eur:
392.73
usd:
362.97
bux:
72160.77
2024. július 5. péntek Emese, Sarolta
A MÁV első, saját gyártású, belföldi forgalomra szánt másodosztályú InterCity (IC+) kocsija a forgalomba állításának napján a Déli pályaudvaron 2020. február 13-án. Az utasok a Zalaegerszegre közlekedő Göcsej InterCity járaton utaztak először az új járművön.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Homolya Róbert: korszakhatárt lép át a MÁV

A következő két év újdonságait összegezte a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Interjút adott a Magyar Hírlapnak Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az új IC+ kocsikkal kapcsolatban elmondta: a MÁV Zrt., illetve a MÁV-Start Zrt. két kontingens esetében rendelkezik állami támogatási szerződéssel: az első sorozat húsz járműve már elkészült, jelenleg a következő hetvenes széria kocsijait építik. Ezek egyrészt úgynevezett többfunkciós vasúti járművek, vagyis kerekesszékkel és kerékpárral közlekedők is igénybe tudják venni, családok számára pedig külön szakaszokat alakítanak ki, továbbá hamarosan az első osztályú kocsik is elkészülnek, amelyek már büfészakasszal rendelkeznek.

A tavaly legyártott húsz kocsit követően terveik szerint idén összesen 34-et tudnak forgalomba állítani.

A belföldi kocsik forgalomba helyezése folyamatos:

  • a Budapest–Szombathely- és a Budapest–Zalaegerszeg-vonalon közlekednek IC-k (Bakony, Göcsej) részeként. Április végén a hetedik is útnak indult a szombathelyi vonalon, júniusban pedig további három kocsit állítanak forgalomba.
  • A Bakony és a Göcsej IC-vonatokon kívül három járművet Békéscsaba felé szeretnék közlekedtetni,
  • öt már rendelkezik nemzetközi engedéllyel, ezek Budapest és Hamburg között teljesítenek szolgálatot (amikor épp nem áll a forgalom a koronavírus-járvány miatt).

Jönnek új motorvonatok az elővárosi vonalakra, Homolya Róbert szerint egy korszakhatár átlépését fogja jelenteni a vasúttársaság életében az új mozdonyok megjelenése is. "A villamos vontatójárműveink, leginkább a V43-as mozdonyok átlagéletkora negyven év feletti, eljutottunk az üzemi ciklus végére, amikor a teljes flottát le kell cserélni. Ezért 115 korszerű és nagy teljesítményű villamos mozdony beszerzésére hirdettünk kétfordulós közbeszerzési eljárást, május 20-án megtörtént az ajánlatok bontása, ezt követően kezdődik a tárgyalásos szakasz."

Elmondta még, hogy az elmúlt tíz évben mintegy 1300 milliárd forintot költöttek európai uniós és hazai költségvetési pénzből vasúti beruházásokra, ezen belül a pályák korszerűsítésére, és ennek kedvező hatásait a korszerű biztosítóberendezések üzembe helyezésével 2022-ben lehet majd érzékelni.

A jelenlegi kilencven-száz helyett ötszáz kilométeren lesz lehetőség addigra arra, hogy a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel közlekedjenek.

Ezen előnyök kiaknázásához viszont csak az új mozdonyok lesznek megfelelők, amelyek egyébként kétszázzal is közlekedhetnek majd nemzetközi forgalomban.

Terveik szerint az év második felében az erre alkalmas szerelvények Budapest és Székesfehérvár között 42 kilométeren már százhatvannal közlekedhetnek.

További fejlesztési tervek:

  • A karbantartási munkák folytatása, hogy egyes vonalak teljes hosszukban járhatóak legyenek karbantartások miatti sebességcsökkentések nélkül. "Arra törekszünk, hogy egységes színvonalúvá tegyük a törzshálózatot mintegy 2200–2300 kilométeren, és erre a következő öt évben évi ötvenmilliárd forintot költenénk, a források rendelkezésre állása esetén".
  • A MÁV FKG Kft. csaknem huszonöt millió euró értékben például ágyazatrostáló vagy sínköszörülő vasúti nagygépeket vásárol, amelyekkel jelentős megtakarítás érhető el a karbantartási munkafolyamatokban.
  • Megkezdődött a ceglédi vonalon a Nyugati pályaudvar és a Városligeti elágazás közötti szakasz felújítása csaknem négymilliárd forint értékben, jövőre folytatják tovább a Köki felé.
  • Emeletes KISS-motorvonatok: ezekből a MÁV-Start Zrt. összesen 40, egyenként 600 ülőhelyes motorvonatot rendelt. "Azt szeretnénk, hogy 2022-re mindegyik járművünk forgalomba álljon. Ha valamennyi KISS megérkezik, a budapesti elővárosi vonalakon már csak emeletes KISS- és Flirt-motorvonatok közlekednek, ami szintén jelentős színvonalemelés lesz az utasok számára".
  • Erre az időpontra a tervek szerint átépítik a déli alagutat is, így a KISS-ek a Déli pályaudvarról is közlekedhetnek majd például Győr vagy a Balaton felé.
  • Hibrid motorvonatok: az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában 50 ilyen jármű megvételére hirdettek május első felében feltételes tendert. "Olyan, 150–200 személyes járműveket vásárolnánk, amelyek legalább nyolcvan kilométernyi nem villamosított pályán is közlekedhetnek száz kilométeres sebességgel, és az akkumulátorokat 45 perc alatt fel lehet tölteni". Ilyen járművek közleked­hetnének például a Budapest–Tapolca-, a Budapest–Szekszárd-, a Győr–Pápa–Szombathely-, a Győr–Keszthely–Kaposvár–Pécs- vagy a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu-vonalakon.
Címlapról ajánljuk
Deutsch Tamás: erős EP-frakciónk lesz, amely azonnal komoly súllyal bír majd a döntéshozatalban

Deutsch Tamás: erős EP-frakciónk lesz, amely azonnal komoly súllyal bír majd a döntéshozatalban

A Fidesz európai parlamenti képviselője reálisnak tartja, hogy a formálódó Patrióták Európáért pártszövetség a frakcióalapítás feltételeként előírt országszám dupláját, illetve a létszám négyszeresét is teljesítheti. Deutsch Tamás arról is beszélt az InfoRádióban, hogy a frakció a jövő hét elején alakulhat meg, és szerinte az Európai Parlament harmadik vagy negyedik legnagyobb ereje lehet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Orbán Viktor látogatása Brüsszelben súlyos diplomáciai konfliktust okozott

Orbán Viktor látogatása Brüsszelben súlyos diplomáciai konfliktust okozott

Orbán Viktor magyar miniszterelnök moszkvai látogatása, hogy találkozzon Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, jelentős vitákat váltott ki Európa-szerte. Brüsszelben sok tisztviselő és vezető érzi úgy, hogy a hétfőn elindult féléves magyar elnökséggel visszaélt a magyar kormány. Az Európai Bizottság jelezte, nem tudtak előzetesen az útról és a Portfolio is így értesült más uniós szervezetektől, valamint külföldi diplomatáktól.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×