Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Singapore, yellow gas pipes
Nyitókép: John Seaton Callahan/Getty Images

A mediterrán régió megoldaná az orosz gáz kiváltásának európai problémáját

A Világgazdasági Fórumon Davosban Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök beszélt arról, hogy országa, illetve Dél-Európa megoldhatja a krízist.

Spanyolország az Európai Unió teljes visszagázosítási kapacitásának 37 százalékát képviseli, emelte ki Sánchez Davosban: ennek a folyamatnak során lesz a cseppfolyós földgázból (LNG) légnemű gáz a szárazföldi vezetékekben való továbbításhoz. Azt is elmondta, hogy a Spanyolország és Portugália területén, az Ibériai-félszigeten található az unió LNG-tárolóinak mintegy fele - tudósított a CNBC.

"Ez a háború fontos leckét tanított meg nekünk, mégpedig azt, hogy a megújuló energia, a hidrogén és az energiahatékonyság nemcsak az országok és a gazdaságok nagyszerű szövetségese az éghajlatváltozással kapcsolatos erőfeszítések kezelésében, hanem ebben a nagyon összetett és bizonytalan geopolitikai forgatókönyvben eszközöket is adnak kezünkbe arra, hogy növeljük ellenállóképességünket és autonómiánkat" - tette hozzá.

Az energiaárak 2022-ben történelmi magasságokat értek el, miután Oroszország ukrajnai inváziója bizonytalanná tette a piacokat, majd a nyugati országok szankciókat léptettek életbe Moszkva ellen.

A holland gáztőzsdén (TTF) a földgázkereskedelem európai referenciájának számító ár február 16. és március 7. között több mint háromszorosára emelkedett.

Spanyolország erősen képviseli azt az álláspontot, hogy kontinensszintű fellépésre van szükség annak érdekében, hogy a fogyasztói árak csökkenjenek.

A szomszédos Portugáliával együtt ideiglenes ársapkát vezettek be a földgáz és a szén árára,

ez Európában máshol nem jellemző.

Sánchez szerint az EU jelenlegi energiapiaca nem alkalmas arra, hogy reagáljon válságra.

"Ez csak a kezdete annak a nagyszabású gondolkodásnak, amellyel európai szinten szembe kell néznünk" - mondta.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 12:50
×
×
×
×