagy gátja az igazi áttörésnek.

Vagány bokszolással nyert, már biztosan pontszerző Kovács Richárd

Nagyszerű bokszolással, egyhangú pontozással elért győzelemmel mutatkozott be az olimpián a nyíregyházi Kovács Richárd, az ökölvívók 63,5 kg-osok súlycsoportjában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.29. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Töretlen a lendület a tőzsdéken

Töretlen a lendület a tőzsdéken

Reggel az ázsiai tőzsdéken többnyire emelkedést láthattunk a japán Nikkei vezetésével, ezt követően pedig az európai tőzsdéken is jó a hangulat. Gazdasági események szempontjából csendes napra számíthatunk, a reggeli német kiskereskedelmi adat közzétételét követően nem várhatóak piaci hatással bíró események, a héten azonban több fontos GDP, illetve foglalkoztatottsági adat is érkezik majd. A magyar tőzsdén a nyitást követően kedvező a hangulat. A hazai nagypapírok közül a Richterre érdemes most különösen figyelni, miután a vállalat részvényei a nyitást követően nem csak új történelmi csúcsra emelkedtek, de a lélektani szempontból fontos 10 000 forintos szintet is áttörte az árfolyam.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×