Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Reménysugár a csődközelbe jutott szlovén légitársaság ügyében

A többségében állami tulajdonban lévő Croatia Airlines horvát légitársaság veheti át a csődközelbe jutott Adria Airways szlovén légitársaság piacát - írta a Vecernji List című horvát napilap szerdán.

Alen Scuric repülési szakértő a lapnak úgy nyilatkozott: a német 4K Invest befektetési alap, amely 2016 óta az Adria Airways közel száz százalékos tulajdonosa, a Croatia Airlines és a Montenegro Airlines montenegrói légitársaság iránt is érdeklődött. A három légi társaságból egy regionális nagyvállalatot akart létrehozni, amit később eladott volna - hangsúlyozta.

Kiemelte ugyanakkor, hogy a Croatia Airlines sokkal jobb helyzetben van, mint a szlovén légitársaság. Rendelkezik saját repülőgéppel és technikával, az Adria Airways nem, továbbá több repülőtéri résidővel (slot) és sokkal nagyobb piaccal - tette hozzá.

Úgy vélte: amennyiben csődbe jut az Adria Airways, a horvát légitársaság átveheti a teljes piacát, valamint az utasok egy részét is, akik a ljubljanai repülőtér helyett így a zágrábi repülőteret használhatnák.

A lap megkeresésére, tervez-e ilyent a horvát légitársaság, azt a választ kapták, hogy nincs lehetőségük erről dönteni, az a többségi tulajdonos jogköre. A többségi tulajdonos ez esetben a horvát állam. A horvát kormány pedig éppen a múlt héten hagyta jóvá a Croatia Airlines feltőkésítésének tervét: a légitársaság idén 100 millió kuna (15 millió dollár), jövőre pedig további 150 millió kuna friss tőkét kap. A kabinet azzal indokolta a döntést, hogy a vállalat stabilizálása nemzetgazdasági érdek, és ezzel meg akarják akadályozni azokat a negatív hatásokat, amelyek érintenék a légitársaságot és a turizmust, és amelyek átgyűrűznének a gazdaság más területeire is. Zágráb stratégiai partnert is keres a cégnek.

Az Adria Airways pénzügyi gondjairól régóta cikkezik a szlovén sajtó. A légitársaság 2013-ban került fel a privatizálandó szlovén állami vállalatok listájára, mert pénzügyi nehézségekkel küzdött. Stratégiai partnert azonban többszöri próbálkozás után sem sikerült találni a cég számára.

A 4K Invest 2016-ban vette meg a vállalatot, a felvásárlást követően pedig eladta a légitársaság összes gépét, és jelenleg bérli azokat. Az Adria Airways flottájában 21 repülőgép található, 558 alkalmazottal rendelkezik, és 2018-ban 1,23 millió utast szállított. Média jelentések szerint a vállalat 60 millió euró tartozást halmozott fel a beszállítók felé.

A szlovén légitársaság kedden és szerdán ideiglenesen felfüggesztette járatait, miután tartozásai miatt két Bombardier CRJ900 típusú repülőgépének bérleti szerződését is felmondták.

A szlovén kormány 2021-ig nem nyújthat pénzügyi mentőövet a vállalatnak, mert a cég 2011-ben már kapott állami támogatást, és az európai uniós előírások szerint az szlovén állam 10 évig nem nyújthat újabb segítséget a cégnek.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×