eur:
411
usd:
394.64
bux:
78942.03
2024. november 22. péntek Cecília
Vízsugárral  locsolják a Berlin-brandenburgi Willy Brandt Nemzetközi Repülőtéren (BER) elsőként fogadott EasyJet (j) és Lufthansa gépet a légikötő megnyitóján a Berlin melletti Schönefeldben 2020. október 31-én. Berlin és a német főváros körüli Brandenburg tartomány új nemzetközi repülőterén az első tervekhez képest kilenc év késéssel indult meg a forgalom.
Nyitókép: Clemens Bilan

Elindult a forgalom az új berlini repülőtéren - a legrosszabbkor

Kilenc évet késett, és akkor nyitott, amikor a polgári repülés történetének egyik legmélyebb válságát éli.

Elindult a forgalom Berlin és a német főváros körüli Brandenburg tartomány új nemzetközi repülőterén szombaton, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel.

A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) elsőként két ünnepi különjáratot fogadott, a Lufthansa LH 2020-as számú járata Münchenből, az Easyjet EJU 3110-as járata a rövidesen bezáró berlini Tegel repülőtérről szállított vendégeket a megnyitóra.

A BER az egykori NDK területén végrehajtott legnagyobb beruházás. Közpénzből finanszírozták, több mint hétmilliárd euróba (2570 milliárd forint) került. Befejezésére ötször kellett új időpontot kitűzni. A munka az utóbbi évek kudarcainak megfelelő módon a polgári repülés történetének egyik legmélyebb válságának közepette ért véget.

A nemzetközi légi közlekedés a koronavírus-világjárvánnyal leginkább sújtott ágazatok közé tartozik, így a BER kihasználtsága az utasforgalom világszerte meredek visszaesése miatt az első időszakban várhatóan legfeljebb 25 százalékos lesz. Ezért

a repülőteret üzemeltető vállalat már az induláskor 300 millió euró rendkívüli tőkeinjekcióra szorul

a tulajdonosoktól - Berlin és Brandenburg tartománytól és a szövetségi kormánytól -, hogy elkerülje a csődöt.

Az építkezés 2006-ban kezdődött, és az első tervek arról szóltak, hogy 2011. október 30-án indul a forgalom a három kisebb berlini nemzetközi repülőteret (Tempelhof, Tegel, Schönefeld) kiváltó új légikikötőben. A csúszás sorozatos tervezési és kivitelezési hibák és mulasztások következménye, rendbe kellett hozni a többi között az épületegyüttes tűzvédelmi rendszerét, a falakba beépített csővezetékkel és kábelhálózattal együtt. A feladat összetettségét mutatja, hogy a főépület 220-szor 180 méteres és 32 méter magas - hatszintes és összesen 280 ezer négyzetméteres -, tervezésében pedig több mint 150 mérnöki iroda működött közre.

A csaknem kétezer futballpályányi területet elfoglaló repülőtér évi 27 millió utas fogadására alkalmas. A koronavírus-járvány előtt készített tervek szerint már működése első évében bekerül Európa tíz legforgalmasabb légikikötője közé.

A Berlin központjától néhány kilométerre fekvő Tempelhof repülőteret már 2008-ban bezárták. Az ugyancsak a város belső kerületeinek közelében fekvő Tegel repülőteret a következő napokban fokozatosan leállítják, és november 8-án bezárják. A BER szomszédságában fekvő schönefeldi reptér még néhány évig indít és fogad majd járatokat, de nevet vált, BER Terminal 5. néven működik tovább.

Címlapról ajánljuk

Mukics Dániel: a havazás miatt 80 helyen még most is dolgoznak a tűzoltók

A "szokásos" balesetek mellett még egy hókotró is elakadt az első komolyabb havazásban. Egyes iskolákban nem indult be reggel a fűtés. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője pedig az InfoRádióban elmondta: havazás idején még arra is kell figyelniük a sofőröknek, hogy többet tankoljanak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Komoly gázellátási nehézség is lehet a régióban az amerikai szankcióból Szijjártó Péter szerint

Komoly gázellátási nehézség is lehet a régióban az amerikai szankcióból Szijjártó Péter szerint

Az, hogy az Egyesült Államok tegnap este szankciós listára tette a Gazprombankot, amely orosz banknak a régiós országok kifizetik a gázszámláikat, "akár komoly nehézségeket is okozhat ebben a térségben" – jelezte az isztambuli energetikai fórum keretében a régiós szakminiszterekkel való egyeztetés után Szijjártó Péter egy újabb Facebook-posztban. A magyar külgazdasági és külügyminiszter egyúttal nyugtatott is, hogy fél évre elegendő gáz van a magyar föld alatti tárolókban és az MVM-nek egyébként is csak egy hónap múlva kell kifizetnie a következő gázszámlát az orosz bank felé.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×