eur:
409.87
usd:
376.1
bux:
74396.03
2024. november 5. kedd Imre

Költségmegtakarítást is hozhatnak a digitális vállalati pénzügyek (x)

Nem fognak eltűnni a személyes tárgyalások, ám a céges pénzügyek jó részét már most is könnyen lehet automatizálni. Czimer Gergely, a Raiffeisen Bank vállalati digitális és fizetési megoldások területének vezetője integrált, a kereskedői fizetéseket és a napi pénzügyeket is kezelő irányítóközpontot ajánl a bank ügyfeleinek.

Hogy áll most Magyarországon a vállalati pénzügyek digitalizációja? Előrébb tartunk, mint más országok, vagy vannak lemaradásaink?

Nemzeti szinten összességében jól állunk a digitális ügyintézésben. Ugyanez látható az egyes vállalatok ügyfelek felé nyújtott megoldásait tekintve, amelyek megfelelnek akár az uniós, akár az amerikai színvonalnak is. Bár a pénzügyi szektort tekintve az elmúlt pár évben a FinTech cégekkel kapcsolatban nagy várakozások voltak, mára megnyugodott a piac, és beállt egy partnerségre épülő munkamegosztás. A banki szolgáltatásoknál persze látni kell azt is, hogy ez egy hagyományokkal, tradíciókkal rendelkező szektor, ahol – különösen a vállalati ügyfelek esetében – elsősorban a személyes kapcsolattartás a domináns évtizedek óta.

Helyes az a feltevés, amely szerint először a lakossági ügyintézést kellett digitalizálni?

Természetes volt, hogy először a lakossági ügyfelek esetén jelentek meg ezek a megoldások, hiszen itt standardizált termékeket, illetve szolgáltatásokat nyújtanak a pénzintézetek. Mostanra azonban már eljutott odáig a technikai fejlődés, hogy a vállalatoknak is tudunk digitális pénzügyi szolgáltatásokat nyújtani, és az ügyfelek részéről is mostanában erősödött fel az igény.

Magánemberként látták a cégvezetők, hogy a napi pénzügyeiket már szinte száz százalékban el tudják intézni online, ezt szeretnék használni a vállalati ügyvitellel kapcsolatban is. A Raiffeisen Bank létrehozott egy dedikált csapatot a vállalati digitális pénzügyi szolgáltatások kialakítására, amely már komoly eredményeket ért el.

Mi a vállalati ügyfelek igénye? Könnyítenék az adminisztrációt, vagy akár a kapcsolattartást is digitális csatornákon bonyolítanák a korábbi személyes helyett?

A legerősebb igény a napi pénzügyek online elintézése iránt mutatkozik, így ebben, az úgynevezett „daily banking” kategóriában kezdtünk el elsőként fejleszteni. A cégek egy olyan online felületet várnak el, amelyen keresztül valamennyi napi pénzügyeiket el tudják intézni. Természetesen korábban is voltak már részmegoldások nálunk és a piac más szereplőinél is, ám ezek nem feltétlenül álltak össze egy rendszerré.

Rövidesen a Raiffeisen Bank egy portál kialakítású irányítófelületet fog tudni átadni a vállalati ügyfeleinek, amelyről kényelmesen lehet kezelni és átlátni a cég pénzügyeit, például a tranzakciókat, átutalásokat, beszedéseket. Fontos elvárás a minél papírmentesebb ügyintézés is, akár a szerződések kezelése, akár a pénzügyi beszámolók, riportok esetében is – ez a bankoknak is előnyös.

A Raiffeisen Bank milyen új innovációkkal jelentkezett az utóbbi időszakban ezen a területen? Miért érdemes Önöknél keresni a jó digitális pénzügyi megoldásokat?

Elsősorban a fizetési megoldások területén hoztunk úttörő és sikeres megoldásokat. Az Azonnali Fizetési Rendszer elindítása után az elsők között jelentkeztünk a fizetési kérelemmel és a QR kód alapú fizetési lehetőségekkel. Az erre épülő Scan&Go alkalmazásunk egy QR kódot hoz létre a fizetéshez, a vásárló pedig azonnal fizethet, bankkártya használata nélkül – nem mellesleg, az összeg a kereskedőhöz rögtön be is érkezik. Mi úgy véljük, hogy a következő években ez a rendszer nagy jövő előtt áll.

