Május 21-től már Magyarországon is csak szakhatósági engedéllyel működhetnek a kistehergépjárműves fuvarozók az európai jogszabályok, azon belül is a mobilitási csomag előírásai miatt – hívja fel tagvállalatai figyelmét a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). A rendelet azokra a vállalkozásokra vonatkozik, amelyek 2,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó kistehergépjárművel fuvaroznak bel- vagy külföldön, díj ellenében. Az eddigi tömeghatár 3,5 tonna volt.
Az engedély kiváltásához pénzügyi fedezetként kezesi biztosításra van szükség. Az alkalmazandó hazai jogszabály 2021. december 27-én született. Fontos, hogy az új kötelezettség nem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozásokra, csak azokra, amelyek fuvardíj ellenében dolgoznak – írja a vg.hu.
Az engedély nem tartozik a gépjárművezetéshez szükséges személyi okmányok közé, inkább a fuvarozás iparengedélyének vagy szakhatósági engedélyének számít. Ennek alapján tehát nem személyhez, még csak nem is járműhöz, hanem a vállalkozás egészéhez kötődik. Feljogosítja a vállalkozást, hogy díj ellenében közúti közlekedési szolgáltatást végezzen. Az engedélyt a vállalkozás székhelyén kell tárolni, a mellékleteit, a rendszámos engedélykivonatokat pedig mindig az adott rendszámhoz tartozó fuvareszköz fedélzetén. Ezek meglétét és érvényességét akár a közlekedési hatóság, akár a rendőrség vagy annak társhatóságai is ellenőrizhetik.
A tevékenységi engedély nélkül, díj ellenében fuvarfeladatot végző vállalkozások igen magas, 800 ezer forintos bírságra számíthatnak.
Külföldi fuvarok esetében a belföldin túl szükség van nemzetközi fuvarengedélyre is, amelynek meglétét az uniós hatóságok ellenőrizhetik. Ez utóbbi engedély is az illetékes kormányhivatalban kérhető.
A tevékenységi engedély kiadásának három fő feltétele van: a vállalkozás jó hírneve, a pénzügyi megfelelőség és a szakmai irányító kijelölése. Utóbbinak szaktanfolyamon kell részt vennie, majd a tananyagból vizsgát tennie.