Június 26-án jelentős mennyiségű jogosulatlan kártyás tranzakciót indított az Apple az ügyfelei felé: váratlanul tömegesen és indokolatlanul vont le kisebb és egészen nagy összegeket is magyar bankszámlákról a mobiltárcán keresztül. A hiba nem a hazai bankoknál, hanem a külső szolgáltatónál történt: banktól, kártyatípustól függetlenül terhelték tévesen a kártyákat – a jelek szerint csak Magyarországon. A tapasztalatok szerint olyan terhelések történtek az Apple Store-ban regisztrált kártyákon, amelyeket korábban rögzítettek az ügyfelek, vagy pedig korábbi előfizetésekhez, tranzakciókhoz kapcsolódtak.
Luspay Miklós, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúrák igazgatóságának igazgatója az InfoRádióban megerősítette: az Apple elismerte, hogy technikai hiba történt, nem volt kibertámadás és nem történt visszaélés sem. "Az ügyfeleket minden esetben kártalanítani kell, a teljes összeg visszajár" – jelentette ki a jegybanki szakember.
Azt tanácsolta a károsultaknak, hogy jelezze a számlavezető bankjánál, hogy volt ilyen téves tranzakciója, amit nem hagyott jóvá, bár olyan tömeges volt a jogosulatlan terhelés, hogy a bankok automatikusan is intézkednek a pénz visszautalásáról. Gondot az okozhat, hogy a bankok, amikor azt tapasztalták, hogy valami hiba történhetett, blokkolták a tranzakciókat, de ezek között lehetett olyan is, amelyet az ügyfelek tényleges teljesíteni akartak.
Az MNB felvette a kapcsolatot az Apple-lel, illetve az érintett hitelintézetekkel is, és még vizsgálják, hogyan fordulhatott elő a példátlan eset. A jelenlegi információk szerint technikai probléma volt, valószínűleg valamilyen frissítést nem sikerült az Apple-nek megfelelően letesztelnie, és emiatt a korábbi tranzakciók újraéledtek, és ezért könyveltél őket újra tévesen. A bankok most azt is vizsgálják, hogy ezzel mit lehet kezdeni a jövőben, mert most, amikor észlelték, hogy probléma van, elkezdték blokkolni a tranzakciókat, csak szerda este 6 és 7 óra között történtek a téves terhelések a hibából fakadóan, utána "levágták az Apple-vonalat, és a tranzakciók már nem tudtak eljutni az ügyfelekhez".
A jelenség azért volt veszélyes, mert nagyon hasonlított arra, amikor ténylegesen visszaélés történik, akkor is valaki a számla-, illetve bankkártya-tulajdonos nevében tranzakciókat kezdeményez, és azt rá is terheli bank a számlára, illetve leemeli a kártyáról az összeget. Luspay Miklós szerint mindkét helyzetben ugyanúgy tudnak csak védekezni az ügyfelek: ha limitet állítanak be a kártyájukon. Az ajánlása szerint érdemes nagyon alacsony értéket beállítani, ami bőven elég ahhoz, hogy a napi pénzforgalmat le lehessen bonyolítani, és ha nagyobb összeget szeretnénk elutalni vagy a kártyánkkal teljesíteni, akkor a limitet ideiglenesen megemeljük, majd visszacsökkentjük.
Az ügyfeleket, akiket most megkárosítottak, ebben a helyzetben az érdekli, hogy mennyi időn belül kapja vissza a pénzét. Az MNB igazgatója elmondta, az alapszabály szerint a jóvá nem hagyott fizetéseket másnap végéig vissza kell fizetni az ügyfeleknek. Ez alól egy kivétel van, ha a hitelintézetnek több időre van szükség ahhoz, hogy kivizsgálja az esetet: ebben az esetben 15 napon belül kell visszaadni az ügyfeleknek a pénzt.
"Jelen esetben vagy a hitelintézetek utalják vissza a pénzt az ügyfeleknek, ha ezeket a tételeket az Apple sztornózza, vagy pedig ha már bementek elszámolásba, akkor az Apple fogja visszautalni a hitelintézeteknek, és így fog az ügyfelek számlájára visszakerülni" – mondta Luspay Miklós, és azt tanácsolta az érintetteknek, hogy figyeljék a számlaegyenlegüket, hogy megérkezett-e az összeg, és ha nem, akkor vegyék fel a hitelintézettel a kapcsolatot, és jelezzék, hogy nem kapták meg a visszatérítést. Ha a hitelintézettel nem jutnak dűlőre, akkor pedig jelezzék az MNB ügyfélszolgálaton, hogy problémájuk akadt.