Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta dúl ádáz vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szubvencionálásáról. A WTO vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában viszont az Egyesült Államokat marasztalta el.
A WTO háromtagú választottbírósága tavaly októberben kimondta, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus európai repülőgépgyártónak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre. Az unió kártérítési igényéről még nem született döntés.
A tavaly október 18. óta 10, illetve 25 százalékos pótvámmal sújtott termékek listáján
az olívabogyótól kezdve a borokon, a kekszeken, a sajtokon, a kagylókon és rákokon keresztül a repülőgépekig rengeteg európai árucikk, főleg tömegfogyasztási termék szerepel.
Az amerikai kereskedelmi főképviselő a jelenlegi felülvizsgálat keretében megfontolja, hogy módosítsa a jelenlegi, illetve volt uniós országokból származó, pótvámmal sújtott termékek listáját. Elképzelhető, hogy változtatnak egy sor termék esetében a vámtarifán, de az is lehet, hogy fenntartják vagy növelik, emellett pedig további francia, spanyol, brit és német termékek kerülhetnek fel a büntetőlistára.
Jelenleg évi 3,1 milliárd dollár értékű európai terméket sújtanak büntetővámmal, azaz bőven van még mozgástér a WTO által engedélyezett 7,5 milliárd dollárhoz képest.
A végleges döntést hivatalosan pénteken hozzák majd nyilvánosságra.