eur:
411.05
usd:
394.44
bux:
78917.32
2024. november 22. péntek Cecília
Új és veterán Vespa robogók sorakoznak a Nemzetközi CroVespa találkozón Zágrábban 2019. szeptember 7-én. Az eseményre több mint 300 Vespa robogó tulajdonos érkezett Horvátországból, Szlovéniából, Ausztriából, Németországból, Olaszországból, Magyarországról és Németországból a horvát fővárosba. Az első Vespa 1946 áprilisában gördült ki a Piaggio cég pontederai üzeméből. A könnyű és gyors mozgást biztosító jármű a Vespa (darázs) nevet Enrico Piaggiotól, a cégalapító tulajdonosának fiától kapta, akit az első robogó egy darázsra emlékeztetett.
Nyitókép: MTI/EPA/Antonio Bat

Nemzeti kulturális örökséggé válhat egy legendás jármű

Olaszországban nemzeti kulturális örökséggé nyilvánítanák a Vespa robogót.

A kultikus Vespa robogó nemzeti kulturális örökséggé nyilvánításáról terjesztett be a parlament elé törvényjavaslatot a Lega kormánypárt. A márka ezzel mentesülne az emissziós határértékek miatti regisztrációs korlátozások alól.

Az 1946-ban szabadalmaztatott Vespa Piaggio motorkerékpárt "szimbolikus értékére és kiemelkedő gyártási minőségére, valamint történelmi, művészeti és kulturális értékére való tekintettel nemzeti kulturális örökségként" kell elismerni - fogalmaz a Matteo Salvini közlekedési miniszter által támogatott törvénytervezet.

"A Vespa felvétele a nemzeti kulturális jelentőségű járművek listájára, hogy megvédjük mindenféle forgalomkorlátozástól, olyan észszerű javaslat, amelyet aktívan támogatunk egy örökség, egy mítosz és egy világszerte ismert és csodált kétkerekű olasz szimbólum védelme érdekében" - hangsúlyozta Salvini a törvényjavaslatot támogató levélben. Hangsúlyozta egyetértését azzal a javaslattal, hogy a Vespa nemzeti örökségként "szabadon közlekedhessen", függetlenül a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos korlátozásoktól.

"Ma a Vespa a világ egyik legismertebb ipari formatervezési terméke, olyannyira, hogy joggal tekintik az olasz formatervezés ikonjának, és a világ legnevesebb modern művészeti, tudományos és technológiai múzeumaiban állítják ki" - írta Salvini.

Az Interbrand globális márkatanácsadó cég a Piaggio csoport eszmei értékét 2022-re 1,079 milliárd euróra tette, ami 19 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az elmúlt 10 évben a Piaggio több mint 1,6 millió Vespa modellt gyártott és adott el világszerte.

A sikertörténet 1946-ban kezdődött a Vespa 98cc sorozatgyártásának elindításával. A kultikus robogót Corradino D'Ascanio olasz mérnök tervezte, aki harci repülőgépek tervezőjeként egy egyszerű, gazdaságos és könnyen kezelhető járművet akart létrehozni. Enrico Piaggio vállalkozó megbízásából aztán egy, a háborúban megrongálódott pontederai gyár területén kezdett tervezni "valami újat".

A Vespa diadalmenete hamarosan megkezdődött a fél világon - egészen Hollywoodig. Az álompár, Gregory Peck és Audrey Hepburn az 1953-as "Római vakáció" című sikerfilmben egy Vespán zötyögött végig Rómán. A jelenet az olasz robogóikon iránt tett "szerelmi vallomásként" vonult be az olaszok kollektív emlékezetébe.

Címlapról ajánljuk

Mukics Dániel: a havazás miatt 80 helyen még most is dolgoznak a tűzoltók

A "szokásos" balesetek mellett még egy hókotró is elakadt az első komolyabb havazásban. Egyes iskolákban nem indult be reggel a fűtés. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője pedig az InfoRádióban elmondta: havazás idején még arra is kell figyelniük a sofőröknek, hogy többet tankoljanak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×