eur:
411.1
usd:
392.43
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Személyautó halad a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpálya fékfelületén az elkészülte alkalmából tartott sajtóbejáráson 2020. május 20-án. A 750 méteres gyorsítószakasz után 8 darab, egyenként 200 méteres fékezősávot építettek ki, aszfaltos bukótérrel. A különböző burkolatoknak köszönhetően az egyes sávok lehetővé teszik a váltakozó tapadású, érdes vagy sima felületen a fékberendezések vizsgálatát, akár vizezett burkolaton, vagy jeges útviszonyokat imitálva.
Nyitókép: MTI/Varga György

Nem számít a járvány, erős időszakon van túl a ZalaZone

Több modul már használható, és hamarosan elindulhat az önvezető autók tesztje is az M76-oson.

A koronavírus miatti helyzet nem lassította a ZalaZone kivitelezését, de az üzemeltetésben érezhető volt a megelőző intézkedések hatása. A 45 milliárd forintba kerülő, 260 hektáron elterülő járműipari tesztpálya már nagyjából 70 százalékos állapotban van, a tervek szerint 2021 végén adják át – mondta a Világgazdaságnak Robert Siddi, a létesítmény szolgáltatásait hasznosító AVL-ZalaZone Kft. kereskedelmi vezetője.

Az ausztriai AVL autóipari kutatóvállalat és a zalaegerszegi komplexum tulajdonosa, az állami Autóipari Próbapálya Zala Kft. azért alapította meg a 74-26 százalékos arányban osztrák többségi tulajdonú AVL-ZalaZone-t, mert a tesztpálya néhány elemén már elindulhattak a szolgáltatások. Már működik

  • a Smart City,
  • a nyolcféle felületen kipróbálható fékteszt,
  • a 300 méter átmérőjű dinamikus felület és
  • a kisebb versenypályának számító kezelhetőségpálya.

Hamarosan pedig készen lesz az 50 kilométeres M76-os út Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg között, amelynek egy 12 kilométeres egyenes szakaszát az AVL-ZalaZone hetente kétszer egy irányban tesztelésre lezárhatja. Ezen a részen 250 kilométeres óránkénti sebességgel is haladhatnak majd az autók, köztük az önvezetők. is.

Jövőre épül meg az 5, 12, 18, 25 és 30 fokos emelkedőket tartalmazó modul, a kezelhetőségi pálya pedig kiegészül egy egy kilométer hosszú, hat méter széles kisebb kezelhetőségi pályával, amely teljesen vizezhető lesz.

A ZalaZone erős szeptembert zárt, mert Európában már csak Magyarországra lehetett bejutni tesztelésre. A létesítmények kihasználtsága egyelőre 25-30 százalék körüli. A legjelentősebb ügyfelek a járműalkatrész-gyártók – a Knorr-Bremse, a Bosch és a Continental –, valamint igénybe veszik a szolgáltatásokat az autógyártók, köztük a Porsche és a Volkswagen csoport tagjai is.

Magáncélra még nem használható a tesztpálya, de később erre is megnyílhat.

Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×