eur:
408.18
usd:
387.72
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
At the Supermarket: Handsome Man Pushes Shopping Card and Browses for Products in the Frozen Goods Section. Man Looks into Glass Door Fridge, Looking for Dairy Products. Other Customer Shopping in the Background.
Nyitókép: gorodenkoff,/Getty Images

Csökkenőben a hazai termékek aránya a boltok polcain

Nem zárult, hanem nőtt az olló a kiskereskedelmi árak és az ipari termelői árak (vagyis átadási árak) között – közölte az agrártárca élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Nobilis Márton úgy látja, növekedett az importtermékek aránya a boltokban, a téren szerinte a kiskereskedelemnek önmérsékletet kellene tanúsítania.

A Nébih újra vizsgálja a hazai kiskereskedelemben levő magyar termékek arányát – erősítette meg a Magyar Nemzetnek adott interjúban Nobilis Márton. Mint mondta, az agrártárcánál úgy látják, hogy az infláció nyomán érzékelhetően megnőtt a nemzetközi élelmiszer-kereskedelmi láncokban az import és a saját márkás (nem itthon gyártott) termékek aránya.

Az élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkár szerint annak, hogy ez a helyzet – a multik polcain a hazai termékek alacsony aránya – előállt, az elsődleges oka a hazai élelmiszer-feldolgozás átgondolatlan 90-es évekbeli privatizációja. „Ezen kívül óriási felelőtlenség volt a piacot szerző multinacionális kiskereskedelmi láncoknak még a betelepedésük idején – az EU-csatlakozás előtt – nem feltételül szabni a hazai termékek megfelelő polcarányát” – tette hozzá.

A legutóbbi felmérés során azt tapasztalták, hogy a multik 10 százalékkal növelték az importtermékek arányát a hazai élelmiszerekkel szemben.

„Ez egy jelentős arányváltás, ezért is kértem a multik képviselőitől, hogy ezen a tendencián lehetőség szerint változtassanak” – mondta a lapnak, kiemelve azt is, hogy „a hazai termékek előnyben részesítése ma már nem csak nemzetgazdasági, hanem nemzetbiztonsági kérdés is, ugyanis a hazai termékek egy ország szuverenitását jelzi”.

Azzal a felvétéssel kapcsolatban, hogy az importtermékek piacot növelnek, ami versenyhelyzetet teremt, elősegítve az infláció csökkenését, Nobilis Márton kijelentette, hogy az élelmiszer-infláció csökkenése enélkül is elérhető. Felidézte, hogy tavaly év végén, idén év elején volt az infláció csúcsa, mely időszakban az élelmiszeripar átadási árai átlépték az 50-60 százalékos növekedést, amit a kereskedők, ha nem is azonnal, de érvényesítették a kiskereskedelmi árakban.

Ezt követően ütemesen csökkent az átadási árak növekedése, és ma az ipari termelői árak 6 százalék körüli növekedést mutatnak, míg az élelmiszer-kiskereskedelmi árak még mindig 15 százalék felett vannak – tette hozzá.

„Az a meglátásom, hogy az ipari átadási és kiskereskedelmi árak alakulása között nem záródott, hanem nyílt az olló”

– fogalmazott.

Az interjúban szó esett arról is, hogy van-e arra szabály, hogy milyen arányban kell a magyar és importtermékeket megjeleníteni a boltokban, és hogy mikor térhet vissza az élelmiszer-kereskedelemben a fogyasztás növekedése.

Címlapról ajánljuk
Sima holland győzelem az első percek drámája után

Sima holland győzelem az első percek drámája után

A magyar válogatott, óriási lelki teherrel játszva, 4–0-s vereséget szenvedett. Miután a németek 7–0-ra nyertek a bosnyákok ellen, minden tisztázódott a csoportban az utolsó játéknap előtt: 1. Németország, 2. Hollandia, 3. Magyarország, 4. Bosznia-Hercegovina. A bosnyákok kiestek, a magyar csapat márciusban a B-divízió egyik második helyezettjével játszik az A-divízióban maradásért.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×