Drámai mértékben átalakította a világ autóiparát a villanyosítás, 2023-ban immár közel 10 millió darab vadonatúj, tisztán elektromos személyautót értékesítettek a márkák világszerte. Hazánk a fejlett országok háta mögött kullog, de idén egy szimbolikus mérföldkövet nálunk is átlépett a hajtáslánc terjedése: elérte és meghaladta a villanyosok aránya a forgalomban lévő személyautó-állomány 1 százalékát 2024-ben.
Szerénykének tűnik így leírva – fogalmaz a vezess.hu –, számszerűen már kézzel foghatóbb mennyiség: 51 932 példányra került magyar rendszám az elmúlt 15 esztendőben, 2024 júliusának végéig.
A szimbolikus határ átlépése után az autós szakportál – a Datahouse segítségével – összeállította, hogy milyen milyen modellből és márkából mennyi létezik idehaza. Gyűjtésük alapján összesen 142-féle elektromos modellt használunk idehaza, az 500 darabos határt mindössze 20 modell érte el tavaly év végén, a 200 példányos lépcsőfokot 40 különféle modell.
Márka, modell | Forgalomban lévő autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én | |
1. | Nissan Leaf | 5703 |
2. | BMW i3 | 4958 |
3. | Tesla Model 3 | 2572 |
4. | Renault Zoe | 2529 |
5. | Kia e-Niro | 1763 |
6. | Volkswagen e-Golf | 1639 |
7. | Volkswagen e-Up | 1592 |
8. | Tesla Model Y | 1583 |
9. | Hyundai Ioniq | 1543 |
10. | Hyundai Kona Electric | 1259 |
11. | Dacia Spring | 1031 |
12. | Tesla Model S | 972 |
13 | Volkswagen ID.3 | 794 |
14. | Fiat 500 | 711 |
15. | Skoda Enyaq | 547 |
16. | Citroen C-Zero | 533 |
17. | Smart ForTwo | 508 |
18. | Mazda MX-30 | 487 |
19. | BMW iX3 | 446 |
20. | Peugeot iOn | 424 |
Érdekességként jegyzik meg többek között, hogy az élen végző Leaf és i3 azóta már nem kapható újonnan.
A márkák toplistája
Márka | Forgalomban lévő autók száma Magyarországon, 2023. december 31-én | |
1. | Tesla | 8016 |
2. | BMW | 7568 |
3. | Nissan | 6780 |
4. | Volkswagen | 5200 |
5. | Hyundai | 4352 |
6. | Renault | 3045 |
7. | Kia | 2815 |
8. | Mercedes-Benz | 1669 |
9. | Dacia | 1043 |
10. | Fiat | 812 |
A szürkeimportban ezrével behordott használt példányoknak köszönheti első helyét szűk – gyakorlatilag kétmodelles – kínálata ellenére a Tesla, amiben a kései szalonnyitás is benne van. Ugyan az i3-asok nagyja sem újonnan került forgalomba Magyarországon, a sokmodelles BMW autóiból arányait tekintve jóval többet értékesítettek újonnan nálunk.
A Volkswagen és a két dél-koreai márka is nagyon kedvelt, utóbbiak korán és versenyképes autókkal kezdték ellepni az európai piacot. Jó időben és elsőre elfogadható kisautóval indult a villanyosok versenyében a Renault is, ám a Zoét nem követte gyorsan egy kedvező árú, tőle még jobb modell, csak mostanában vannak ilyenjei a francia márkának. Helyette a Springgel rúgta be az ajtót a cégcsoport, a Dacia top 10-es helyét ennek az egy, olcsó modellnek köszönheti.
Éppen ellenkező a helyzet a Mercedesnél, amely talán a legszélesebb elektromos modellkínálatot tudja felmutatni, ám az árazásuk miatt egyik sem lett igazán húzótermék – olvasható.
Ami a 2024-es évet illeti, az első hét hónapban 5235 darab új elektromosra került magyar rendszám, listájukat megkérdőjelezhetetlenül uralja a Tesla, övé az első két hely. Az év legkomolyabb sikersztoriját mégis a svéd–kínai Volvo EX30 írja, amelynek kiváló árazása az EU éppen futó cégautó-vásárlási támogatásával párban igazán jó kis vételnek mutatja a dizájnos SUV-ot. Szintén az árazásuknak köszönhetik a jó pozícióikat a kínai BYD termékei.
Márka, modell | Újonnan forgalomba helyezett személyautók száma, 2024. január–július |
|
1. | Tesla Model Y | 834 |
2. | Tesla Model 3 | 484 |
3. | Volvo EX30 | 441 |
4. | Nissan Leaf | 375 |
5. | BYD Atto 3 | 295 |
6. | Hyundai Kona Electric | 227 |
7. | BYD Seal | 180 |
8. | BYD Dolphin | 171 |
9. | BMW i4 | 111 |
10. | BMW iX3 | 104 |
Mindeközben 5515 használt villanyautó érkezett az országba 2024 első hét hónapjában, vagyis az uniós újautó-vásárlási támogatás ellenére több, mint amennyi újonnan forgalomba állt ebben az időszakban. A cikk szerint a sort az i3 vezeti a Model 3 előtt, viszont a top 20-ban egyetlen kínai márka sincs.