eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Electric Vehicle is changing in street.
Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Új kutatás: ők az utak csendes gyilkosai

Városi környezetben kiemelten veszélyesebbek a gyalogosokra és kerékpárosokra a csendes kocsik.

Számtalan előnye mellett a forgalomban van egy (nem) jól hallható hátránya a hibrid és elektromos autóknak: az, hogy a forgalomban hang híján nehezebben észlelhetők a gyalogosok és kerékpározók számára - írja a kozlekedesbiztonsag.hu. Erről pedig most már baleseti arányszámok is rendelkezésre állnak, egy tanulmány szerint a hibrid és elektromos autók kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek. A városi területen a szorzó hármas.

A tanulmányt a brit Journal of Epidemiology and Community Health kutatása alapján készítették, és a The Guardianben jelent meg.

Az ok viszont nem kizárólag a csendesség, a csendes autók sofőrjei általában fiatalok és kevésbé tapasztaltak lehetnek

2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése állapította meg, hogy az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosok számára, mint a benzines és dízelmotoros autók, de jóval nagyobb, akár 50 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a kis sebességű manőverek, például kanyarodás, a tolatás vagy a forgalomban való elindulás során.

A baleseti statisztikák átvizsgálása során 916 713 érintett embert ölelt fel a kutatás, közülük 120 197 gyalogos volt, közülük több mint 96 ezret ütött el taxi vagy egyéb autó. Az utakon közlekedő járművek nagy többsége benzines vagy dízelmotoros, és a gyalogos ütközések háromnegyedében ezek voltak érintettek. De ugyanakkora megtett távolságon az akkumulátoros autók veszélyesebbek voltak. A Journal of Epidemiology and Community Health tanulmánya szerint az átlagos éves gyalogos balesetek száma 100 megtett mérföldre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelautóké csak 2,4.

Vidéki környezetben az akkumulátoros autók nem voltak veszélyesebbek, mint a benzinesek vagy a dízelek, de a városokban háromszor nagyobb valószínűséggel ütköztek gyalogosokkal.

2019 júliusa óta egyébként minden, Európában értékesített új hibrid és elektromos járműnek rendelkeznie kell akusztikus hangkeltő rendszerrel, amely akkor riaszt, amikor az autó lassan halad. Ugyanakkor több százezer elektromos autó közlekedik az utakon a fenti eszközök nélkül.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 21. 22:19
×
×
×
×