eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Autókereskedő egy autót mutat egy érkelődőnek a Fővárosi Autópiacon, a XIX. kerületi Nagykőrösi úton 2013. szeptember 7-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Kovács Tamás

Eltűnt Magyarországról 27 ezer új autó

A magyar kereskedők által 2018-ban értékesített új autók több mint 17 százaléka már elhagyta az országot.

A 2018-ban a 159 326 eladott vadonatúj járműből 27 294-et pár hónapon belül kivontak a forgalomból, és ezek nagy része még tavaly el is hagyta az országot. Öt márkánál komoly kivonás történt 2018-ban: a Fiatok 38,1, a Nissanok 37,9, a Fordok 34,1, a Renault-k 25,5, a Volkswagenek 19,5, a Suzukik 18,2 százaléka tavaly el is hagyta az országot.

Elvileg több tucatnyi oka lehet egy-egy jármű forgalomból való kivonásának. Például, ha gazdasági totálkáros lesz az autó, vagy éppen ellopják, de működnek olyan vállalkozások is, amelyek üzleti modelljüknek megfelelően rendre továbbadják a pár hónapos autókat, ilyenek például a rövidtávú kölcsönzők.

A magyarországi újautó-kivonások meghatározó részét azonban nem ezek az okok adják, hanem egyetlen sajátos autóipari jelenség, a reexport - írja a Vezess.hu. Nagyon leegyszerűsítve a lényeget arról van szó, hogy az Európai Unió országaiba nem ugyanazon az áron szállítják az autógyártók a különféle modelljeiket, és mivel lehetetlen darabra kiszámolni előre a helyi igényeket, megindul az autók vándorlása, bekerülnek egy országba, majd egy részük – helyi regisztrálás, majd kivonás után – továbbáll, más országban lesz valódi gazdája.

Mivel az EU-ban szabad az áruk mozgása, a reexport teljesen törvényes, még akkor is, ha egyes importőrök nem szeretik, ezért nem támogatják. A másik, hogy tőlünk nyugatra 20-30-40 éve létező jelenségről beszélünk, csakhogy nálunk eddig mintha közmegegyezés lett volna arról az importőrök között, hogy a nyilvánosság elé nem terítik ki a listákat. Pedig ők jól ismerik a kivonás utáni számokat nemcsak a saját márkáiknál, hanem a konkurenseiknél is, ezt törte meg most az egyik legnagyobb szereplő, a Toyota/Lexus páros hazai forgalmazója azzal, hogy átadta a sajtónak.

A Vezess.hu összeállításából az is kiderül, hogy melyik szegmens adatait mennyire változtatják meg a Magyarországon meg nem jelenő eladott autók.

Címlapról ajánljuk
Véres harcok dúlnak a Kongói DK-ban – háromezer áldozat a koltáncsempészet árnyékában

Véres harcok dúlnak a Kongói DK-ban – háromezer áldozat a koltáncsempészet árnyékában

Ruanda az elmúlt években reguláris hadsereggé fejlesztette az M23 nevű tuszi milíciát, amely a korábbi súlyos vereségek után az elmúlt hetekben már komoly katonai sikereket ért el Észak-Kivu tartományban – mondta az InfoRádióban a Migrációkutató Intézet igazgatója. Marsai Viktor arról is beszélt, rengeteg helyi lakosnak teljesen mindegy, ki uralja a területet, csak azt szeretnék, hogy legyen béke, stabilitás és kiszámíthatóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Három betű, ami nem hagyja nyugodni Amerikát – De mit is jelent egyáltalán?

Három betű, ami nem hagyja nyugodni Amerikát – De mit is jelent egyáltalán?

Tavaly júliusban néhány republikánus képviselő azt hangoztatta, Kamala Harris alelnök csak a származása és a neme miatt jutott pozícióhoz, miután a volt kaliforniai szenátor átvette a demokrata párti elnökjelöltséget Joe Bidentől. Idén a halálos áldozatokkal járó, Los Angeles környéki erdőtüzek közepette Kristin Crowley tűzoltóparancsnokot azért támadták, mert a tűzoltóságon belül nagy hangsúlyt fektet a sokszínűségre. A pár héttel ezelőtti washingtoni helikopterbaleset kiváltó okai kapcsán szintén előkerültek ugyanezek a vádak, különösen Donald Trump amerikai elnök kormánya részéről. A három közelmúltbeli esetet három betű, a D, az E és az I köti össze. De ha már ennyit emlegetjük, mit takar pontosan ez a rövidítés, és mi vezetett odáig, hogy az amerikai politika egyik legmegosztóbb kérdésévé váljon?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×