eur:
410.21
usd:
393.77
bux:
84384.39
2025. január 24. péntek Timót
Men entering credit card information using laptop computer keyboard. Online shopping concept
Nyitókép: Poike/Getty Images

Jókora változás a webáruházas piacon

A tavalyinál erősebb szezonra számítanak az e-kereskedők idén karácsonykor. A webáruházaknak több mint fele a tavaly decemberihez képest magasabb forgalmat vár, ezt az optimuzmust alátámasztja az is, hogy már a Black Friday időszak is erős volt - derült ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál felméréséből.

A reálbérek újbóli emelkedése jó eséllyel már megmutatkozik az idei karácsonyi költésekben is. Az ilyenkor fókuszba kerülő termékeket forgalmazó webáruházaknak 50 százaléka a tavalyi szezonhoz képest magasabb forgalmat vár, miközben a tavalyihoz hasonló szint ismétlődésére számít további 28 százalékuk - vélekedik Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője.

Mindez jelentős elmozdulás a 2023-as adatokhoz képest: ekkor csupán 32 százalék volt a forgalom növekedését valószínűsítő kereskedők aránya – olvasható ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál felmérésében részt vevő közel száz hazai internetes áruház válaszaiból.

A korábbinál pozitívabb várakozásokat részben alátámasztják az online kereskedőknek a Black Friday kapcsán szerzett tapasztalatai is. A teljes megkérdezett kör 44 százaléka szervezett akciót erre az időszakra, és az akciózók 53 százaléka a forgalom növekedéséről, 21 százaléka pedig stagnálásról számolt be tavalyhoz képest, visszaesést csupán 27 százalékuk jelzett.

Tény ugyanakkor, hogy a kereskedők az idei Black Friday-szezonnak eleve nagyobb elvárásokkal futottak neki. Ennek is köszönhető, hogy csak 27 százaléknyian tapasztaltak az általuk vártnál jobb forgalmat, a többé-kevésbé csalódottak aránya pedig elérte a 35 százalékot is.

A forgalom visszaesésére adott kereskedői magyarázatok között szerepel, hogy

  • a vásárlók közül mind többen rendelnek külföldön bejegyzett webáruházaktól (Temu, Shein, AliExpressz, Banggood, stb.),
  • miközben egyre nagyobb forgalmat visznek el a hazai piacvezető szereplők és online piacterek is.
  • További gond, hogy tavalyhoz képest jelentősen drágult a házhozszállítás, így az is előfordulhatott, hogy a vásárlások egy része időlegesen ismét offline módon valósult meg.

„A belföldi e-kereskedelem szereplőinek várakozásai viszonylag jól tükrözik vissza a piacra vonatkozó idei előrejelzéseket, amelyek mintegy 8-9 százalékos növekedéssel számolnak tavalyhoz képest – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – Jól mutatja ugyanakkor a hazai szereplők előtt tornyosuló kihívások komolyságát, hogy alig több mint egy év alatt látványosan megváltoztak a piaci erőviszonyok.

A Temu a tavalyi megjelenése után hónapok alatt a magyar piacot kiszolgáló legnagyobb szereplővé vált, vásárlói bázisa már idén félévkor elérte az 1,5 millió főt,

és egyes piaci előrejelzések szerint a kínai óriás az év végére már akár a 10 milliós rendelésszámot is elérheti. Ennek is köszönhető, hogy a külföldi webáruházak immár a teljes hazai piac negyedét lefedik” - emelte ki Dévavári Dezső.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Teljes erővel támad az influenza, de van jó hír is
grafikon

Teljes erővel támad az influenza, de van jó hír is

Az elmúlt héten tovább emelkedett az influenzások száma Magyarországon, de a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ adatai szerint hamarosan csökkenés várható. Közben a koronavírus örökítőanyagának szennyvízben mért országos átlagkoncentrációja tovább csökkent.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×