Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
autópálya előzés gyorshajtás közlekedés autózás
Nyitókép: Pixabay

Halálos balesetek Magyarországon – meglepő adat jelent meg

Hazánk Európa élvonalában áll a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentésében, csupán két ország tudta megelőzni.

Az Európai Uniónak az a célja, hogy 2050-re balesetmentessé váljon a közlekedés. Ezen belül első lépésként az, hogy 2030-ra a felére csökkenjen a balesetek száma 2019-hez képest – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) félidei értékelést készített arról, hol tartanak a tagállamok az Európai Bizottság és az Európai Parlament ambiciózus tervének végrehajtásában. Az eredmény szerint

uniós átlagban 10 százalékkal csökkent a közúti halálesetek száma a 2019-es új bázisévhez képest, akkor 22 800-an vesztették életüket az EU útjain.

Az ETSC arra is felhívta a figyelmet, bármennyire is fontos és hasznos, hogy 2024 júliusától már csak olyan autók helyezhetők forgalomba az Európai Unió tagállamaiban, amelyekbe gyárilag beépítették az automata vészfékasszisztenst, a sávelhagyásra figyelmeztető automatikát, vagy éppen a sofőr figyelmének elterelődésére figyelmeztető jelzőrendszert, évekbe telik mire ezek hatása érzékelhető lesz a közlekedésbiztonságban.

Mint írják, jelentős visszatartó erővel bírhat majd az is, hogy a jövőben könnyebb lesz a szabályszegő és veszélyesen közlekedő közlekedők határokon átnyúló szankcionálása. A közlekedésbiztonságra legveszélyesebb közúti szabálytalanságok elkövetői nem úszhatják meg a felelősségre vonást pusztán azzal, hogy elhagyják annak a tagállamnak a területét, ahol a szabálysértést elkövették.

A júliusban kezdődő soros magyar elnökségtől azt várja az ETSC, hogy végleges megállapodást alakítson ki a vezetői engedélyek újraszabályozásáról.

A tanács nem támogatja, sőt egyenesen veszélyesnek tartja a közlekedésbiztonságra, hogy már 17 éves kortól lehetővé tegyék a nehéz-tehergépjárművek vezetését, és azt is, hogy akár már a 16 életévüket betöltöttek is vezethessenek 2,5 tonnásnál nem nagyobb kisteherautókat, amennyiben azokban olyan sebességblokkoló működik, ami 45 km/h-ban maximálja a jármű sebességét. A statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy létszámarányosan a fiatalok okozzák a legtöbb balesetet.

A szervezet kimutatása szerint Magyarországon 2019-hez képest 2023-ra 22 százalékkal csökkent a balesetekben elhunytak száma. Mint írják, ez ugyan kevesebb, mint ahol időarányosan tartani kellene, ám

az Európai Unióban csak Cipruson és Lengyelországban csökkent nagyobb mértékben a halálos balesetek száma, mint hazánkban.

Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője szerint a közlekedésbiztonság javításában azért tartozhat Magyarország Európa élvonalába, mert elsősorban azokra a szabályszegésekre koncentrál a rendőrség, például gyorshajtásra, elsőbbségi és kanyarodási szabályok be nem tartására, amelyek miatt a legtöbb tragédia (az összes baleset 70 százaléka) történik.

Az ezredes azt is hozzátette, hogy a rendőrség kiemelt figyelmet fordít a biztonságiöv-használat arányának növelésére és az ittas sofőrök kiszűrésére.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×