eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 21. szombat Tamás
A custumer makes a smartphone electronic payment at a self-service check-out counter in a Tesco Plc supermarket in Wroclaw, Poland, on Tuesday, July 14, 2020. Tesco agreed to sell its business in Poland to Danish retailer Salling Group A/S, as the U.K.s largest supermarket operator focuses on its domestic market in a consumer landscape upturned by the coronavirus.
Nyitókép: Bloomberg/Getty Images

Sokan csak becsapni szeretik az önkiszolgáló kasszákat, mégis egyre több van

A kereskedelmi iparág elvárásai nagyok voltak az önkiszolgáló pénztárak felé, azonban az utóbbi évtizedben, mióta egyre több helyen vezették be őket, kiderült, hogy a vásárlói elégedetlenség mellett a boltokra nézve is lehetnek káros hatásaik.

Az önkiszolgáló kasszák szűk egy évtizede mind szervesebb részei a hazai kereskedelemnek is. A terjedésüknek aligha szabható gát, mégsem csak pozitív attitűdök kötődnek hozzájuk - írja a Népszava, megjegyezve, hogy nemrég egy budapesti üzletben az idősebb vásárlók tiltakozást indítottak a felújítás után kihelyezett önkiszolgáló kasszák ellen.

Szakmai körökben általános vélemény, hogy az önkiszolgáló pénztárak révén fokozódik a vásárlói élmény és elégedettség, a technológia azonban nem minden területen hozott pozitív eredményeket, például nemzetközi kutatások szerint kifejezetten problémát generál, ami a bolti lopásokat illeti.

A "banántrükk" elnevezésű fogással a megkérdezettek 13 százaléka már élt saját bevallása szerint, azaz egy olcsóbb termék vonalkódját húzták le a gépnél, kárt okozva ezzel az üzletnek.

Ez azonban csak egy terület, amely mostanában felvetődik árnyoldalként szakmai körökben, illetve kutatásokban - írja a lap. A BBC egy, a témával foglalkozó cikke rámutat, hogy az üzletekben az emberek sokszor sorban állnak az önkiszolgáló kasszák előtt, eközben a hagyományos társaik üzemen kívül, akár letakarva árválkodnak, alig néhány méterrel távolabb, ezt számos hazai boltban is tapasztalni lehet. A vásárlók pedig próbálják megőrizni a türelmüket, miközben egyetlen magányos dolgozó igyekszik segítséget nyújtani a felmerülő problémákhoz.

Egy 1000 vásárló részvételével készült 2021-es amerikai felmérésben a fogyasztók 60 százaléka mégis azt mondta, hogy szívesebben használja az önkiszolgáló kasszákat, mint a személyzettel ellátott pénztárgépeket. Ám ez nem minden régióban van így, sőt, akár itthon is ettől merőben eltérő véleményekkel lehet találkozni. Dobi István, a GoodsMarket és a PlusMarket láncokat működtető Dél-100 Kft. egyik tulajdonosa a lapnak azt nyilatkozta, hogy

vidéken még most is igen fontos a vásárlás során a személyes kapcsolat a személyzettel, ezt kifejezetten meghatározó tényezőként tartják számon a vevők.

A cég felméréséből az is világosan kiderült, hogy a hazai nagyvárosok kereskedelmi üzleteiben is gombamód szaporodó önkiszolgáló kasszák egyszerűen nem bizonyultak vonzónak üzletláncaik célcsoportja számára - írja a lap.

Az ágazat folyamatait, jellemzően a veszteségek mögött meghúzódó kérdéseket is vizsgáló, független globális szervezet, az ECR Retail Loss témában készült egyik legfrissebb, a Covid utáni időszakot is bemutató nemzetközi kutatása szerint az önkiszolgáló rendszerek immáron általános részeivé váltak a piacnak. Kutatásukban a résztvevők számai szerint ugyanis fix önkiszolgáló egységeket az élelmiszeripari válaszadók 96 százaléka használ, míg nem élelmiszeripari szegmensben ez az arány 77 százalék.

A válaszadók becslése szerint az önkiszolgáló kasszák az ismeretlen bolti veszteség 23 százalékáért, míg a rosszindulatú, vagyis felismert lopások közel feléért, 48 százalékáért tehetők felelőssé.

A felmérésbe bevontak kétharmada úgy vélte, hogy ezek a pénztárgépekkel kapcsolatos veszteségek érdemi problémát jelentenek az üzletükben - teszi hozzá a lap. Az ECR becslése szerint ha a forgalom 50 százaléka ilyen típusú rendszeren megy keresztül, akkor a kiskereskedő (egyéb hiányai mellett) az árbevétel 0,5 százalékára rúgó veszteséget lényegében automatikusan kénytelen lesz elkönyvelni. Milliárdos forgalmú üzletek esetén ez igen nagy összegre rúghat.

Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×