Az európai újautó-értékesítések száma több mint 15,1 millió darab volt 2017-ben, amely 3,4 százalékos bővülést jelentett az ACEA legfrissebb statisztikái szerint. Ez egyben azt is jelentette, hogy az európai autópiac 10 éve nem volt annyira erős, mint tavaly, ugyanakkor a növekedés üteme lelassult - írja a Portfolio.
A szerényebb mértékű növekedés nem véletlen, hiába teljesít jól az olasz (+7,9%), a spanyol (+7,7%), a francia (+4,7%) és a német (+2,7%) autópiac, az Egyesült Királyságban 5,7 százalékkal kevesebb autót adtak el tavaly, a 2016-os időszakhoz képest. Ez viszont komoly problémát jelentett, hiszen a szigetország nagy súllyal képviselteti magát a teljes európai autópiacon belül.
A 2016-os Brexit után már mindenki visszaeséssel számolt. Jó okuk volt erre, ugyanis az angol font gyengülése több autógyártót is arra kényszerített, hogy árat emeljen Nagy-Britanniában. Ráadásul az EU-tól történő elszakadás olyan bizonytalansági faktort jelent, amely visszavetette a cégek és a magánszemélyek körében a járművásárlási kedvet.
A magyar autópiacon 116 265 darab autót értékesítettek idehaza, amely 20,4 százalékos bővülést jelentett 2016-hoz képest: Magyarországon bővült a második leggyorsabb ütemben az új autók piaca az EU-n belül, csak Litvánia előzött be (27,3%).
Érdekességek a 2017-es eladásokkal kapcsolatban
- A Volkswagen csoportszinten ugyan tovább tudta növelni globális eladásait és ezzel megőrizte a világ vezető autógyártója címet, Európában viszont láthatóan továbbra is szenvednek a németek. Tavaly 3,58 millió autót adtak el, amely csupán 2,3 százalékos növekedést jelentett 2016-hoz képest. Az egyes márkák közül a Volkswagen (-0,3%) és az Audi (-0,7%) eladásai is csökkentek, míg a Skoda (+6,6%), a Seat (+14,3%) és a Porsche (+3,4%) értékesítései növekedtek.
- A PSA csoport a 2016-os botlás után ismét visszaszerezte a második helyet a legnagyobb európai autógyártók rangsorában a Renault csoporttól, mert az Opel/Vauxhall értékesítései is hozzászámolódtak a PSA teljesítményéhez azt követően, hogy 2017-ben megvásárolták a német gyártót a General Motorstól.
- A Toyota 13 százalékkal több autót adott el 2017-ben, mint egy évvel korábban. Suzukiból (+21,3%), Hyundaiból (+3,4%) és Kiából (+8,8%) is több fogyott, mint 2016-ban.
- A Ford eladásai hajszálnyival (-0,2%) ugyan, de csökkentek viszont az európai autópiacon.
- A luxusautó-gyártók eltérően teljesítettek, a BMW (+1%) és a Daimler (+5%) eladásai nőttek, míg az Audi (-0,5%) és a Lexus (-0,7%) eladásai csökkentek az EU piacán.