Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
A Lufthansa német légitársaság koronavírus-járvány miatt munka nélkül maradt gépei vesztegelnek a frankfurti repülőtéren 2020. április 8-án.
Nyitókép: MTI/EPA/Armando Babani

Újfajta repülőjegyek jelentek meg Európában, máris vihart kavartak

Zöld repülőjegyeket vezetett be a Lufthansa. A környezetvédők szerint azonban a magasabb áron értékesített jegyek megtévesztőek.

A német légitársaság bejelentett új jegyei tartalmazzák a repülés széndioxid-kibocsátásának kompenzálására felhasznált összeget is: a zöld tarifát választók klímavédelmi projektek és a repülésben használható, fenntartható üzemanyagok fejlesztését segítenek finanszírozni - írja a Euronews.

Környezetvédők szerint ugyanakkor kérdéses a kezdeményezés fenntarthatósága - bár az kétségtelen, hogy az ilyen jeggyel repülők lelkiismeretét meg tudja nyugtatni az érzés, hogy tettek valamit.

"Az ehhez hasonló rendszerek hamis biztonságérzetet keltenek az utasokban, és elhitetik velük, hogy a kibocsátásuk már nem okoz gondot. A lényeg azonban az, hogy ezek egyike sem fogja csökkenteni a repülés környezeti hatását. Az egyetlen dolog, ami ezt meg fogja tenni, az az, ha eleve nem repülünk" - " - mondja Anna Hughes, a Flight Free UK kampányszervezet igazgatója.

Zöld tarifával európai és észak-afrikai célpontokra lehet jegyet váltani a légitársaságnál.

A Lufthansa állítása szerint a repülés közben keletkező károsanyag-kibocsátás 80 százalékát kiegyenlítik az extra díjból, melynek 20 százaléka fenntartható üzemanyag fejlesztésére fordítódik. A program indításakor évi 730 ezer, a Lufthansa-csoport tagjai által indított járatra lehet ilyen jegyet váltani.

Harry Hohmeister, a Lufthansa igazgatótanácsának tagja szerint nem lehet általánosságban megmondani, mennyivel lesznek így drágábbak a jegyek, de az áruk "érezhetően" több lesz.

A társaság által említett fenntartható üzemanyag égetése is széndioxid-kibocsátással jár: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATI) becslése szerint azonban az "üzemanyag életciklusa" során nagyjából

80 százalékkal csökkentik a kibocsátást.

Ez azért van így, mert hulladéktermékekből készülnek, amelyekben már nincs szén, vagy olyan növényekből, amelyek növekedésük során szén-dioxidot kötnek meg. Lehet ugyanakkor más káros hatásuk: hozzájárulhatnak az erdőirtásokhoz, például.

A klímavédelmi projektek közt faültetések is szerepelhetnek, a zöld tarifák kritikusai szerint ugyanakkor a fáknak évekbe telik annyi káros anyagot megkötnie, amennyi egyetlen repülőút során keletkezik. Így valójában látszatmegoldásokról van szó, hangsúlyozzák a környezetvédők. Közben a Lufthansa úgy érvel, hogy a legmagasabb nemzetközi sztenderdeknek megfelelő programokhoz csatlakozott csak. Állítása szerint azok a fenntartható üzemanyagok, amelyeket a zöld tarifás jegyek finanszíroznak, használt sütőolajból készülnek, így nem vezetnek erdőirtáshoz.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×