eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
driving a car
Nyitókép: Bim/Getty Images

Készül a megújult KRESZ, bizonyos autókra szigorítást vezethetnek be

Ágh Péter államtitkár rávilágított, hogy a KRESZ-t másfél évtizede nem vizsgálták felül, csak toldozgatták. Ráadásul a tervezet szerint a különösen erős autókat csak külön engedéllyel lehetne vezetni, külön vizsga után.

Új KRESZ készül, de kettéválaszthatják a B kategóriás jogosítványt is - írja a teol.hu. A megyei hírportálnak Ágh Péter államtitkár elárulta, hogy folyamatban van a KRESZ felülvizsgálata, és ennek részét képezi, hogy a nagy teljesítményű gépjárművek helyzetét miként érdemes rendezni.

Ágh Péter szerint

"az elmúlt időszakban történt tragikus események - gyorsasági versenyek, gyorshajtás miatti balesetek -, illetve a nagy teljesítményű autók ilyen mértékű elterjedése beavatkozást igényel"

- indokolta, majd azzal folytatta, 2009 óta nem vizsgálták felül érdemben felül a KRESZ-t. "A jelenlegi jogszabályi környezet és gyakorlat éppen amiatt ilyen átláthatatlanul kusza és nem életszerű, mert hosszú évek óta csak a toldozgatás jutott neki osztályrészül" - mondta az államtitkár.

A módosítás értelmében az olyan személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedély, amelynek a hatósági nyilvántartásban feltüntetett teljesítménye meghaladja a háromszáz kilowattot, csak olyan személynek adható ki, aki legalább öt éve rendelkezik személygépkocsi vezetésére jogosító vezetői engedéllyel, a jogszabályban meghatározott pszichológiai alkalmassági követelményeknek megfelel, a tanfolyamot elvégezte és vezetői jártasságáról és magatartásáról vizsgát tett.

A portál által megkérdezett szakértő ellenben úgy véli, hogy nem megfelelő kiindulási alap pusztán a járművek kilowattban megadott teljesítményéhez kötni a módosítást. Szerinte csak a tömeg/teljesítmény (kg/kW) arány meghatározásának lenne értelme, ami megmutatja, hogy egy autó mennyire dinamikus, robbanékony, azaz avatatlan kezekben nagyobb balesetveszélyt jelent-e.

A szakértő úgy látja, hogy a 300 kW-os határ indokolatlanul magas, nem sok személyautó van e küszöbérték fölött az utakon.

Az oktatás-képzés oldaláról szerencsésebb ennek a kérdéskör szabályozásának a megközelítése, mert például egy 1400 köbcentiméteres motorral szerelt, 70 kW maximális teljesítményű, egy tonna alatti önsúlyú városi kisautó egy gyakorlatlan sofőrrel éppen úgy alkalmas halálos közúti balesetek okozására, mint a sportautók - írják.

A javaslat szerint nem adható vezetői engedély annak, aki közlekedési útvonal, jármű, üzemi berendezés és ezek tartozéka megrongálásával vagy megsemmisítésével, akadály létesítésével, közlekedési jelzés eltávolításával vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, közlekedő jármű vezetője ellen erőszak vagy fenyegetés alkalmazásával vagy mások életének vagy testi épségének veszélyeztetése miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek.

Ezen kívül szünetelne az engedélye annak, akivel szemben a felsorolt közlekedési bűncselekmények gyanúja miatt büntetőeljárás van folyamatban.

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×