Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Robotic arm welding the car in a futuristic assembly automotive manufacturing plant.
Nyitókép: Yuichiro Chino / Getty Images

Az európai termékekre már lecsapott egy láthatatlan vám az amerikai piacon

Az európai vállalatok pénzügyi osztályain jelenleg izzik a levegő. Elemzők, pénzügyi szakértők, cégvezetők napok óta számológéppel a kezükben dolgoznak túlórában, hogy kiderítsék: mit jelenthet számukra Donald Trump bejelentése a 30 százalékos vámokról. Pedig van egy másik veszélyforrás is, ami alattomosabb, mégis ugyanolyan pusztító: január óta az euró 13 százalékkal drágult a dollárral szemben. Ez pedig azt jelenti, hogy az európai áruk most pontosan ennyivel drágábban kerülnek az amerikai boltok polcaira — még vámok nélkül is.

Érdemes elemezni, hogy mely iparágakat sújthat legjobban ez a kettős sokk, és kik maradhatnak talpon a kereskedelmi háború forgatagában.

A legnagyobb vesztesek

A legnagyobb áldozatok közé tartozik az autóipar, különösen a német gyártók. Az Egyesült Államokban amúgy is brutális a verseny: hazai óriások (Ford, GM, Tesla) küzdenek ázsiai titánokkal (Toyota, Hyundai). Az európai márkák így is csak vékony árréssel tudnak talpon maradni az amerikai piacon, a logisztikai költségek, a bonyolult szabályozás és a márkakereskedői rendszerek miatt.

Most azonban a helyzet még súlyosabb. Egy 30 százalékos vámtarifa plusz 13 százalékos árfolyam-erősödés akár 40-45 százalékos áremelkedést okozhat dollárban mérve. A prémiummárkák, mint a BMW és a Mercedes talán még kivédhetik ezt a csapást, de a tömeggyártók, mint a Volkswagen vagy a Renault, komoly piaci visszaesés elé nézhetnek.

A helyzet még tragikusabb az alapanyagoknál: acél, alumínium, vegyszerek — ezekben az iparágakban az európai gyártók már most is vért izzadnak, hogy versenyképesek maradjanak az olcsó amerikai termeléssel szemben. A vámok gyakorlatilag kizárhatják őket az amerikai piacról.

És mi a helyzet a mindennapi fogyasztási cikkekkel? Textíliák, bútorok, háztartási eszközök: itt eddig is kíméletlen árverseny dúlt az ázsiai importőrökkel. A vám és az euró erősödése szinte megpecsételi ezen szegmensek sorsát.

A túlélők

De nem mindenki egyformán sebezhető. A csúcskategóriás márkák — Louis Vuitton, Hermès, Rolex — más ligában játszanak. Vásárlóik nem az árcédulát nézik, hanem a presztízst és az exkluzivitást. Sőt, egyes márkák épp az áremelésből faraghatnak újabb marketingeszközt.

A repülőgép-ipar, különösen az Airbus, szintén átmeneti védelmet élvez. Hosszú távú szerződéseik és pótolhatatlan csúcstechnológiájuk miatt a rövid távú hatások mérsékeltek, bár hosszabb távon itt is érezhető lesz a negatív széljárás.

A láthatatlan vám

Sokan elfelejtik, hogy az euró erősödése önmagában is „láthatatlan vámként” működik. Egy európai termék ára január óta 13 százalékkal nőtt Amerikában, még mielőtt a Trump-féle vámok szóba kerültek volna. A kettős hatás brutális: egy év elején még 100 dolláros európai termék ára az euró erősödését és a vámokat is számítva 147 dollárra nőhet. Ez 47 százalékos drágulás, melynek jelentős hatása lesz az unió amerikai exportjának volumenére.

Az európai exportőrök most szembesülnek a kőkemény valósággal: olcsó tömegtermékekkel nem lehet tartani a lépést Amerikában. Csak a luxus, a szakosodás, a csúcstechnológia biztosíthat túlélést. Az európai döntéshozóknak hamarosan lépniük kell: tárgyalni vámmentességekről, növelni a belső fogyasztást vagy új piacokat keresni.

Egy dolog azonban biztos: az európai gazdaság és az Egyesült Államok közötti kapcsolat a jövőben már nem lesz olyan zavartalan és kiszámítható, mint az elmúlt évtizedekben.

A cikk szerzője Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője és a BCE docense

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×