Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Electric car in charging
Nyitókép: seksan Mongkhonkhamsao/Getty Images

Tizenegy pontos javaslatcsomaggal szabná át az elektromos autók uniós piacát a magyar javaslat

A Versenyképességi Tanács keddi ülésének legfőbb célja egy új európai versenyképességi paktum előkészítése volt, amely a magyar uniós elnökség egyik fő prioritása - jelentette be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter budapesti sajtótájékoztatóján.

A tervek szerint az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetét Orbán Viktor miniszterelnök az ősz folyamán terjeszti az Európai Tanács elé - közölte a miniszter, aki az uniós elnökség keretében, a szakminiszterek részvételével zajló Versenyképességi Tanács kétnapos ülésén elnökölt.

A keddi ülés legfontosabb témája az elektromos autózásra való 2035-ös átállás felgyorsítása volt, továbbá a mesterséges intelligencia, valamint általánosságban az európai versenyképesség kérdése.

A miniszter közölte: a kormány 11 pontos, az elektromos autózással kapcsolatos javaslatcsomagját szerdán teszik közzé. Ez többek között magában foglalja az e-autóvásárlási támogatások összehangolását, az autógyártók támogatását, a töltő-infrastruktúra fejlesztését, összehangolását, valamint finanszírozási kérdéseket.

A belső égésű motorral felszerelt új autók értékesítésének kivezetésére meghatározott 2035-ös céldátum Nagy Márton szerint nem tartható,

mert az újonnan forgalomba állított elektromos autók aránya a 15 százalékot sem éri el.

A miniszter hangsúlyozta: fel kell gyorsítani az e-mobilitásra való átállást és ehhez egy közös európai stratégiára, menetrendre van szükség, amit nehezít, hogy nagyon különbözőek az állami ösztönző programok Európa-szerte és a tagállamok pénzügyi mozgástere is korlátozott a maastrichti költségvetési szabályokhoz való visszatérés miatt.

Az állami támogatások pénzügyi forrását illetően elmondta, hogy akár a kohéziós források is biztosíthatók erre a célra. Nagy Márton leszögezte: pénzügyi ösztönzők nélkül nehezen érhető el, hogy a gyártók csökkentsék áraikat. Míg Franciaországban az autógyártók mellett a fogyasztók is állami támogatásban részesülnek, addig Németországban a lakossági ösztönző programok kivezetése után visszaesett az elektromos autók értékesítése.

A kínai elektromos autóimportra kivetett átmeneti büntetővámokról kiderült, hogy ezek véglegesítéséről ősszel dönthet az Európai Tanács, de ebben a kérdésben sincs egyetértés a tagállamok között.

A magyar álláspontot ismertetve elmondta: a kormány nem támogat protekcionista, piackorlátozó intézkedéseket. A versenyképességi csomag kapcsán megjegyezte, hogy annak egyik kulcseleme a céget sújtó adminisztratív terhek enyhítése.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek  farkasszemet

Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek farkasszemet

Egyre hangosabban szólnak a harci dobok a Távol-Keleten, a világnak szinte minden napra jut valami hír a kínai Népi Felszabadító Hadsereg (People’s Liberation Army – PLA) mozgásáról, vagy éppen legújabb fejlesztéseiről. Az utóbbi hetekben éppen Japánnal megy az acsarkodás, de a háttérben az Egyesült Államok folyamatosan erősíti a pozícióját, méghozzá nem is akárhol: a második világháború legendás helyszíneit élesztik újra, olyat is, ahonnan elindultak a bombázók 1945 augusztusában a Japán elleni atomcsapáshoz. A terv világos stratégiát vázol fel, amely arra figyelmezteti a teljes térséget, hogy egyre élénkebben éri őket a háború közelgő szele.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×