A mesterséges intelligenciát már a szállásadók is használják a hirdetéseikben, mivel a legtöbben mindig a lehető legvonzóbb marketingre törekednek. Kiss Róbert Richard az InfoRádióban felidézte, hogy már évekkel, évtizedekkel korábban is jellemző volt, hogy idealizált képekkel ajánlották a szállodákat, ezért az üdülőhelyek saját honlapján, közösségi felületein kívül érdemes más internetes oldalakon is ellenőrizni az egyes helyszíneket.
A turisztikai szakértő hozzátette: a szállodai prospektusok már a kilencvenes években is olyan fotókkal voltak tele, amelyek vonzották a szemet, és egymásra licitáltak a szolgáltatók. A szállásadók ugyanis pontosan tudják, hogy a turisták leginkább képek alapján választják ki, hol szeretnének megszállni egy-egy utazás során. Éppen ezért értelemszerűen nem a legzordabb, esős időben készítenek népszerűsítő fotókat az adott szálláshelyről, hanem ideális körülmények között, például szép, napos időben. Kiss Róbert Richard megjegyezte: a prospektusokba általában alapos retusálás után kerültek be a legjobb minőségű képek.
A felvételekbe, fotókba tehát már évtizedekkel ezelőtt is belenyúltak, ma, a mesterséges intelligencia korában pedig
megszűnt szinte minden korlát, amit természetesen kihasználnak a különböző hotelüzemeltetők.
A turisztikai szakértő járt olyan konferencián, ahol bemutattak egy magyar fejlesztésű, mesterséges intelligencia alapú szoftvert, ami például válaszol a vendégek kérdéseire az adott szálloda adottságairól.
Egyre több szállodában már nem ember várja a látogatókat a recepción, hanem az MI irányítja, segíti a vendégeket, illetve különböző problémák, panaszok esetén is egyre gyakrabban veszik igénybe a technológiát a szálláshelyeken. Kiss Róbert Richard arról is beszélt, hogy nemcsak a fotók esetében, hanem a reklámok készítésében is nagyon sok szálloda támaszkodik a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségekre.
Bizonyos hirdetéseknél azonban nem biztos, hogy a valóság tárul elénk, ezért nagyon körültekintőnek kell lenni, amikor szállást választunk. A turisztikai szakértő elmondta: számos esetben egyes szálláshelyek „szépítik a valóságot”, arról azonban nincs szó, hogy tömegével hirdetnének szállodákat úgy, hogy a képeken nem az adott épület és környéke szerepel. Ugyanakkor már Kiss Róbert Richard is találkozott korábban olyan hirdetéssel, amely
azt szemléltette, hogy paradicsomi körülmények között helyezkedik el egy hotel, majd kiderült, hogy a valóságban egy gyártelep mellett található.
Mint fogalmazott, az természetes, hogy nagyon szép, igényes képeket, videókat készítenek egy-egy szállodáról, és ezekkel árasztják el a különböző hirdetési oldalakat és közösségi platformokat, de minden esetben számításba kell vennünk, hogy ezek csak reklámfelvételek, ezért ajánlott alaposan utánanézni az interneten, hogy hová foglalunk szállást.
Kiss Róbert Richard azt tanácsolja mindazoknak, akik maguk szervezik az utazásaikat, hogy a saját érdekükben legyenek minél alaposabbak a foglalás közben.
(A nyitóképen: luxusszálloda az Atlanti-óceán partján Callao Salvajében, a Kanári-szigeteken.)