Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: Pixabay

Apple Pay-ügy: visszajár a jogtalanul leemelt pénz, de nem mindegy, hogyan – itt vannak a részletek

A Magyar Nemzeti Bank információi szerint az esetek egy technikai problémára vezethetők vissza, a jogosulatlan és jóvá nem hagyott kártyatranzakciók teljes összege pedig visszajár a károsultaknak – mondta az InfoRádióban Luspay Miklós, az MNB pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának igazgatója.

Június 26-án jelentős mennyiségű jogosulatlan kártyás tranzakciót indított az Apple az ügyfelei felé: váratlanul tömegesen és indokolatlanul vont le kisebb és egészen nagy összegeket is magyar bankszámlákról a mobiltárcán keresztül. A hiba nem a hazai bankoknál, hanem a külső szolgáltatónál történt: banktól, kártyatípustól függetlenül terhelték tévesen a kártyákat – a jelek szerint csak Magyarországon. A tapasztalatok szerint olyan terhelések történtek az Apple Store-ban regisztrált kártyákon, amelyeket korábban rögzítettek az ügyfelek, vagy pedig korábbi előfizetésekhez, tranzakciókhoz kapcsolódtak.

Luspay Miklós, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának igazgatója az InfoRádióban megerősítette: az Apple elismerte, hogy technikai hiba történt, nem volt kibertámadás és nem történt visszaélés sem. "Az ügyfeleket minden esetben kártalanítani kell, a teljes összeg visszajár" – jelentette ki a jegybanki szakember.

Azt tanácsolta a károsultaknak, hogy jelezze a számlavezető bankjánál, hogy volt ilyen téves tranzakciója, amit nem hagyott jóvá, bár olyan tömeges volt a jogosulatlan terhelés, hogy a bankok automatikusan is intézkednek a pénz visszautalásáról. Gondot az okozhat, hogy a bankok, amikor azt tapasztalták, hogy valami hiba történhetett, blokkolták a tranzakciókat, de ezek között lehetett olyan is, amelyet az ügyfelek tényleges teljesíteni akartak.

Az MNB felvette a kapcsolatot az Apple-lel, illetve az érintett hitelintézetekkel is, és még vizsgálják, hogyan fordulhatott elő a példátlan eset. A jelenlegi információk szerint technikai probléma volt, valószínűleg valamilyen frissítést nem sikerült az Apple-nek megfelelően letesztelnie, és emiatt a korábbi tranzakciók újraéledtek, és ezért könyveltél őket újra tévesen. A bankok most azt is vizsgálják, hogy ezzel mit lehet kezdeni a jövőben, mert most, amikor észlelték, hogy probléma van, elkezdték blokkolni a tranzakciókat, csak szerda este 6 és 7 óra között történtek a téves terhelések a hibából fakadóan, utána "levágták az Apple-vonalat, és a tranzakciók már nem tudtak eljutni az ügyfelekhez".

A jelenség azért volt veszélyes, mert nagyon hasonlított arra, amikor ténylegesen visszaélés történik, akkor is valaki a számla-, illetve bankkártya-tulajdonos nevében tranzakciókat kezdeményez, és azt rá is terheli bank a számlára, illetve leemeli a kártyáról az összeget. Luspay Miklós szerint mindkét helyzetben ugyanúgy tudnak csak védekezni az ügyfelek: ha limitet állítanak be a kártyájukon. Az ajánlása szerint érdemes nagyon alacsony értéket beállítani, ami bőven elég ahhoz, hogy a napi pénzforgalmat le lehessen bonyolítani, és ha nagyobb összeget szeretnénk elutalni vagy a kártyánkkal teljesíteni, akkor a limitet ideiglenesen megemeljük, majd visszacsökkentjük.

Az ügyfeleket, akiket most megkárosítottak, ebben a helyzetben az érdekli, hogy mennyi időn belül kapja vissza a pénzét. Az MNB igazgatója elmondta, az alapszabály szerint a jóvá nem hagyott fizetéseket másnap végéig vissza kell fizetni az ügyfeleknek. Ez alól egy kivétel van, ha a hitelintézetnek több időre van szükség ahhoz, hogy kivizsgálja az esetet: ebben az esetben 15 napon belül kell visszaadni az ügyfeleknek a pénzt.

"Jelen esetben vagy a hitelintézetek utalják vissza a pénzt az ügyfeleknek, ha ezeket a tételeket az Apple sztornózza, vagy pedig ha már bementek elszámolásba, akkor az Apple fogja visszautalni a hitelintézeteknek, és így fog az ügyfelek számlájára visszakerülni" – mondta Luspay Miklós, és azt tanácsolta az érintetteknek, hogy figyeljék a számlaegyenlegüket, hogy megérkezett-e az összeg, és ha nem, akkor vegyék fel a hitelintézettel a kapcsolatot, és jelezzék, hogy nem kapták meg a visszatérítést. Ha a hitelintézettel nem jutnak dűlőre, akkor pedig jelezzék az MNB ügyfélszolgálaton, hogy problémájuk akadt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×