"Az állampolgárokat sújtó, a gépjárművek tulajdonjogának megszerzésével és fenntartásával kapcsolatos terhek radikális csökkentéséről" - című előterjesztés készítői úgy fogalmaznak, feladatuk elsősorban az volt, hogy csökkenjenek a háztartások személygépjárművekkel kapcsolatos terhei. A változásokkal ösztönözni szeretnék a hazai, műszakilag és környezetvédelmi szempontból is elavult gépjárműállomány megújulását - írja a portál hangsúlyozva, hogy a birtokukba került, Varga Mihály jóváhagyásával készült dokumentum hivatalosan még nem tekinthető a kormány álláspontjának, arra a kabinetnek még rá kell bólintania.
Kevesebb lenne a fizetnivaló
A közterhek átalakításának kiindulópontja az, hogy a hatályos szabályok alapján jelenleg egy autó megszerzésekor, illetve forgalomba helyezésekor "rendkívül sokféle igazgatási szolgáltatási díj, eljárási illeték, illetve egyéb közteher fizetendő", ezen akar radikálisan változtatni a javaslat, amelyet ha a kormány elfogad, akkor egy magánszemélynek egy autó megszerzésekor – legyen az vásárlás, öröklés vagy ajándékozás – a jelenlegi rendszerhez képest nem kellene fizetnie:
- a forgalmi engedély és a törzskönyv illetékét,
- az eredetvizsgálat díját,
- a külföldről származó gépkocsi esetén a származás-ellenőrzés díját,
- a rendszámtábla, illetve a regisztrációs matrica díját.
Vagyis ha ezeket mind kivezetik, akkor egy sima tulajdonosváltozás esetén kizárólag vagyonszerzési illetéket kellene fizetni, egy külföldről behozott személygépjármű esetén pedig kizárólag regisztrációs adót - írja a portál. Ez azt jelenti, hogy a változtatásokkal az autóhoz jutás költsége mintegy 30 000 forinttal, külföldről behozott gépjármű esetén pedig mintegy 51 000 forinttal kevesebb lesz.
Átalakítanák a regisztrációs adót, hogy fiatalítsák a járműparkot
A jövőben az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát fékeznék, míg az EURO 6-os motorral rendelkező autók behozatala során a regisztrációs adó a felére csökkenne az eddigiekhez képest. Ettől azt remélik, hogy "várhatóan már rövid távon mérséklődne a régebbi, dízel és alacsony környezetvédelmi osztályú gépkocsik beáramlási üteme Magyarországra".
A legidősebb, legrosszabb környezetvédelmi besorolású gépjárművek importjának visszaszorítása érdekében felemelnék az ezek belföldi forgalomba helyezéséhez kapcsolódó közterheket, és ezeknél a járműveknél megemelnék a cégautók terheit is.
A cikk felhívja a figyelmet arra is, hogy a javaslat "összhangban van, sőt erősíti" a kormány családvédelmi programjában szereplő gépjárműcsere-támogatás hatását, hiszen éppen az ennek segítségével megvásárolható, korszerűbb autóknál csökkentenék a gépjárműadót és a regisztrációs adót.