Varga Mihály kiemelte: a hitelösszeg része annak az 1 milliárd eurós hitelkeretnek, amelyről 2015-ben állapodtak meg az uniós pénzintézettel.
A hitelt a következő három éven belül
uniós programok társfinanszírozására költheti el Magyarország,
közlekedés fejlesztési programokra, környezetvédelmi és energiahatékonysági célokra és az Európát összekötő hálózatok fejlesztésére - ismertette a tárcavezető.
Egyebek mellett
- a budapesti ivóvíz-szolgáltatás fejlesztésére,
- a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér vasúti összeköttetésének megteremtésére, illetve
- több autópálya és autóút, többek között az M4, M6, M8 és M30 országhatárig tartó szakaszának építésére
fordítanák a hitelt.
Az EIB kedvező feltételekkel hozott forrásokat Magyarországra versenyképességet javító programokhoz, ami az adósság szerkezetét is javítja, kamatmegtakarítást is eredményez - mutatott rá Varga Mihály. A hitelmegállapodás ahhoz is hozzájárul, hogy az ország nagyobb arányban legyen képes lehívni az európai uniós forrásokat - tette hozzá.
A miniszter felidézte, hogy az EIB 1990 óta helyez ki hiteleket Magyarországon, 2004 óta pedig már részvényesként működik együtt az ország a bankkal.
Vázil Hudák, az EIB alelnöke elmondta, hogy a bank egyik fő célkitűzése 1957-es megalakulása óta az európai egység és szolidaritás szempontjából fontos kohézió támogatása volt. A mostani egyezmény aláírása is jól demonstrálja ezt - tette hozzá.
Az alelnök arra is kitért, hogy csütörtökön az EIB az MVM-el már aláírt egy 100 millió eurós hitelmegállapodást, amely az első olyan szerződés Magyarországon, amelyet vállalattal kötöttek. Arra is kitért, hogy az MFB-vel azon dolgoznak, hogyan lehetne a régiós országok, elsősorban a V4-ek közötti összeköttetést továbbfejleszteni. A tárgyalások célja az, hogy Szlovákia és Magyarország, illetve Ukrajna és Magyarország között a villamos vonal kiépítése történjen meg - tette hozzá.
A miniszter felidézte, az első 500 millió euró felhasználásáról a hitelkeretből 2015-ben kötött megállapodást az ország. A kormány a pénzt az új révkomáromi híd építésére, az M15-ös autópálya felújítására és a szlovák határig történő szélesítésére és a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz felújítására költötte.