eur:
404.25
usd:
355.17
bux:
92882.06
2025. április 29. kedd Péter

Itt a vége a legnagyobb utasszállítónak?

Felkészült az Airbus a világ legnagyobb utasszállító gépe, az A380-as gyártásának leállítására, miután több éve nem kapott új megrendelést.

A Reuters hírügynökség értesülései szerint a toulouse-i gyártó már elkészítette azokat a terveket, amelyek a leállás részleteit tartalmazzák. A végső döntést akkor hozzák meg, ha a dubaji székhelyű, Budapestre is közlekedő Emirates nem rendel újabb A380-asokat.

Az őszi Dubaji Légi Szalonon az Emirates a várakozásoktól eltérően mégsem adott le újabb rendelést A380-asra, amelynek már most is a legnagyobb üzemeltetője a világon: a századik gépet idén novemberen vették át, és további 42 érkezése várható. A légitársaság vezetése azért nem rendelt többet, mert nem látták biztosítottnak, hogy az Airbus legalább tíz évig fenntartja a gyártást. Ehhez viszont az kellett volna, hogy az Emirates leadja a rendelést. A tárgyalások jelenleg is folynak a légitársaság és az Airbus között.

A mindössze tíz éve gyártásban lévő, akár 600 utast is szállítani képes repülőből az Airbus jövőre havonta egy, 2019-től viszont évente 8 gyártását tervezi, ha addig nem sikerül új megrendelést aláírni. Az Airbus legutóbb a japán All Nippon Airways-nek adott el három A380-ast 2016 januárjában. Ezeket még a szintén japán Skymark diszkont légitársaság rendelte meg, de a cég csődbe ment, és az ANA vette át a rendelésállományt. A gyártósorok biztos fenntartása érdekében legalább 30 új gép gyártására kellene leszerződnie a gyártónak. Amennyiben az Airbus úgy dönt, hogy leállítja a gyártást, azt fokozatosan teszi majd meg. November végével száz gép várt még gyártásra. Az elmúlt tíz évben 317 gépre adtak le rendelést a légitársaságok, ebből 217-et szállítottak le a tizenegyedik hónap végéig.

Az Airbus tíz évvel ezelőtt azért hívta életre 11 milliárd eurós fejlesztési költséggel az A380-ast, mert a tanulmányok azt mutatták: az utasforgalom folyamatosan emelkedni fog, a repülőtéri infrastruktúra és a leszállási résidők viszont ezt nem tudják követni, ezért nagyobb gépekre lesz szükség. A légitársaságok végül azért nem rendeltek többet, mert egyszerre nehéz megtölteni egy járatot, illetve négy hajtóműve miatt az egy utasra jutó költségek magasabbak, mint a kéthajtóműves, de kevesebb utast szállítani képes versenytársainál. Az A380-as hagyományos, négyosztályos elrendezésben 544 utas szállítására képes.

Az első A380-ast tízévvel ezelőtt a Singapore Airlines vette át és helyezte üzembe, ezt a gépet júniusban a szingapúri légitársaság visszaadta a lízingbe adó DS Aviationnek, a gépet jelenleg a franciaországi Tarbes-Lourdes-Pyrennées repülőtéren tárolják, nincs kereskedelmi forgalomban. Az európai légitársaságok közül a British Airways, az Air France és a Lufthansa vásárolt a gépből.

A 72,7 méter hosszú, 24 méter magas és 79,7 méter szárnyfesztávolságú gép a valaha volt legnagyobb utasszállító repülőgép, amit gyártottak. Nagyobb az ikonikus, a repülést az 1970-es években forradalmasító Boeing 747-es Jumbo Jetnél is. A 276 tonnás, négyhajtóműves A380-800-as 15 200 kilométeres hatótávolságú. Bár az Airbus tervbe vette a nagyobb, 900-as és az áruszállító verziót elkészítését is, ezek kifejlesztéséről érdeklődés hiányában lemondott.

Címlapról ajánljuk

OKSZ-főtitkár az árrésstop kiterjesztéséről: semmi sem indokolja az intézkedés fenntartását

Az inflációs célokban csak úgy lehet komoly eredményeket elérni, ha az ellátási lánc valamennyi szereplője az intézkedés mögé áll – mondta az InfoRádióban az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Kozák Tamás hozzátette: a kozmetikai cikkek esetében nem volt jelentős ármozgás az elmúlt hónapokban, ezért az árréscsökkentési intézkedés kiterjesztése kevésbé indokolt ezeknél a termékeknél.
Elfogadták az anyák szja-mentességére, az energiaital-fogyasztásra, az EP-képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályokat
Az anyák szja-mentességéről, a kábítószerek elleni harcról és a gyerekek orvosainak értesítési kötelezettségéről, a kiskorúak energiaital-vásárlásának tilalmáról, az EP-képviselők vagyonnyilatkozat-tételének szabályairól, az önkormányzati költségvetési biztosokról, a veszélyhelyzet meghosszabbításáról is döntöttek a parlamenti képviselők. Módosul az energiahatékonysági törvény, jönnek az ATM-automaták, egyes kutatók hozzáférhetnek a betegek EESZT-adataihoz.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.30. szerda, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
Túl a kamatdöntésen a forint, mutatjuk a devizapiaci reakciókat!

Túl a kamatdöntésen a forint, mutatjuk a devizapiaci reakciókat!

Ötödik egymást követő kereskedési napon erősödik a forint, így délelőtt már 404, kora délután már 403,5 alá is benézett az euróval szemben. A nap eddig óvatos mozgatásokkal telt, amin a Magyar Nemzeti Bank kamatdöntése sem változtatott. A kérdés inkább az, hogy változik-e valami a jegybank kommunikációjában. A magyar gazdaság kilátásai is terítékre kerülnek a Portfolio következő befektetői klubján, ahol neves közgazdászok vitatják meg az aktuális világgazdasági fejleményeket, gazdaságpolitikai döntéseket, monetáris politikai irányokat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×