A fővárosban és több vidéki településen jellemző lett, hogy a vevőcsalogatás érdekében a webáruházban ingyenesen kínált házhoz szállítás utóbb mégsem valósul meg. A tömeges megrendelések teljesítésekor ugyanis a futárcégek jobb híján a csomagpontokon vagy automatákban rakják le a csomagok egy részét, amiről viszont csak utóbb értesítik a vásárlót - írja az Economx.
A jelenség mögött a létszámhiány áll, amely a szabadságolások időszakában már logisztikai fennakadásokat és mindennapos feszültségeket okoz a cégeknél. Az Egyenlő.hu modern szakszervezet elnöke, Bubenkó Csaba a lapnak azt mondta, a vásárlók előbb-utóbb hozzájutnak a megrendelt áruhoz, de van, akinek ehhez meg kell oldani, hogy maga menjen el a hiába várt szállítmányért. Hozzátette:
az elmúlt napokban több ismert futárcég alkalmazottai is megkeresték a szakszervezetet azzal, hogy segítsenek, mert a nyakukra ég a munka.
Elmondása szerint rendszeres, hogy a sofőrök úgy kezdik a napi műszakot, hogy már a depóban kiderül: a szükségesnél kevesebb ember áll rendelkezésre, emiatt fejenként a megszokottnál jóval több, átlagosan 180-200 csomagot kell címre vinniük. Ezek között vannak nagyon nehéz szállítmányok is, például autógumi, lapra szerelt bútor, televízió, vagy több tízkilós zsák állateledel, konzerv.
A létszámhiány miatt elterjedt gyakorlattá vált, hogy a szerződésben vállalt határidő betartása érdekében, illetve, hogy ne alakuljon ki torlódás, a kézbesítő cégek belső utasítást adnak a futárnak, miszerint a kiszállításra váró, ingyenes csomagok egy részét egyszerűen nem vihetik ki a megadott címre, hanem a gyűjtőponton kell letenniük.
Ez sok kellemetlenséget okoz a futároknak, hiszen a legtöbben egy adott körzetet látnak el, az ügyfelek ismerik őket, és sokszor felháborodva rajtuk keresik a ki nem szállított csomagokat.
Azt sem engedhetik meg a cégek, hogy nem adják ki a szabadságokat vagy betegség esetén nem engedik táppénzre a dolgozót. Ám a nyáron a sofőrök jóformán csak vérrel-verejtékkel tudnak teljesíteni, főleg a kánikulában - fogalmazott az érdekképviselő, megjegyezve, hogy hiába a klímás autó, abból rendszeresen ki kell szállni és időprésben dolgozni. Emiatt nem ritka, hogy nem teljesülnek a hőségben kötelezően előírt munkavédelmi előírások, például két fuvar között nem fér bele pár perc pihenő.
A szakszervezet elnöke szerint sürgős és hosszú távú megoldásra van szükség, mivel újra felfutóban vannak az online megrendelések, a vásárlók pedig joggal várják el a szolgáltatást. A kézbesítői területeken viszont kóros a munkaerőhiány - például az álláskereső portálokon is százas nagyságrendben hirdetik a sofőr, kézbesítő, raktáros komissiózó munkákat, átlagosan nettó 350-550 ezer forintos havi fizetésért. Sőt, a nyári diákmunkák között is kiemelt helyen szerepel az alkalmi futárkodás, ami szintén alátámasztja a szükséghelyzetet.
Hozzáteszik, a rutinos munkavállalók is idegesek, túlterheltek, az elviselhetőnél nagyobb felelősség és több munka hárul rájuk, ami nem fenntartható. A szakszervezeti vezető szerint szükség van a hatékonyabb munkaszervezésre és a fizetések emelésére, hogy elkerülhető legyen az összeomlás.