eur:
398.15
usd:
367.64
bux:
90424.9
2025. március 24. hétfő Gábor, Karina
Ön tudja, hogy mire megy el a biztosítási díja harmada?

Ön tudja, hogy mire megy el a biztosítási díja harmada?

Az idén januárban lett ötéves a baleseti adó, amely ennyi idő alatt százmilliárdos pluszbevételhez juttatta a költségvetést. A biztosítási díjak 30 százaléka az adó, az átlagos mértéke autónként 9923 forint.

A baleseti adó 2012-es bevezetése óta 131,8 milliárdot fizettek be az autósok az államkasszába ezen a jogcímen. A mértéke 2013 óta folyamatosan nő, tavaly már megközelítette a 32,5 milliárd forintot - tudta meg a Napi.hu a Nemzetgazdasági Minisztériumtól (NGM).

A baleseti adót még 2012-ben vezette a kormány, mert úgy gondolták, hogy az az összeg, amelyet a biztosító társaságok az egészségügyi büdzsébe befizetnek, nem fedezi a balesetek egészségügyi költségeit, ezért abból az autósoknak is ki kell venniük a részüket. Az adó alanyai így azok lettek, akiket kgfb-fizetési kötelezettség terhel, legyen az magánszemély vagy szervezet. Az adó alapja maga a kgfb-díj, de akkor sem lehet kibújni alóla, ha valaki egyszerűen nem köt biztosítást. Ekkor ugyanis az úgynevezett fedezetlenségi díj alapján számítják ki a baleseti adót.

A baleseti adó normál esetben

a kgfb-díj  30 százaléka,de legfeljebb 83 forint naponta (30 300 forint évente).

Az adót a biztosító állapítja meg, fizeti be az államnak és ő is szedi be az üzembentartóktól. 

A baleseti adó teljes összegét a kgfb-díjak nagysága és az autóállomány befolyásolja. Tavaly egy autóra átlagosan 9923 forint baleseti adó jutott, míg 2012-ben 8424, 2013-ban 7521, 2014-ben 7662, 2015-ben pedig 8600 forint volt ez az összeg. Azóta nemcsak az autóállomány nőtt több mint 240 ezer darabbal, hanem a biztosítási összegek is emelkedtek.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

"Valaki" csinálhatott volna "valamit" - Heathrow tanulságai

A brit kormány sürgős vizsgálatot indított a trafótűz az ügyében, ami miatt pénteken bezárták Európa legnagyobb repterét. Közben folyik az egymásra mutogatás: az elektromos hálózat vezetése szerint volt elég áram, nem kellett volna leállnia Heathrow-nak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×