A gyenge október és november után a december azért "hozta a várakozásokat" – fogalmazott az InfoRádióban a kiskereskedelem számaival kapcsolatban Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Az élelmiszer és azon kívüli termékkörök területe között szintén volt különbség, még a karácsony előtti időszakban is. "Az élelmiszerben azt tapasztaltuk, hogy a Mikulás és más figura, illetve a szaloncukor kevésbé fogyott, mint amit a kereskedők vártak, ez egy új tapasztalat. A prémium termékek – ha kisebb mennyiségben is, de – fogytak, a középáras kategóriában viszont a vásárlók megtalálták a számításaikat, ott volt a legnagyobb értékesítés. A nem élelmiszer kategóriában nagyon érdekesen alakultak a tendenciák:
sokkal aktívabb, intenzívebb akciózással lehetett becsalogatni a vásárlókat a kereskedelmi egységekbe, illetve sokkal nagyobb árukészlettel sikerült ugyanolyan árbevételt produkálni, mint az előző évben"
– részletezte Neubauer Katalin.
Az a várakozás, hogy a decemberi kereskedelmi számok mindent egybevéve pozitív fordulatot jelentenek: "a bázishoz képest volt emelkedés, de az infláció mindig torzítja ezeket a számokat, a különböző termékkategóriákban különböző inflációs adatokkal számolva azért általánosságban mindenhol mennyiségi csökkenés tapasztalható" – tette hozzá.
Azt is elmondta, a magyar kereskedőknél nem volt jellemző a felszabadított SZÉP-kártyás vásárlás a decemberi időszakban.
És mi jön januárban? "Sokkal óvatosabbak a vásárlók,
mintha mindenki tartalékot szeretne képezni,
kevésbé nagy a vásárlási kedv a tapasztalatok alapján. A két ünnep között viszont erős akciózás indult a kereskedők körében, hogy a nem élelmiszer típusú termékeket ki tudják árusítani annak érdekében, hogy a tavaszi készletekhez megfelelő cash-flow legyen a vállalkozásokban" – mutatott rá.
Bíznak benne, hogy miután a reálbérek pozitív tartományba kerülnek, a vásárlói kedv is visszatér.