Számtalan előnye mellett a forgalomban van egy (nem) jól hallható hátránya a hibrid és elektromos autóknak: az, hogy a forgalomban hang híján nehezebben észlelhetők a gyalogosok és kerékpározók számára - írja a kozlekedesbiztonsag.hu. Erről pedig most már baleseti arányszámok is rendelkezésre állnak, egy tanulmány szerint a hibrid és elektromos autók kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek. A városi területen a szorzó hármas.
A tanulmányt a brit Journal of Epidemiology and Community Health kutatása alapján készítették, és a The Guardianben jelent meg.
Az ok viszont nem kizárólag a csendesség, a csendes autók sofőrjei általában fiatalok és kevésbé tapasztaltak lehetnek
2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése állapította meg, hogy az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosok számára, mint a benzines és dízelmotoros autók, de jóval nagyobb, akár 50 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a kis sebességű manőverek, például kanyarodás, a tolatás vagy a forgalomban való elindulás során.
A baleseti statisztikák átvizsgálása során 916 713 érintett embert ölelt fel a kutatás, közülük 120 197 gyalogos volt, közülük több mint 96 ezret ütött el taxi vagy egyéb autó. Az utakon közlekedő járművek nagy többsége benzines vagy dízelmotoros, és a gyalogos ütközések háromnegyedében ezek voltak érintettek. De ugyanakkora megtett távolságon az akkumulátoros autók veszélyesebbek voltak. A Journal of Epidemiology and Community Health tanulmánya szerint az átlagos éves gyalogos balesetek száma 100 megtett mérföldre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelautóké csak 2,4.
Vidéki környezetben az akkumulátoros autók nem voltak veszélyesebbek, mint a benzinesek vagy a dízelek, de a városokban háromszor nagyobb valószínűséggel ütköztek gyalogosokkal.
2019 júliusa óta egyébként minden, Európában értékesített új hibrid és elektromos járműnek rendelkeznie kell akusztikus hangkeltő rendszerrel, amely akkor riaszt, amikor az autó lassan halad. Ugyanakkor több százezer elektromos autó közlekedik az utakon a fenti eszközök nélkül.