Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Nyitókép: Pixabay

Egyszerű oka lehet a drága magyar üzemanyagnak – elemzés

Számos régiós országénál drágábban lehet itthon tankolni azután, hogy december 7-én kivezették az ársapkát - ennek okát kereste a Magyar Nemzeti Bank.

Az Európai Bizottság február 23-i adatai alapján Magyarországon 610 forint volt a benzin ára literenként, míg a gázolaj ára 620 forinton alakult. A régiós országokban a hazai árszint alatt alakultak az üzemanyagárak. Ausztria, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Horvátország, Románia és Szlovénia átlagos árszintje 560 Ft/liter volt a benzin és 586 Ft/liter a gázolaj esetében. A benzin ára tehát 50 forinttal, a gázolajé 34 forinttal volt ekkor magasabb itthon, mint a régióban. Ezekből kiindulva a Magyar Nemzeti Bank egyik szakértője készített összehasonlító tanulmányt a magyar és a régiós üzemanyagárak mértékéről és összetételéről.

A jegybanki tanulmány szerint az üzemanyagárak költségszerkezete három fő elemből tevődik össze:

  • a nyersanyag, azaz a kőolaj világpiaci árából,
  • az üzemanyagok végső fogyasztói árában megjelenő adókból,
  • a fogyasztói ár és a nyersanyagköltségek közötti árrésből.

A kőolaj ára: Magyarország az Ural típusú olajat vásárolja, amely február végén 26 dollárral (körülbelül 9700 forinttal) volt olcsóbb a Brent típusúnál. Ám mivel extraprofitadóként a különbözet 95 százaléka a költségvetésbe kerül, ezért az elemzés szerint nem okoz régiós összevetésben torzítást, ha nyersanyagköltségként hazánknál is a Brent olaj árát alkalmazzák. Ennek ára forintban kifejezve a 2022 júniusi közel 300 forintos literenkénti szintet követően csökkenő pályára állt. Az olajár mérséklődése a recessziós kilátásokkal összhangban ősszel is folytatódott, így 2023 február végén literenként 185 forint közelében alakulnak a Brent-jegyzések.

Az üzemanyagokat terhelő hazai fogyasztási adók szintje Magyarországon átlagosnak tekinthető az elemzés szerint, a régiós országok között a termékadók összegével hazánk a középmezőnyben helyezkedik el. A február 27-i adatok alapján 1 liter gázolaj adótartama 0,65 euró/liter (246 forint), a benziné 0,67 euró/liter (254 forint) volt hazánkban. Ennél magasabb a benzin adótartalma Ausztriában, Horvátországban, Szlovákiában és Csehországban, a gázolaj adótartalma pedig Ausztriában, Szlovéniában, Horvátországban és Szlovákiában.

Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank

Az elemzés szerint a végső fogyasztói ár százalékában kifejezett teljes adótartalom Románia után Magyarországon a legalacsonyabb a régióban. Az árhoz viszonyított adótartalom a gázolajnál az ár 40 százalékát, míg a benzinnél 42 százalékot tett ki 2023 elején. Erre az a magyarázata, hogy az alacsony százalékos adóterhelés két ellentétes hatásból ered: míg az áfakulcs Magyarországon a legmagasabb, a literenkénti jövedéki adó nálunk az unióban az egyik legalacsonyabb.

Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank

A nyersanyagköltség és termékadók feletti árrés: itthon jelentős ennek mértéke az üzemanyagok árában - állapítja meg az MNB elemzése. A felárat számos tényező befolyásolhatja, ugyanis ez a tétel tartalmazza

  • a kőolajfeldolgozás,
  • a nagykereskedelem,
  • a kiskereskedelem és
  • a szállítás költségeit,
  • valamint további költségtényezőket,
  • illetve a mindezeken képződő profitot.

Végső soron a felár a végső fogyasztói ár és a nyersolaj, valamint a termékadók különbözete.

A februári adatok alapján a többi régiós országban a benzin esetében literenként átlagosan 102 forint, míg a gázolaj esetében 152 forint/liter a felár. Ezzel szemben hazánkban a benzinhez tartozó felár 170 forint/liter, míg a gázolajhoz kapcsolódó felár 187 forint/liter.

A benzin esetében tehát közel 70 forinttal, a gázolaj esetében pedig 35 forinttal volt magasabb a hazai felár, mint a régió átlagában.

Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank

A felárat befolyásolhatja az is, hogy az üzemanyag-termelők és -kereskedők az egyes országokban eltérő vállalati adókulcsokkal szembesülnek, amelyek nem számszerűsíthetőek közvetlenül a termékek árában. Ez ugyanakkor nem okoz jelentős torzítást, mert az elemzés szerint a magyar vállalatok adóihoz hasonló kulcsok más régiós országokban is léteznek.

Az összegzés szerint

a hazai üzemanyagárakon megfigyelt felár 2022 márciusa óta emelkedett meg jelentősen.

Ebben több tényezőnek szerepe lehetett: a világpiaci folyamatoknak, a globális ellátási láncok akadozásának, az üzemanyagár-sapka versenycsökkentő hatásának, valamint a külföldi nagykereskedők kivonulásával csökkenő versenynek.

Míg 2021. január és 2022. március között átlagosan a benzin fogyasztói árához képest 20 százalék, a gázolaj fogyasztói árához viszonyítva 22 százalék volt a felár aránya, addig 2022 év végére ezek a ráták átlagosan 28 százalékra és 34 százalékra emelkedtek.

Forrás: Magyar Nemzeti Bank
Forrás: Magyar Nemzeti Bank

A szerző úgy véli, az ársapka tavaly decemberi kivezetését követően az üzemanyagpiac normalizálódása vélhetően megindult, azonban ez várhatóan fokozatos folyamat lesz.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×