Infostart.hu
eur:
397.99
usd:
339.15
bux:
101264.13
2025. július 24. csütörtök Kincső, Kinga
A girl is driving her car wearing flip flops.
Nyitókép: Getty Images

Súlyos büntetést kockáztat, aki papucsban vagy mezítláb vezet

Nyáron a nagy melegben sokan hajlamosak "strandüzemmódban" maradni akkor is, amikor a volán mögé ülnek. Ez azonban nem csupán balesetveszélyes, de bizonyos országokban akár kemény bírságot is kaphatunk érte.

A papucsban való vezetés során előfordulhat, hogy az lecsúszik a lábról és beszorul a pedálok alá vagy közé, ami nehezíti az autó irányítását - írja az autoszektor.hu. Hozzáteszik, vannak, akik úgy gondolják, hogy a mezítláb vezetés biztosítja a pedálok kezeléséhez, ám azt írják, ez egy téveszme. Mi több, egy padlóféknél akár fájdalmas is lehet, hiszen csupasz talppal az ember kisebb erővel nyomja a pedált, ezzel megnövekszik a féktávolság, amin adott esetben egy baleset elkerülése is múlhat.

Nyaraláskor is érdemes odafigyelni, hogy milyen lábbeliben ülünk a volán mögé, ugyanis

több országban is bírság jár a nem megfelelő cipőviseletért, vagy adott estben elveszíthetjük a kártérítésünket is:

  • Spanyolországban törvény írja elő, hogy tilos papucsban vezetni, 200 eurós büntetés járhat érte, ha valakit rajtakapnak.
  • Franciaországban törvény ugyan nem határozza meg a cipőviseletet, ám a rendőrnek jogában áll bírságot kiszabni, ha úgy gondolja, hogy a lábbeli befolyásolta a vezetés biztonságát.
  • Az Egyesült Királyságban ugyanez érvényes, itt akár 5800 eurónak megfelelő pénzbírságot és 9 büntetőpontot is kiszabhatnak a felelőtlen sofőrre.
  • Németországban, illetve Olaszországban sem tér ki a törvény a lábbelire vezetés közben, viszont baleset esetén a biztosító akár a telje kártérítést is megvonhatja, ha úgy ítéli meg, hogy ilyen jellegű mulasztás történt.
  • Szlovákiában sincs semmilyen előírás a cipőben vezetésre, és a rendőr sem szabhat ki emiatt bírságot. Viszont ha baleset történik, és megállapítják, hogy a lábbeli szerepet játszott annak megtörténtében, akkor a vétkest 150-800 eurós büntetéssel sújthatják és a jogosítványát is bevonhatják 3 évre.

Magyarországon sincs hivatalos előírás arra vonatkozóan, hogy milyen lábbelit kell viselni vezetéskor, ám egy 2021-es eset kapcsán a rendőrség hangsúlyozza:

a KRESZ szabálya szerint, aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.

A rendőrség szerint sokan a kényelmet részesítik előnyben a biztonsággal szemben, ami nem jó döntés, hiába kellemesebb viselet a kánikulában a papucs vagy a szandál.

Sőt, vannak, akik motorozáshoz sem tartják be a biztonsági előírásokat: védőfelszerelések nélkül, rövid nadrágban, pólóban ülnek fel kétkerekűikre. Ez azonban egy baleset esetén semmilyen védelmet nem nyújt a motorosok számára, és akár komolyabb sérülést is eredményezhet.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Hegyi Zsolt: a MÁV-hálózat műszaki színvonala erre az intenzitásra felkészületlen, ezt ki kell mondani

A Keleti pályaudvar egy hónapos lezárásának okairól, a magyar vasúti hálózat állapotáról, a késések miatt kifizetett jegyár-visszatérítésről, a balatoni vonalak helyzetéről, a pótlóbuszok rendszeréről és a következő időszak tervezett felújításairól beszélt Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.24. csütörtök, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Itt egy konkrét számítás az Otthon Start hiteléről – A kettős indexálású jelzáloghitel lenne az előnyös

Itt egy konkrét számítás az Otthon Start hiteléről – A kettős indexálású jelzáloghitel lenne az előnyös

Az Otthon Start program kedvezményes és rögzített kamatláb mellett nyújt jelzálogkölcsönt az első ízben lakást vagy házat vásárlóknak. A bírálók a programot több szempontból kritizálták, de nem vették figyelemben az infláció hatását a reálértékben számolt törlesztési pályára, és érdemben nem foglalkoztak a költségvetési terhekkel. Ebben az írásban egy egyszerű modell segítségével pótlom e hiányokat, és vázolok egy előnyösebb konstrukciót, a kettős indexálású jelzáloghitelt: 2%-os piaci reálkamatlábbal számolva a törlesztőrészletnek nem a nominál, hanem a reálértékét veszem állandónak, így a hagyományosnál kisebb nominális törlesztőrészlettel kezdünk, és nagyobbal fejezzük be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×