A vállalati oldalon az egyik legfontosabb eredményünk az ún. „Prémium API” ökoszisztémánk kiépítése. Ez azért előnyös, mert az egyes cégek saját rendszereiket az eddigi integrációkhoz képest sokkal könnyebben össze tudják kapcsolni a Raiffeisen Bank megfelelő rendszereivel, így a napi tranzakciók sokkal egyszerűbbé válnak, például SAP vagy más ügyviteli rendszerekből is közvetlenül indíthatóak. Ugyanígy könnyen működik a QR kódos fizetés, vagy éppen a beérkező jóváírásokról történő értesítés is – amelyek közvetlenül a vállalat pénzügyi rendszerébe érkeznek. Így a céges pénzügyi folyamatok jelentős mértékben automatizálhatóak, amely segít a költségek csökkentésében is.

De mindezek mellett nemrégiben fejlesztettük tovább egyik szolgáltatásunkat – a Raiffeisen Online Brokert –, ahol céges és magánszemély ügyfeleink a budapesti, a frankfurti és az amerikai tőzsdén is tudnak kereskedni, akár otthonuk kényelméből.

Hogy látja, mikor jön el az az idő, amikor a cégvezetők a tokenek és hasonló eszközök helyett már mobiltelefonról tudják jóváhagyni a tranzakciókat?

Eddig a pontig mindenképpen el kell jutni. Mivel egy vállalati pénzügyi tranzakció sokszor jelentős összegű, akár több jóváhagyót is igényelhet. Mi arra törekszünk, hogy a kényelem és az egyszerűség mellett maximálisan biztonságos és kontrollálható legyen. Itt kell megtalálni azt az egyensúlyt, amely mellett például a kiutálások jóváhagyása egyszerűbb és gyorsabb a vállalat számára, de mégis megvannak azok a kontrollok a rendszerben, amelyek megadják a biztonsági garanciákat.

Mi a helyzet akkor, ha egy vállalatnak határokon átnyúló, akár több CEE országot érintő pénzügyi megoldásokra van szüksége?

A nemzetközi Raiffeisen Bankcsoport egyik legfontosabb célja, hogy a nemzetközi ügyfeleknek legyen elsődleges banki partnere, a digitális térben is olyan alkalmazásokat, megoldásokat tudunk már nyújtani – például cash-management területen – amelyek a határokon átnyúló tevékenységet folytató nagyvállalatok igényeit maximálisan ki tudják szolgálni.

Mikor válik valósággá a digitális hiteligénylés a vállalatok részére?

Már ma is van erre megoldásunk, amely a bankcsoport által lefedett országok jelentős részében már elérhető. Ez egy olyan központi platform, amely moduláris felépítésű, a klasszikus finanszírozási termékektől kezdve egészen a komplex, okmányos ügyletek is kezelhetők vele, jelentősen csökkentve az adminisztrációs igényt. A személyes kapcsolat a szektor sajátosságai és az egyedi konstrukciók miatt még nem váltható ki teljesen, de a folyamat jelentősen felgyorsítható. A kisebb vállalatoknál elképzelhető azonban, hogy idővel teljesen online is elérhetőek lesznek egyes hiteltermékeink. A végső cél egy olyan integrált rendszer, amely egy felületen biztosítja a napi pénzügyek, a finanszírozás és a fizetési megoldások irányítását és áttekintését.

Hogyan fogja átalakítani a mesterséges intelligencia a vállalati pénzügyeket? Folynak már ezzel kapcsolatos előkészületek a Raiffeisennél?

Aktívan foglalkozunk ezzel a területtel, ám nagyon alapos előkészületek szükségesek, többek között a szabályozási környezetnek való megfelelés miatt – a piacon már kint lévő megoldások a bankoknál nem igazán alkalmazhatóak, hiszen az ügyféladatok nem oszthatóak meg. A megoldás egy privát mesterséges intelligencia lesz idővel, ami a banki big data-n alapul majd. Elsőként az adminisztratív területeken, például dokumentumok, riportok generálása várható majd, hogy ez a megoldás elterjed.

További információ: raiffeisen.hu

(x)

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×