Míg a pandémia előtt folyamatosan bővült a kiskereskedelmi forgalom, a tavalyi év decemberében 3-4 százalékkal csökkent annak volumene. A következő két hónapban a kereskedelemben azonban a forgalom növekedésére és a bevételek emelkedésére számítanak; Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint az ágazatnak mégis számos nehézséggel kell szembesülnie.
"Az alkatrész- és alapanyaghiány miatt lehet, hogy a vásárló nem találja meg azt, amire korábban gondolt, általános áruhiányra azonban nem kell számítani,
ilyen riogatások is elhangoznak néha, ezek teljesen alaptalanok. Az igaz, hogy vannak szállítási nehézségek, torlódások, és az árak sem csak nálunk emelkednek a benzinár változása miatt, a távolabbi, tengeri szállítások költsége is nő."
Ez pedig azt jelenti, hogy a gyártók, a kereskedők és a beszállítók költségei, átadási árai is emelkednek, ezek jelentős része pedig beépül a fogyasztói árba, durva drágulástól azonban Vámos György szerint nem kell tartani. Mindez viszont hatással lehet a közelgő akciókra.
"Nyilván ha a költségek emelkednek, az akciókat úgy kell tervezni, hogy ne legyen a cég működése veszteséges. Elképzelhető, hogy egyes cégeknél egyes termékeknél kisebb lesz az árengedmény mértéke, és kevesebb árucikket is vonnak be a leárazásba."
Az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, Keszthelyi Nikoletta szerint azonban az akciók esetében nem szabad csak a kedvezményekre koncentrálni.
"Például ha egy termék 105 ezer forintos, és mi 95 ezerért vásárolnánk meg akciósan, akkor érdemes mérlegelni, hogy tényleg beáldozzuk-e a jótállás felét, a két évből egy évet."
A kötelező jótállás jogszabály adta kötelezettség a vállalkozónak és ingyenes lehetőség a vevőnek. Főként tartós műszaki cikkek esetében ugyanakkor gyakran ajánlják a fogyasztónak, hogy akár 10 éves plusz garanciát is vásárolhat az adott termékre.
"Valójában ez sokszor biztosítási szerződést jelent, de sokszor nem azt takarja, mint a jogszabály szerinti jótállás; kijavítás, csere, vételár visszafizetése. Hanem mondjuk vállalják, hogy 10 évig ingyen javítják a terméket, de nem biztos, hogy van benne cserelehetőség."
Keszthelyi Nikoletta szerint a korábban beszerzett karácsonyi ajándékok esetében azt is
érdemes tisztázni, becserélhető-e majd december végén az ajándék.
Alapesetben ugyanis erre csak a vásárlástól számított három napon belül van lehetőség, egyre több kereskedő azonban a fogyasztói bizalom növelése érdekében kivételt tesz ez alól.