Nem csupán a pénteki Black Friday-akciók, hanem a szombaton és vasárnap is folytatódó kedvezményes lehetőségek, illetve a négy hét múlva következő karácsony miatt óriási tömegek fordultak meg a bevásárlóhelyeken. A plázákban, hipermarketekben, szaküzletekben, karácsonyi vásárokban, továbbá az online kiskereskedelemben soha nem látott mértékű élénkülést tapasztaltak az iparági szereplők. Az erős magyar vásárlóerő november utolsó hétvégéjén jó forgalmat hozott a boltoknak – jelezték a Magyar Időknek a piaci szereplők.
Az idei fekete péntek akció minden eddiginél nagyobb méreteket öltött Magyarországon is a piaci szakértők és a vásárlók friss tapasztalatai szerint. Hetek óta minden csatornán csábítják fogyasztásra a magyarokat az adventi beszerzési szezon nyitányát jelentő, egyébként az amerikai hálaadás ünnepét követő kereskedői napon.
Idén ráadásul rövidebb a karácsonyi ajándékok beszerzésére fordítható idő: december 24-e ugyanis egybeesik a hagyományosan a legerősebb bolti forgalmat eredményező aranyvasárnappal. Ezért az erős reálkereset-növekedés miatt anyagilag tehetősebb lakosság már készül az ünnepekre: ajándékokat, játékokat, műszaki és kozmetikai cikkeket keresnek a legtöbben, november végétől kezdődik a fokozott költekezés.
Egyelőre nincsenek összesített eredmények a fekete péntek kapcsán az idén először nagyon széles körben és alapos reklámhadjáratokkal megágyazott akciók hatásairól, előzetesen viszont legalább 1,1 millió online vásárlást és többmilliárdos bevételeket jósoltak a szakértők erre a néhány napra. Néhány közkedvelt internetes áruház a hétvégén adott részjelentéseket arról, miként alakult a Black Friday-napokon a forgalma. Így például az iparcikkeket árusító eMAG azt közölte, a repülőrajtot követően az akció további rekordot hozott: az átlagos kosárérték pénteken kora délutánra már elérte az 54 ezer forintot, ami 30 százalékkal volt magasabb a tavalyi hasonló időszakhoz képest.
Vasárnap az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a köztévén az elmúlt napok tapasztalatai alapján azt nyilatkozta, hogy túl a fekete péntek „sokadik hullámán”, úgy tűnik, a vártnál is nagyobb lehet az internetes vásárlások részaránya az adventi hetekben. Vámos György szerint idén karácsonykor százmilliárd forintot költenek a magyarok ajándékokra. A főtitkár úgy fogalmazott: korábban húszmilliárd forint körüli összeggel számoltak a fekete pénteki akciósorozatra, de könnyen lehet, hogy a végleges összesítéskor ennél sokkal nagyobb számot kapnak majd. Azok a cégek, amelyek már jelezték, hogy milyen volt a tavalyi fekete péntek-sorozathoz képest az emelkedés, két számjegyű növekedési mutatókról számoltak be.
Vámos György néhány napja már felhívta a figyelmet, hogy a hazai kiskereskedelem teljes decemberi forgalma 2017-ben 3-4 százalékkal meghaladhatja a tavaly elköltött ezermilliárd forintot, sőt ennél nagyobb növekedés is lehetséges a 2014 óta tartó folyamatos piaci bővülésben. Jelezte, a novemberi internetes költés várhatóan túllépi majd a negyvenmilliárd forintot, és ennek legalább a fele a fekete péntek akciósorozathoz kapcsolódik.
A Nagyker Marketing lapunknak küldött, 300 különböző cég részvételével készült piaci felmérése ezzel együtt azt állapítja meg, hogy a magyarországi kereskedők mindössze 22 százaléka vett részt az idén a fekete péntek leárazásaiban, habár november 24-én csaknem a felük meghirdetett valamilyen kedvezményt, és 37 százalékuk szombaton és vasárnap is folytatta a leárazást.
Vagyis az alacsonynak tűnő arány ellenére ugrott nagyot a cégek forgalma már az ünnepi bevásárlási szezon legelején.