Az Emberi játszmák címmel megrendezett, a geopolitika, a globális gazdasági kihívások és a mesterséges intelligencia témakörökről szóló tanácskozáson a tárcavezető beavatkozást sürgetett egy európai szintű, közös elektromosautó-vásárlást támogató program indításáról.
Az általános ösztönzőprogramok ideje lejárt, helyette specifikus programok kellenek - hangsúlyozta, hozzátéve: mivel 2035 után elektromos vagy hidrogénhajtású autót lehet majd eladni, az átállást támogatni kell.
Nagy Márton a Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) 24. pénzügyi csúcstalálkozóján kiemelte, hogy az elektromos autók elterjedése gyorsul: számuk megközelítette a 14 milliót 2023-ban, ennek 58 százalékát Kínában értékesítették. Kínában közel 30 százaléka az eladott új autóknak elektromos volt 2022-ben, míg Európában 21 százalék, az Egyesült Államokban pedig alig 8 százalék.
Az állami támogatás szerepe jelentős az elektromos autók vásárlásához kapcsolódva, eléri világszinten a 30-40 milliárd dollárt, ebben Kína az első, Európa a második. Idén globálisan az állami támogatások elérhetik akár a 100 milliárd dollárt - sorolta.
Az elmúlt években az Egyesült Államok feldolgozóipari beruházásai drasztikusan felgyorsultak, az amerikai program ösztönzi az elektromos autó-, és akkumulátoripari beruházásokat, és ez akár az európai gyártókapacitások tömeges Amerikába vándorlásával is járhat.
Elmondta, hogy két vezető autógyártó 7 milliárd euró értékben hozna létre három gigagyárat az EU-ban a kínai elektromosautó-gyártási hegemónia megtöréséhez. A beruházáshoz 4,4 milliárd euró piaci hitelt és 1,4 milliárd euró állami támogatást gyűjtöttek, a gyárak Németországban, Olaszországban és Franciaországban lesznek, és 6 ezer embert foglalkoztatnak majd.
Németország elektromosautó értékesítése 8 évig töretlenül nőtt, idén azonban 14 százalékos visszaesést várnak az állami támogatás megszűnése miatt.
Európában az elektromos autók elterjedését több tényező hátráltatja a magas vételár mellett, ezek közé sorolta a gyors értékvesztést, drága biztosítást, vagy a magas javítási költségeket. A német autóipar elektromos átállását egyszerre veszélyezteti a globális verseny, a bürokrácia, a magas energiaárak és a pénzügyi nehézségek - mondta, hozzátéve: a német autóipar egyre kevesebb embert foglalkoztat, miközben az Egyesült Államok növeli az autóipari munkahelyek számát.
Hangsúlyozta: Magyarország exportteljesítményében az akkumulátor- és autóipar kiemelkedő, GDP-arányosan a magyar járműexport az EU-ban a negyedik legnagyobb, az akkumulátorexport GDP-arányos értéke pedig a legnagyobb volt az unióban. Az ország lehet az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó a világon. A bejelentett új beruházások több mint 80 százaléka az elektromos autó ökoszisztémához kapcsolódik - mutatott rá. Ugyanakkor, ha a német elektromos autógyártás versenyképessége tovább romlik, az a hazai jármű- és akkumulátorgyártást is súlyosan veszélyezteti. Már a tavalyi utolsó negyedévben lassult a magyar közúti járműgyártás és akkumulátorgyártás exportértékesítése a német elektromos autóipar visszaesése miatt.