Infostart.hu
eur:
398.47
usd:
343.86
bux:
100518.47
2025. augusztus 3. vasárnap Hermina
A Duna állását jelző vízmérő a Vigadó térnél 2018. október 16-án. Délelőtt Budapestnél 49 centiméter volt a Duna vízállása, ez 2 centiméterrel alacsonyabb, mint a valaha mért legkisebb vízszint.
Nyitókép: MTI / Bruzák Noémi

Több száz ezer tonna került a magyarországi utakra

A Duna alacsony vízállása miatt korlátozták a hajóforgalmat, és ez súlyos veszteséget okoz, az áruk nagy része pedig vasúton, de leginkább közúton szállítják el.

Az alacsony vízállás miatt mostanra kiesett a forgalomból a Duna magyarországi szakaszán közlekedő teherhajók mintegy kétharmada – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. A szakember tájékoztatása szerint normál esetben a folyó hazai részén évente 7-8 millió tonna árut továbbít összesen 6-7 ezer hajó, e mennyiségbe beleértendő az export, az import és a tranzit is.

Az extrém alacsony vízállásnál csak mintegy 1,2 méteres merüléssel lehet közlekedni, így egy átlagos, 1600 tonnás teherhajó például csak 250-300 tonnás szállítmányt képes vinni.

Ezért már csak azok a hajók kelnek útnak, amelyek fizikailag még egyáltalán tudnak haladni, és a megbízók a hagyományos tarifa többszörösét fizetik. Ám ezek a hajók is gyakran arra kényszerülnek, hogy könnyítsenek, azaz a gázlók előtt az árujukat teherautóra rakják, majd a gázló után visszapakolják.

Az is pénzbe kerül, ha nem tesznek semmit: az állás költsége hajótípus és nagyság függvényében napi 500-1500 euró.

A hajók időjárási okok miatti forgalomkiesésére nem lehet biztosítást kötni, és üzemidő-kiesésre is csak az esetleges műszaki káresemények miatti leállások esetében. Teljes hajózási tilalom nincs. Éjszakai zárlatot viszont már rendelt el a hatóság, először augusztusban, de október 10. óta 19 és 6 óra között ismét tilos hajózni Solt–Budapest és Budapest–Medve között.

Az elmúlt hónapokban több száz ezer tonna áru forgalma terelődött a Dunáról vasútra és közútra. Időközben már elfogytak a vasúti kapacitások is, az eredményt pedig az autópályákon látjuk, amelyeknek külső sávjaiban Európa-szerte csak kamionok haladnak.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.08.04. hétfő, 18:00
Nemes Imre
a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elnöke
Épp egy hatalmas háborúban áll nyerésre az emberiség, alattomos ellenséget győzhetünk le

Épp egy hatalmas háborúban áll nyerésre az emberiség, alattomos ellenséget győzhetünk le

Nem akármilyen címlappal jelentkezett pár nappal ezelőtt a The Economist című brit hetilap. A rák (angolul cancer) felirat éppen átmeneti, leradírozott állapotban van, azt az üzenetet hirdetve a címmel együtt, hogy a világ épp most nyeri meg a rák elleni háborút. Nemrégiben más nemzetközi lapok is erre a következtetésre jutottak, és érdemes megnézni néhány uniós, valamint magyar trendet, ha tényleg hiszünk abban, hogy a győzelem reménye felcsillant, vagyis, hogy a rák ma már nem ugyanazt a halálos ítéletet jelenti az egyén számára, mint néhány évtizede.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×