eur:
410.55
usd:
391.63
bux:
80056.08
2024. november 27. szerda Virgil
Inflation, growth of food sales, growth of market basket or consumer price index concept. Shopping basket with foods on arrow. 3d illustration
Nyitókép: Bet_Noire/Getty Images

A GVH-elnök szerint a mohóság az infláció egyik fő motorja

A magas infláció mögött részben egyes cégek megnövekedett nyereségéhsége állt - hangoztatta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke a Magyar Nemzetnek.

A csütörtöki lapszámban megjelent interjúban Rigó Csaba Balázs azt mondta, hogy a piaci viszonyok és technológiai fejlesztések miatt a legfontosabb feladat a magyar családok védelme.

A versenyhivatal vezetője szerint egyrészt változatlanul tenni kell az infláció ellen, ezért is folytatja működését jövőre az online árfigyelő, amely kiegészül a glutén- és a laktózmentes termékekkel. Másfelől a GVH tovább vizsgálja a nagy közösségi platformokat és a technológiai óriáscégeket. Emellett a mesterséges intelligencia alkalmazása terén is versenyhatósági elemzés indul.

Rigó Csaba Balázs kijelentette, hogy mindig a magyar fogyasztók és a tisztességes vállalkozások oldalán állnak, a bajban pedig az emberek különösen számíthatnak a versenyhatóságra.

"Nem volt kérdés, hogy nekünk is lépnünk kell, számos egyéb ok mellett ugyanis azonnal érzékeltük, hogy felborultak, torzultak a piaci viszonyok, ami hozzájárulhatott a kiemelkedő mértékű hazai inflációhoz. Célzott és gyors vizsgálatokat indítottunk a tejtermékek és bizonyos tartós termékek piacán. Ezek tényszerűen igazolták a hipotézisünket", nevezetesen azt, hogy egyes kereskedelmi szereplők, köztük az elmúlt években a magyar piacon százmilliárdos profitot termelő nemzetközi multicégek a költségeik emelkedésénél nagyobb mértékben, indokolatlanul növelték bizonyos alapvető élelmiszerek árát - mondta.

Megjegyezte: Magyarországon nincs árhatóság, az árak meghatározása alapesetben a piaci szereplők feladata, lehetősége. A kormány azonban különleges időszakokban beavatkozhat, ahogy tette is az ársapkák bevezetésével vagy a kötelező akciózás elrendelésével. Ezek, különösen az ársapkák, "a jogszabályok adta keretek között nyilvánvalóan torzították a piaci viszonyokat, ugyanakkor a kormányzati intézkedések óriási segítséget jelentettek elsősorban azoknak, akik a leginkább ki voltak szolgáltatva az árak emelkedésének".

A GVH elnöke közölte: figyelik a piaci folyamatokat, keresik az esetleges kartellt, "összebeszélést". De mozgásterük ennél jóval szélesebb. Immár gyorsított ágazati vizsgálatokat végezhetnek, és az élelmiszerpiacon folytattak is ilyet az év elején, amiből sok információ származott. Kiderült az is, hogy a fogyasztók számára nehézkes, körülményes, időigényes az egyes üzletek árainak összevetése.

"Ezeket felismerve jutottam oda, hogy a GVH elnökeként javaslatot tettem az online árfigyelő rendszer kialakítására" - mondta Rigó Csaba Balázs, aki szerint ez nem csodafegyver, de kétségkívül hatékony eszköz, amely árcsökkenést indított el.

"Az infláció ilyen mértékű mérséklődéséhez ugyanakkor az árfigyelő mellett több más tényező is hozzájárult: a jól időzített kormányzati intézkedések, a jegybank erőfeszítései, a GVH célzott vizsgálatai és az árfigyelő együtt nagyobb versenyt kényszerített ki, így jutottunk el már ősszel az egy számjegyű inflációhoz" - vélekedett.

Közölte: a versenyhatóság az utóbbi években nagy figyelmet fordított a családok, a gyermekek, a betegek és az idősek védelmére, ehhez pedig kulcsfontosságú a sokak helyzetét befolyásoló nagy technológiai vállalkozások piaci magatartásának vizsgálata.

Beszélt arról, hogy nyáron nem a Booking.com ellen irányult a fellépésük, hanem az online szálláshelyfoglalási piac zavarainak kezeléséért akartak tenni.

Három éve a TikTokkal szemben indítottak vizsgálatot; Rigó Csaba Balázs úgy vélekedett, hogy a novemberben zárult ügynek globális hatása lesz, az eredményeket világszerte érzékelik majd a felhasználók. A TikTok egy sor olyan intézkedés végrehajtását volt kénytelen vállalni, amelyek szavatolják, hogy javul a platform kommunikációja, a magyar fogyasztók megismerik az alkalmazás jellem­zőit és tudatosabb döntéseket hoznak a szolgáltatásról.

A GVH elnöke közölte, hogy januárban új piacelemzést indítanak: a mesterséges intelligencia piaci versenyre és fogyasztókra gyakorolt hatásait, kockázatait vizsgálják majd.

Rigó Csaba Balázs azt mondta, hogy az új évtől a gazdaság növekedését várja, a magyar családok reáljövedelmének emelkedését, alacsony infláció mellett.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.27. szerda, 18:00
Szájer József
a Szabad Európa Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×